• Venus

TrådDödarFolket #6

Hej hej...

Jag lyckades tydligen döda den sista tråden oxå
    7 minuter över midnatt
    7 minuter in på MorsDag

Så välkommen in i den nya tråden, välkommen o säg ditt hjärtas mening...

www.familjeliv.se/Forum-5-67/m2248805.html

• Svar på tråden TrådDödarFolket #6
  • Lilou

hoeeeeeeeewiieeeeeuooofojfdkjkdnsln

• Lilou

Saxat fran www.avigsidan.com/avigsidan/avigt015.html

Den unga familjen med kristna värderingar och ett mycket vårdat språk studsade när deras nyblivna två-åring plötsligt utbrast:

? Fyfan!

? Vad sa du?! undrade föräldrarna.

Då pekade den lilla upp i himlen och upprepade:

? Dä'! Fyfan!

Och mycket riktigt kom det ett flygplan förbi.

--------------------------------------------------------------

Stina, 3 år, skulle till doktorn, så vi hade förberett henne på vad som skulle hända där: lyssna på bröstet, titta i öronen osv. I bilen på väg dit frågade jag henne om hon kom ihåg vart vi var på väg och vad vi skulle göra där.

? Till Farmor Dotcom för att lyssna på ögonen.

Pappa hade svårt att köra...

Min treåriga dotter skulle förklara för dagis-fröken hur långt borta farmor bor.

? Min farmor bor jättelångt borta.
    ? Jaså, hur långt borta då? svarade fröken.
    ? Jo, hon bor så långt borta att man måste stanna på vägen och vila sig på McDonalds!

I julas satt jag hemma hos min morbrors familj på annandagen. Min moster tog fram ljus för att tända och göra lite mysigt. Ett av ljusen var ett adventsljus som man ska tända varje dag, men det är bara nedbrunnet till nummer tio.

Jag påpekar lite skämtsamt att julen är över och att de ligger lite efter med adventsljuset. Moster förklarar att de köpt ett för stort adventsljus i år och att de aldrig hade tid att låta det brinna tillräckligt länge. Min lillkusin 7 år suckar lite och säger:

? Ja, aldrig har ljusets hastighet varit så långsam!
    Sedan undrade han varför vi skrattade så...

• Merenwen Elanesse

En kväll, hade det hunnit bli mörkt innan jag och dottern skulle cykla hem. Dottern, som saknar lyse på cykeln, var orolig att polisen skulle stoppa oss och ge henne böter (det har stått mycket om det i vår lokalblaska nyligen). Jag lugnade henne med att det i så fall skulle bli jag som skulle få betala hennes böter och de skulle bara ge mig ett inbetalningskort.

Etfer en stunds funderande utbrast hon:.

? Men ? tänk om de vill ha handpenning!

/Solis

• Merenwen Elanesse

Mor och bror är ute och går i skogen när de möter en man med en gigantisk vädurskanin i famnen, förmodligen nyss återhämtad från en olovlig vildmarkssemester. Bror, då i fyra-fem-årsåldern, har bara sett de där små gulliga inomhuslurven förut, och stirrar förundrad på det jättelika djuret.

? OJ! utbrister han när mannen försvunnit mellan stammarna- ? Det måste ha varit en kaninpappa!

? Ja, eller en kaninmamma, säger mor, eftersom denna möjlighet ju också finns och inte bör bortses från.

Bror begrundar detta, och inser ytterligare en möjlighet:

? Eller ett kaninbarn som har växt och blivit stort!

Här ser sig mor nödgad att bidra med sin kunskap och erfarenhet för att upplysa sitt barn. Hon förklarar mycket pedagogiskt att hon har också varit barn en gång, fast hon är mamma nu, och då var det mormor som var mamma, och morfar var pappa. Och morbror Lennart, han var också barn, fast han är pappa nu.

Bror lyssnar och nickar och de går ytterligare ett stycke genom skogen medan bror processar den nya informationen på sitt alldeles egna sätt. Sen rycker han sin mor i ärmen och tittar upp på henne med en djupt konfunderad min i sitt lilla barnansikte och frågar:

? Var ni kaniner då?

/Klara

• Merenwen Elanesse

? I jul kommer Jesus! Det gjorde han förra julen också men nu kommer fortsättningen!

• Merenwen Elanesse

För ca 15 år sen spelades ofta en låt på radion där en del av texten var: "Charlie mötte djävulen i Katmandu...."

Min vänninas son, då ca 4 år tyckte om låten och sjöng högljutt med, fast med egen refräng:

? Charlie mötte djävulen och kattfan dog

Ungar är obetalbara.

• Merenwen Elanesse

Min son tre år. Som alltid uppträder som ordningsvakt. Såg några gå över gatan lite slarvigt, mitt mellan två övergångsställen. Utbrister:

? Där ska man inte gå, man ska gå på streckkoden.

/tos

Svar på tråden TrådDödarFolket #6