• jagosa43

mördarsniglr nu e de dax!!!!

Hejsan alla som planterar och planterar

tänkte att vi skulle samlas åter igen för en enad kamp mot mördarsniglarna!

har googlat och hittat detta

Snigel Effekt 1 kg

De sista åren har åkersniglar och framför allt ”mördarsniglar” blivit ett stort problem för många odlare - både yrkesfolk och hobbyodlare - runt om i landet.

Ferramol är ett miljövänligt medel, som består av järnfosfat samt ett ”lockämne”, som efter utströssling på jorden, bryts ned till de naturligt förekommande växtnäringsämnena - järn och fosfat. Ferramol är inte farligt för barn, hundar, katter, fåglar och andra djur.

Verkan

Medlet är formulerat som blåfärgade snigelkorn, som strös ut på jorden på angripna arealer.  Sniglarna lockas till snigelkornen och efter att de ätit av produkten upphör sniglarna ytterligare äta och drar sig tillbaka till sina ”gömställen”. Här dör sniglarna och kadavret”bryts ner”och tas på så sätt upp i ekosystemet.

Bruksanvisning

Ferramol Snigel Effekt kan användas till både yrkes - och hobbybruk. Det en fördel om man kan gå samman i ett bostadsområde och behandla större arealer på en gång. På så sätt minskas risken för, att de mycket mobila sniglarna, som t.ex. mördarsniglarna, kommer vandrande från obehandlade grannträdgårdar.

Snigelkornen är lätta att använda, då de endast skall strös ut jämnt fördelat över jordytan. Alla arealer, även köksträdgårdar, kan behandlas.

1 kg räcker till 200 kvm.

Förpackning: 1 kg  Pris: kr. 299     min undran är funkar det riiiiiktigt bra? kan någon användare ge lite synpunkter om denna produkt...

för jag är riktigt less på att plocka klippa plocka salta osv.....

hur har andra gjort???

nåväl tänkte att man kunde utbytta erfarenheter här med varandra

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!
  • VIXIE

Har du ett stängsel kan du ju plocka innanför, de tar ju slut så småningom eftersom att inga fler kommer in.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • jagosa43

kan märka en enorm skillnad på snigelmängden efter att ha haft ut giftet... har knappt en enda snigel nu....

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Vilkan

Hej!

Håller med, jag vågar inte gå ut på vår altan, för rätt vad det är så kommer de uppkrypande mellan springorna i altangolvet! Uuuaaahhh!!! Sååååå äckligt!!!!! Tänk att få en snigel upp mellan tårna!!!

MEN ville bara säga att jag har hört på nyheterna att Nematoder nu är godkända i Sverige! Jippi!!!

Annars tycker jag att medel typ "Snigel Effekt" som jagosa43 beskriver funkar jättebra! De håller sig borta i ca 1 månad och sedan måste man hälla ut nytt medel. Kostar ju ca 200 kr för den större förpackningen, vilket är vad vi gör åt på en månad ungefär, men vad är 200 kr i månaden om äcklena nästan försvinner för ett tag!

• lillvilda

hej jag poppar in å hör hur det funkar med snigelfritt när man har småbarn och hund? ingen fara för dess små krabater lr??

• lillvilda

aha ser i ts att snigeleffekt var ofarligt för småbarn å hund tänk om man kunde läsa först hahah

• Rigmor Mortis

Nej, det ska vara helt ofarligt för alla utom sniglar. Men lägg det ändå så inte barn och hund kommer åt det, det är ju väldigt dyrt.

• lillvilda

okej. ja då ska jag prova det. jag såg att det såldes i vår mataffär.

EKJ76 skrev 2008-05-02 18:25:16 följande:
    Nej, det ska vara helt ofarligt för alla utom sniglar. Men lägg det ändå så inte barn och hund kommer åt det, det är ju väldigt dyrt.
  • Rigmor Mortis

Nu har jag beställt 30 miljoner nematoder! Det låter jättemycket men är bara för 100 kvadratmeter. Tur att jag vet var sniglarna håller till.

• ming
    EKJ76 skrev 2008-05-02 19:51:52 följande:
    Nu har jag beställt 30 miljoner nematoder! Det låter jättemycket men är bara för 100 kvadratmeter. Tur att jag vet var sniglarna håller till.
    Vart beställde du det då? För jag hittar inte sånt nånstans (i Sverige) än, men jag vill gärna ha! Jag läste nånstans att det bara funkar på unga sniglar, men jag vet inte om det är sant. Vi har inte fått sniglar ännu, ta i trä, så jag hoppas vi slipper (förra året hade vi superdupermånga, men plötsligt efter halva sommaren försvann de flesta mystiskt, inte för att jag klagar).
Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!