• jagosa43

mördarsniglr nu e de dax!!!!

Hejsan alla som planterar och planterar

tänkte att vi skulle samlas åter igen för en enad kamp mot mördarsniglarna!

har googlat och hittat detta

Snigel Effekt 1 kg

De sista åren har åkersniglar och framför allt ”mördarsniglar” blivit ett stort problem för många odlare - både yrkesfolk och hobbyodlare - runt om i landet.

Ferramol är ett miljövänligt medel, som består av järnfosfat samt ett ”lockämne”, som efter utströssling på jorden, bryts ned till de naturligt förekommande växtnäringsämnena - järn och fosfat. Ferramol är inte farligt för barn, hundar, katter, fåglar och andra djur.

Verkan

Medlet är formulerat som blåfärgade snigelkorn, som strös ut på jorden på angripna arealer.  Sniglarna lockas till snigelkornen och efter att de ätit av produkten upphör sniglarna ytterligare äta och drar sig tillbaka till sina ”gömställen”. Här dör sniglarna och kadavret”bryts ner”och tas på så sätt upp i ekosystemet.

Bruksanvisning

Ferramol Snigel Effekt kan användas till både yrkes - och hobbybruk. Det en fördel om man kan gå samman i ett bostadsområde och behandla större arealer på en gång. På så sätt minskas risken för, att de mycket mobila sniglarna, som t.ex. mördarsniglarna, kommer vandrande från obehandlade grannträdgårdar.

Snigelkornen är lätta att använda, då de endast skall strös ut jämnt fördelat över jordytan. Alla arealer, även köksträdgårdar, kan behandlas.

1 kg räcker till 200 kvm.

Förpackning: 1 kg  Pris: kr. 299     min undran är funkar det riiiiiktigt bra? kan någon användare ge lite synpunkter om denna produkt...

för jag är riktigt less på att plocka klippa plocka salta osv.....

hur har andra gjort???

nåväl tänkte att man kunde utbytta erfarenheter här med varandra

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!
  • Pikaur

Här köps det lättöl och fylls på i låga fat. Horder av alkoholiserade slemmsniglar som kommer och super ihjäl sig var kväll. Bara att slänga liken i skogen bakom huset

• ming
    Pikaur skrev 2008-05-15 18:28:07 följande:
    Här köps det lättöl och fylls på i låga fat. Horder av alkoholiserade slemmsniglar som kommer och super ihjäl sig var kväll. Bara att slänga liken i skogen bakom huset
    Fast slänger ni de döda sniglarna i närheten så kommer ju de att locka till sig ännu mer sniglar.
    Vår kommun rekommenderar att man antingen gräver ner dem i trädgården eller slänger i plastpåsar i den gröna soptunnan. Vi gör det sistnämnda, det känns inte lika snuskigt.
    Annars tycker jag att ölfällor är bra, moahahaha! Dock vågar jag inte tömma dem, utan det får sambon göra.
  • Pikaur
    ming skrev 2008-05-15 18:35:53 följande:
    Fast slänger ni de döda sniglarna i närheten så kommer ju de att locka till sig ännu mer sniglar. Vår kommun rekommenderar att man antingen gräver ner dem i trädgården eller slänger i plastpåsar i den gröna soptunnan. Vi gör det sistnämnda, det känns inte lika snuskigt.Annars tycker jag att ölfällor är bra, moahahaha! Dock vågar jag inte tömma dem, utan det får sambon göra.
    Vi har ett jättestort skogsområde precis bakom huset. Har listat ut att om man går in där typ 200 meter och slänger "liken" så dras de andra slemmhögarna dit och kalasar på sin moster, bror, kusin, etc Har nästan inga nu jämfört med innan
  • Snäckan13
    Svar på #62
    Pikaur skrev 2008-05-15 19:12:17 följande:
    Vi har ett jättestort skogsområde precis bakom huset. Har listat ut att om man går in där typ 200 meter och slänger "liken" så dras de andra slemmhögarna dit och kalasar på sin moster, bror, kusin, etc Har nästan inga nu jämfört med innan
    låter precis som vår baksida av tomten!!!Räcka ut tungan

Tänk om du är MIN GRANNE!!! Det innebär att det är DU som får alla snilgar till OSS!!!!! Förvånad

Grrrr ska ställa mig där nu o se omdet kommer nå´n o kastar in sniglar där

Jag ska me ut på jakt nu, har redan tagit kål på en del!!!!!
    superanna skrev 2008-05-15 18:23:20 följande:
    men det på Jula är väl sånt vanligt i plåt och det har jag hört inte fungerar?
    VAD SÄGER DU?????????????? Funkar det inte????????????????????????

Shit det ska jag INTE köpa då!!!!!

Nå´n annan som provat det?
    Älskar mina barn så otroligt mycket!!!!
  • Rigmor Mortis

Jag hittar inte Julas staket på deras hemsida, finns det inte där? Kan någon länka om det finns?

• superanna

jag läste ett test om staket i plåt..att sniglarna visst kröp över det.. vänta ska jag leta var det var!

• Snäckan13

jo jag såg det när jag gick in på jula, det var ett snigelstaket med ström!!!!

Så då kändes det som att det borde vara effektivt!

• War

Har förvandlat hela min tomt till en uppgrävd jordhög.... fick sniglarna att fly till grannen.
    Tar nog flera år innan dom kommer tillbaka.

• Rigmor Mortis

Staket med ström är väldigt effektiva, så länge ingen växtlighet ligger mot dem och leder bort strömmen

• Snäckan13
    Svar på #71
    EKJ76 skrev 2008-05-16 09:05:28 följande:
    Staket med ström är väldigt effektiva, så länge ingen växtlighet ligger mot dem och leder bort strömmen
    åh typiskt där det kommer in flest sniglar är det massa gräs o grejer

Får väl inse att dom kommer bo här for ever
Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!