• jagosa43

mördarsniglr nu e de dax!!!!

Hejsan alla som planterar och planterar

tänkte att vi skulle samlas åter igen för en enad kamp mot mördarsniglarna!

har googlat och hittat detta

Snigel Effekt 1 kg

De sista åren har åkersniglar och framför allt ”mördarsniglar” blivit ett stort problem för många odlare - både yrkesfolk och hobbyodlare - runt om i landet.

Ferramol är ett miljövänligt medel, som består av järnfosfat samt ett ”lockämne”, som efter utströssling på jorden, bryts ned till de naturligt förekommande växtnäringsämnena - järn och fosfat. Ferramol är inte farligt för barn, hundar, katter, fåglar och andra djur.

Verkan

Medlet är formulerat som blåfärgade snigelkorn, som strös ut på jorden på angripna arealer.  Sniglarna lockas till snigelkornen och efter att de ätit av produkten upphör sniglarna ytterligare äta och drar sig tillbaka till sina ”gömställen”. Här dör sniglarna och kadavret”bryts ner”och tas på så sätt upp i ekosystemet.

Bruksanvisning

Ferramol Snigel Effekt kan användas till både yrkes - och hobbybruk. Det en fördel om man kan gå samman i ett bostadsområde och behandla större arealer på en gång. På så sätt minskas risken för, att de mycket mobila sniglarna, som t.ex. mördarsniglarna, kommer vandrande från obehandlade grannträdgårdar.

Snigelkornen är lätta att använda, då de endast skall strös ut jämnt fördelat över jordytan. Alla arealer, även köksträdgårdar, kan behandlas.

1 kg räcker till 200 kvm.

Förpackning: 1 kg  Pris: kr. 299     min undran är funkar det riiiiiktigt bra? kan någon användare ge lite synpunkter om denna produkt...

för jag är riktigt less på att plocka klippa plocka salta osv.....

hur har andra gjort???

nåväl tänkte att man kunde utbytta erfarenheter här med varandra

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!
  • Rigmor Mortis

Gå med trimmer och håll gräset kort bara, ligger det långa strån emot tråden leder de bort strömmen

• Snäckan13
    Svar på #73
    EKJ76 skrev 2008-05-16 09:36:52 följande:
    Gå med trimmer och håll gräset kort bara, ligger det långa strån emot tråden leder de bort strömmen
    nu är ju problemet detta: Vi håller precis på o sätter upp gunnebo stängsel på baksidan för o kunna ha lila hunden lös ute själv utan o vara rädd att hon ska bli mos ute på vägen, eller försvinna på baksidan..

Dessutom hr vi en grävling som massakrerar trädgården om nätterna, så den tänkte vi stänga ute... och då blir det väldigt svårt o trimma gräset precis bakom staketet...

hmmm.. får väl dumpa kaffesump där bak istället... det kan jag få gratis på jobb
    Älskar mina barn så otroligt mycket!!!!
  • Rigmor Mortis

Inte alls, det tål dagg så länge inget ligger emot tråden. Strömmen är dessutom svagare än i ett boskapsstaket och sådana var jättekul att pilla på när jag var liten. Låter nästan som om du har personliga intressen i att de svindyra (och förmodligen inte särskilt effektiva i längden) saltstaketen ska säljas? Som jag sagt förr - det är HUTLÖST dyrt, särskilt med tanke på att det bara håller tre år.

• Jamson

TS, men gifter drabbar ju inte bara mördarsniglar utan alla sniglar?
    Är det inte bättre att kapa dem och lägga alla på samma ställe för att locka dit flera av samma slag?

• Rigmor Mortis

Här finns bara mördarsniglar, de andra är bortkörda (eller möjligen uppätna), så att jag lägger gift drabbar ingen oskyldig

• ming
    Jamson skrev 2008-05-18 00:01:08 följande:
    TS, men gifter drabbar ju inte bara mördarsniglar utan alla sniglar?Är det inte bättre att kapa dem och lägga alla på samma ställe för att locka dit flera av samma slag?
    Fast andra sniglar äter ju och förstör också, även om de inte äter precis ALLT som en mördarsnigel gör. Så det är ju bra att bli av med andra sorter också.
  • Rigmor Mortis

Jag hade gärna haft andra sorters sniglar (då de inte skövlar levande växter som spanska skogssnigeln gör)
    Lite hål i en växt här och där skulle inte störa mig. Men förra året dödade sniglarna min blåa bergvallmo, och för det ska de döööööööööööööööööööööööö

• ming

Och dessutom att försöka få det att låta som att inga andra metoder fungerar. Fan vad pinsamt.

Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!