• jagosa43

mördarsniglr nu e de dax!!!!

Hejsan alla som planterar och planterar

tänkte att vi skulle samlas åter igen för en enad kamp mot mördarsniglarna!

har googlat och hittat detta

Snigel Effekt 1 kg

De sista åren har åkersniglar och framför allt ”mördarsniglar” blivit ett stort problem för många odlare - både yrkesfolk och hobbyodlare - runt om i landet.

Ferramol är ett miljövänligt medel, som består av järnfosfat samt ett ”lockämne”, som efter utströssling på jorden, bryts ned till de naturligt förekommande växtnäringsämnena - järn och fosfat. Ferramol är inte farligt för barn, hundar, katter, fåglar och andra djur.

Verkan

Medlet är formulerat som blåfärgade snigelkorn, som strös ut på jorden på angripna arealer.  Sniglarna lockas till snigelkornen och efter att de ätit av produkten upphör sniglarna ytterligare äta och drar sig tillbaka till sina ”gömställen”. Här dör sniglarna och kadavret”bryts ner”och tas på så sätt upp i ekosystemet.

Bruksanvisning

Ferramol Snigel Effekt kan användas till både yrkes - och hobbybruk. Det en fördel om man kan gå samman i ett bostadsområde och behandla större arealer på en gång. På så sätt minskas risken för, att de mycket mobila sniglarna, som t.ex. mördarsniglarna, kommer vandrande från obehandlade grannträdgårdar.

Snigelkornen är lätta att använda, då de endast skall strös ut jämnt fördelat över jordytan. Alla arealer, även köksträdgårdar, kan behandlas.

1 kg räcker till 200 kvm.

Förpackning: 1 kg  Pris: kr. 299     min undran är funkar det riiiiiktigt bra? kan någon användare ge lite synpunkter om denna produkt...

för jag är riktigt less på att plocka klippa plocka salta osv.....

hur har andra gjort???

nåväl tänkte att man kunde utbytta erfarenheter här med varandra

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!
  • Göteborgstjej

Jag såg igår att de sålde nematoder på Blomsterlandet. Inte direkt billigt...
    349kr för 40kvm
    499kr för 100kvm
    EKJ76, det vore ju väldigt intressant att veta hur bra det funkar!
    Själv investerade jag i en "snigelplockare" smidigt sätt att plocka upp dem på. Sen har jag en hink med salt i som jag lägger dem i och tömmer i skogen när det behövs.
    Igår hindrade jag 120000 sniglar från att födas! (Dödade 300st som annars lagt 400 ägg vardera...)

Snigelmedel har jag slutat med, fåglarna tyckte om det för mycket, la nog ner 1000spänn på medlet för 2 år sen och ändå åt sniglarna upp mina blommor o grönsaker. Fast det funkade någorlunda ända tills vi åkte bort på semester, och när det kom för myckewt regn osv...

• MinaHjältar

Vilken bra tråd, vi har problem med dom äckliga små djuren. Igår kväll dödade jag över 50 mördarsniglar på våran tomt och fler finns det tyvärr.

Mina små troll
  • jagosa43

fortfarande ganska snigelfritt här så skönt.... ska nog kolla upp det där med parasiterna om de förökar sig själv och ifall grannarna i längan oxå tänker som jag
    då kanske man kan gå ihop ett gäng och handla as  många biljoner och blikvitt problemet för alltid....

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Rigmor Mortis

Om jag förstått saken rätt: Ja, de förökar sig så länge de har värdar (sniglar alltså), men de dör när det blir kallt. Eller torrt för den delen, vattnar man ut nematoderna under torka måste man vattna varje dag sedan

• rosaid

jag har med beställt

EKJ76 skrev 2008-05-02 19:51:52 följande:
    Nu har jag beställt 30 miljoner nematoder! Det låter jättemycket men är bara för 100 kvadratmeter. Tur att jag vet var sniglarna håller till.
  • ming

Jag är ganska förvånad, för ännu har jag inte sett en enda mördarsnigel i trädgården. Jag sa ju tidigare att de bara plötsligt och mystiskt försvann efter halva sommaren förra året, kanske de är fortfarande borta.
    Jag minns tyvärr inte när de började komma förra året, så om jag har otur så kom de kanske inte förrän i tex juni.

• Yena2

JAg är också trött på äcklena! Har lagt ner en förmögenhet på Snigelfritt. Men det funkar faktiskt! Tyvärr tycker skatorna också det är spännande...
    Mina odlingar är i pallkragar, och på dessa har jag klistrat sådana där kopparremsor som sniglarna inte vill snigla sig på. De funkar jättebra, tills skatungarna kommer, för de glimmar ju så fint! De hoppas nabbt fram och drar av dem...

• MinaHjältar
    Yena2 skrev 2008-05-05 14:05:58 följande:
    JAg är också trött på äcklena! Har lagt ner en förmögenhet på Snigelfritt. Men det funkar faktiskt! Tyvärr tycker skatorna också det är spännande...Mina odlingar är i pallkragar, och på dessa har jag klistrat sådana där kopparremsor som sniglarna inte vill snigla sig på. De funkar jättebra, tills skatungarna kommer, för de glimmar ju så fint! De hoppas nabbt fram och drar av dem...
    Vad är kopparremsor för nått? Kanske man kan prova här då om det håller sniglarna borta från trädgårdslanden.
    Mina små troll
  • Yena2

Det är självhäftande kopparremsor på rulle. Har köpt mina på Plantagen. Fanns jämte Snigel-fritt i en lite mindre pappförpackning. Tror det var 4 meter i varje rulle. Kostar en del, men jag tycker det var värt det.
    Funderar på att sätta en remsa på mina krukor/urnor också...

• MinaHjältar
    Yena2 skrev 2008-05-06 09:03:58 följande:
    Det är självhäftande kopparremsor på rulle. Har köpt mina på Plantagen. Fanns jämte Snigel-fritt i en lite mindre pappförpackning. Tror det var 4 meter i varje rulle. Kostar en del, men jag tycker det var värt det.Funderar på att sätta en remsa på mina krukor/urnor också...
    Vad kostar dom då ca?

Ska nog försöka hitta sånna och sätta runt trädgårdslanden då, jag har stenkant runt hela landet, det borde väl gå att sätta på de då väl.
    Mina små troll
Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!