Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka
    fairyfloss skrev 2008-07-20 01:41:52 följande:
    Oj, såg en liten groda i mitt förra inlägg. Fru och mamma till en liten bebis skulle det stå, inte fru till en liten bebis . Hur många barn har ni allihopa?
    Jag har tre, flicka f-91, pojke f-02 o. flicka f-03.
    Har som sagt tid. varit hemma sedan pojken föddes.

Sandra o Frippe: Kan inte låtabli att kommentera när det handlar om pengar(särskilt när ngn är lite nedlåtande). Vi 5 lever på mindre summa än vad Lärjunge nämner o. det viktiga är inte inkomsten utan vad man _gör av med_. Med bra planering går det mesta.
  • Milkina cerka
    twinmamma skrev 2008-07-21 10:53:31 följande:
    Jag bara undrar vad gör ni hemmamammor/fruar under dagarna??Jag själv önskar att jag kunde vara hemma, men känner att jag blir knäpp om jag inte får vara för mig själv ibland utan barn och man/sambo..Jag bara beundrar er, verkligen..
    Min stora tjej går i skolan, pojken börjar i fk i höst o. den lilla börjar gå 15h på dagis samtidigt. D å får jag "tid för mig själv" är mest rädd för att det ska bli tomt och ensamt:(.

Lärjunge: Vi gör budget, storhandlar o. lagar all mat från grunden. Inga dyra halvfabrikat använder vi heller.

Vi har ändå både egen villa, huusbil o. i höst en vanlig personbil o c h vi går runt ekonomiskt .
  • Milkina cerka

susannah dean skrev 2008-07-21 11:34:51 följande:

En liten fundering bara, är det någon av er hemmavarande kvinnor som sparar till pensionen?
    Vi har skrivit om det lite tidigare i tråden, svaret för _min del_ är ja
  • Milkina cerka

Lärjunge: Precis det skadar ju inte att ha lite ordning och reda oavsett vilka summor man har att röra sig med.

• Milkina cerka

Kommentar till hewa(inl 152): Visst Ä R det billigare att bo i ett litet samhälle el. på landet. Vi hade aldrig haft råd att göra valet att låta mig vara hemma om vi flyttat ner till Göteborg där mannen jobbar.
    Vi är oerhört tacksamma för att han får resorna betalda av arbetsgivaren, det underlättar enormt för oss.

• Milkina cerka

Man får ha dem där 15h/v om de fyllt 4år. Min lilla ska gå där för att det ska bli så smidigt som möjligt med skolan nästa år.
    I förskole klass menar jag då.

nänänä skrev 2008-07-21 22:38:07 följande:
    jag har bara läst litegrann i tråden, men har en fråga: får man verkligen ha barnen på dagis när man är hemmafru?jag trodde att man var hemmafru för att man ville vara hemma med sina barn bla.jag tycker även att hemmafruars barn kan få gå på dagis 15 timmar i veckan, men jag har tidigare läst att bara barn till arbetslösa och föräldrarlediga med småsyskon får ha sina barn 15 timmar i veckan och så de som jabbar förstås. kanske är olika från kommun till kommun som mycket annat.
  • Milkina cerka

Kostar pengar då, pengar som vi hellre lade på annat .

nänänä skrev 2008-07-21 23:13:16 följande:
    Ja, det låter ju cokså bra, men innan får alltså inte hemmafruars barn gå på dagis?
  • Milkina cerka

Ja, jag har varit det sedan -02 o. trivs utmärkt.
    Maken o. jag pratade just om detta härom kvällen o. bestämde mer eller mindre att jag ska vara hemma medan barnen går på lågstadiet för att slippa fritids.
    Ungefär 5år till iaf.

Tror att det öht är bra att prata om sådanthär i n n a n man skaffar sig barn tillsammans så att man vet hur den andr* tänker.

nänänä skrev 2008-07-21 23:24:09 följande:
    okej, det låter vettigt. du är alltså en hemmafru? jag har ju inte läst alla inlägg, hittade nyss tråden.jag skulle ju vilja vara hemmafru, men ekonomin tillåter inte det.
  • Milkina cerka

Kunde varit jag som skrev det, skönt att man inte behöver känna sig ensam om resonemanget.
    Min son fick börja när han var 4år, hade s å mycket energi att göra av med. Räckte själv inte till att aktivera honom tillräckligt.
    Min minsta börjar i höst(5år i dec) för att smidigt och lätt kunna börja skolan med kamrater hon gått med på dagis.
    Även om hon tyvärr inte är särskilt entusiastisk inför dagisstarten.

marre67 skrev 2008-07-22 13:35:43 följande:
    ALLA barn har rätt att vara på dagis 15tim/v vare sej mamman är hemmafru eller inte.En del kanske utnyttjar det och lämnar barnen för att det är skönt att få egentid, men andra som jag själv då, tänker på att barnen behöver få den sociala biten med kompisar, lära sej en massa mm, och därför har jag haft mina barn ibland 1 dag per v=4-5 timmar, ibland 15 timmar per v, och inte har det vart ngt konstigt med det.Vi som valt att bli hemmafruar får avstå från en massa saker som ex handla kläder hur som helst åt mej själv kan jag glömma, eller andra prylar för den delen.Vi prioriterar och väljer att en ska vara hemma så vi lever på en inkomst.Vi lever inget liv i lyx och flyter fram på grädde så att säga. Nej jag är hellre "fattig" och kan vara hemma med barnen än att jobba heltid.
Svar på tråden Jag är hemmafru