Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

Jag är hemmafru

Tack tyrlilu, tycker också att de säger precis det jag tycker i dessa frågor !

tyrlilu skrev 2008-07-28 20:32:34 följande:
    Till Spomenka:Gud vad kul det var att få se att det är flera som tycker likadant! De har förklarat allting mycket bättre än jag. citat ut haro "Inom detta nätverk kan vi koncentrera oss på de mer specifika frågeställningar och situationer som kvinnor hamnar i när vi väljer att prioritera barnen och familjen framför förvärvsarbetet under några år av vårt liv. Detta trots att vi vet om vilken diskriminerande sits vi försätter oss i.Det är just när vi får barn som den stora diskrimineringen mot oss kvinnor visar sig. Det är inga större problem så länge vi följer samhällets uppsatta regler och utnyttjar föräldrapenningen och sedan direkt går ut och jobbar igen. Men om vi väljer att ta hand om barnen längre tid än vad föräldraförsäkringen gäller, så hamnar vi utanför samhällets trygghetssystem med bl a utebliven ATP, sjukpenning, rätten till socialbidrag och blir även nedvärderade i samhällsmedborgarnas ögon."Är inte det sant?Tack Spomenka, du är bäst.
  • Milkina cerka
    tyrlilu skrev 2008-07-28 20:49:39 följande:
    Det var faktiskt väldigt bra sida, tycker jag. Jag ska gå och natta barnen nu och sedan läsa in mig på den litet mer. Tack för tipset!Vi hörs/Tyrlilu
  • Milkina cerka

Du har alldeles rätt tyrlilu, det Ä R precis som du skriver!

tyrlilu skrev 2008-07-29 09:41:12 följande:
    Till hewa och fairyflossJa.. Om jag säger så här. Det samhällsklimatet vi lever i gynnar inte föräldrar som har bestämmt sig för att invistera sin tid i sina barn. Man förlurar ekonomiskt, man får dras med negativ attitud från många i sin omgivning.Det som ni tjejer uppfattar som allt för radikal inställning är egentligen ett svar på samhällets attitud mot hemmamammor, inget annat. Många av hemmamammor är nog så vana att få en massa pekpinnar från alla håll.Att dem i ställer borde ha större visioner än så, och om att man i prinsip stannar eller direkt går bak i utvecklingen under tiden då man är hemma med barnen. Men så är det ju inte! Det är ju självklart att man kan ha roligt när man arbetar också, men det är det som är accepterat av samhället. Men människor är olika och många kan få otrolig stimullans och utbyte bara av att få göra saker med sina barn. Fast det accepteras inte på samma sätt. Det är där konflikten ligger. Det finns inte något rebellisk i att vilja gå till jobbet. Det är det man uppmanas att göra och de gynnas av samhället både ekonomiskt i allmänn inställning. Men de som vill stanna hemma får väldigt mycket emot sig återigen både ekonomiskt och i samhällets inställning mot dem. (oh...jag är kass på att förklara, det blir för långttråkigt.Förlåt!)
    Det är det som är orsaken till att jag gick med i Haro som jag länkade till i ett titigare inlägg .
  • Milkina cerka

Av mina barn blir 2 bruna o. fina, men den lilla, hon har ärvt pappas ljusa "svenska" skinn o. inte mitt.
    Här har annars varit en behagligare temperatur o. lite moln, skööönt tycker iaf jag.
    Hade jobbat extra om jag hade ngt att komma tillbaka till, men tyvärr har inte jag det.
    Så småningom får jag väl antingen sätta mig i skolbänken igen eller börja som säljare från scratch igen - är nog inte tillräckligt "hungrig" för det o. arb.tiden för att jobba ihop en ny kundkrets.. hua.
    Å andra sidan - hittar jag öht en arbetsgivare som satsar på mig trots värken? Ja, det tål att funderas på..
    Usch så ego detta blev o. långt, men kanske det var ngt jag helt enkelt behövde få ur mig.
    Hoppas att även ni har haft en skön sommardag ha dé / Kram S

• Milkina cerka

det i inl 287 var bara mina allm. funderingar o. till alla även om jag hakade på lite av det marre67 skrev också .

• Milkina cerka

Nej, tyvärr är mina barn för stora.

asparinC skrev 2008-07-30 20:24:13 följande:
    Är det någon här som har ansökt om vårdnadsbidrag? Vi ska göra det i oktober och vill gärna veta om någon har en hum om hur lång tid det tog att behandla ansökan? Har vi tur och sparar kan Zeke slippa dagis tills han är 3½.
  • Milkina cerka

trodde det var oberoende av vad den andra parten tjänar när man söker vårdnadsbidrag?
    trodde de viktiga var att man inte använde sig av den kommunala barnomsorgen.

lärjunge skrev 2008-08-01 15:45:48 följande:
    Min son är 3 år gammal, så jag kan ej söka.Jag tror också, att min man tjänar för mkt pengar så vi kan ej ansöka (om vi ville det för framtida barn).
  • Milkina cerka

det borde ju iaf vara likadant överallt där man infört vårdnadsbidraget.
    hade för mig att man både kan jobba själv(o. anv. pengarna f. att gå ner i arbetstid) o. låta ngn annan(mor- el. farmor) ta hand om barnet på heltid.
    B a r a man i n t e utnyttjar kommunal barnomsorg.

Tror jag ska googla lite, google is my best friend .

• Milkina cerka

Det kan du ju ha rätt i, även om jag trodde huvuddragen var de samma(o. dit räknar jag det som nämnes i inl. 295.

fairyfloss skrev 2008-08-01 17:17:08 följande:
    Milkina cerka skrev 2008-08-01 16:19:32 följande:
    Jag tror inte det är lika, jag har för mig att det är kommunerna som bestämmer så det är nog bäst att kolla upp sin egen kommun och vad som gäller där.
    Googlar gör jag förresten ikvällnär det blir svalare o. lugnare(läs när småbarnen lagt sig )
  • Milkina cerka

Min stora klarar ju sig själv, men de små älskar att vara hos farmor o. farfar när vi behöver barnvakt. De är så klart lika förtjusta :). De bor inte mer än 5mil bort så avståndet är helt ok.
    vi var i Tunisien för 1½år sedan o. då var de där en vecka(även om maken fick tjata bra o. hindra mig från att ringa hem varje dag;). Det fungerade bra o. den som hade mest ont av det var nog jag. Men skönt var det o. mina leder mådde mycket bättre ett tag efteråt.

tyrlilu skrev 2008-08-01 19:06:33 följande:
    Vi har varit ute och åt en romantisk middag med sambon. Barnen var hemma med en barnvakt. Det var faktiskt skönt att få vara själva. Sambon föreslog att vi skulle länma barnen med barnvakten en helg och åka på en city weekend resa till Milano eller Paris. Jag måste vara en riktig hönsmama. Jag kan inte lämna barnen! Om det var med en släkting som barnen känner väl och har en bra relation till, då vore det en annan sak. Men vi har inga sådana släktingar. Hur gör ni? Åker ni iväg från era barn? Funkar det bra?
Svar på tråden Jag är hemmafru