• jagosa43

mördarsniglr nu e de dax!!!!

Hejsan alla som planterar och planterar

tänkte att vi skulle samlas åter igen för en enad kamp mot mördarsniglarna!

har googlat och hittat detta

Snigel Effekt 1 kg

De sista åren har åkersniglar och framför allt ”mördarsniglar” blivit ett stort problem för många odlare - både yrkesfolk och hobbyodlare - runt om i landet.

Ferramol är ett miljövänligt medel, som består av järnfosfat samt ett ”lockämne”, som efter utströssling på jorden, bryts ned till de naturligt förekommande växtnäringsämnena - järn och fosfat. Ferramol är inte farligt för barn, hundar, katter, fåglar och andra djur.

Verkan

Medlet är formulerat som blåfärgade snigelkorn, som strös ut på jorden på angripna arealer.  Sniglarna lockas till snigelkornen och efter att de ätit av produkten upphör sniglarna ytterligare äta och drar sig tillbaka till sina ”gömställen”. Här dör sniglarna och kadavret”bryts ner”och tas på så sätt upp i ekosystemet.

Bruksanvisning

Ferramol Snigel Effekt kan användas till både yrkes - och hobbybruk. Det en fördel om man kan gå samman i ett bostadsområde och behandla större arealer på en gång. På så sätt minskas risken för, att de mycket mobila sniglarna, som t.ex. mördarsniglarna, kommer vandrande från obehandlade grannträdgårdar.

Snigelkornen är lätta att använda, då de endast skall strös ut jämnt fördelat över jordytan. Alla arealer, även köksträdgårdar, kan behandlas.

1 kg räcker till 200 kvm.

Förpackning: 1 kg  Pris: kr. 299     min undran är funkar det riiiiiktigt bra? kan någon användare ge lite synpunkter om denna produkt...

för jag är riktigt less på att plocka klippa plocka salta osv.....

hur har andra gjort???

nåväl tänkte att man kunde utbytta erfarenheter här med varandra

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!
  • Rigmor Mortis

Jag vågar inte ha dörren öppen, ibland är det sniglar på trappan och jag är rädd att de slemmar sig in. Det är VIDRIGT!

• Lilla Pytte
    EKJ76 skrev 2008-04-18 09:13:16 följande:
    Jag vågar inte ha dörren öppen, ibland är det sniglar på trappan och jag är rädd att de slemmar sig in. Det är VIDRIGT!
    usch ja, mina grannar som bor närmst skogen hade sniglar som kröp in igenom sovrumsfönstret....
    Dom brukar få först sen efter ett par veckor så hittar dom tyvärr över muren...
    man kan inte gå på gräsmattan när det börjar bli mörkt för då trampar man garanterat på sniglar...
  • Esping

Såg något nytt medel på trädgårdsmässan som man sprejade på sniglarna. Verkar ju praktiskt, fast jag vet inte var sniglarna tar vägen sen, om dom bara torkar ihop? Fanns också en pinne med ström i som man stack i snigeln och liksom grillade ihjäl dom (typ som det där racketet man slår getingar med).

Jag plockar upp sniglarna med en sax och sen klipper rätt ner i en påse som jag slänger i soptunnan. Åker de levande i påsen har de en tendens att krypa upp och det tycker jag är uräckligt!

Tog de först två i morse, känns lite tidigt....

• VIXIE

Läste i morse i tidningen om att vi ska börja använda nematoder mot mördarsniglar som de gör i Norge och Danmark. Hade vatt nåt!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Rigmor Mortis

Är nematoder godkända nu? Tidigare ville de ju inte tillåta en "främmande art" i Sverige (men sen kom de på att nematoderna fanns naturligt i Norge)

• ming

Ja, jag läste också precis om detta och är överlycklig!
    Det finns ett medel som heter Nemaslug som man kan köpa i Storbrittanien. Undrar om man inte kan köpa det i Norge och Danmark också. Jag blir ju riktigt sugen på att köpa det nu!

Men annars har de ju sagt på nyheterna att det kommer förmodligen att vara jättemycket mördarsniglar i år, eftersom det har varit så milt att fler nog har klarat sig. Inte bra!
    Vi får hoppas på rekordvärme så de dör av värmen som de gör där de faktiskt kommer ifrån!

• vackrastarflow

Jag såg ett program om dessa äckliga varelser på dansk tv, där olika utrotningssätt undersöktes. En man hade lagt ett "elstängsel" runt sitt trädgårdsland, så när snigeln kröp över en linje sa det bara sssssssss och så död.

När jag bodde i hus med mamma och pappa hade vi massor (bor i Skåne), men tackar min älskade balkong för att jag nu slipper dem

• VIXIE

Tänkte göra som vackrastarflow skrev om(och vi har inte snott varandras pressbild,har bara väldigt lika katter Skrattande) sätta ett elstängsel runt min grönsaks"åker" misstänker att det kommer en invasion iår.  En jag känner har gjort en "tunnel" runt sitt grönssaksland  där hon släpper ut sina hungriga myskankor som äter upp dem.Det är ju bara det att trampa i ankbaj är ju lika härligt som att trampa på snigel så hennes tunnel är en bra grej.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • ming

Men för att ett elstängsel ska fungera bra krävs det ju att det inte redan finns mördarsniglar innanför. Så det är nog ganska meningslöst att sätta det runt våran trädgård, åtminstone.

• jagosa43

kommer helgardera med alla medel som går har satt upp pallkragar som jag ska odla i plus att jag ska sätta elstängsel runt den nedersta pallkragen!!!
    nu j-lar ska här odlasoch snigelfritt dessutom.

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!