Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

Jag är hemmafru

Tyrlilu - spelar väl ingen roll med stavningen så länge man förstår vad som menas. Gör man inte det får man väl fåga.

Espresso, hua, lite starkt för mig. Håller mig till Cappuccino.

tyrlilu skrev 2008-08-04 10:05:57 följande:
    Ohhhh! Såg ni vad jag har skrivit?!! Vad pinsamt! elskare! Ett renande före frukost...Jag menade ett renande TE före frukost förtåss, annars kan man ana någon procedur istället.Hi hi hi. Sitter och skrattar åt mig själv.Måste lära mig läsa igenom vad jag har skrivit innan jag skickar iväg det.
  • Milkina cerka

Usch så jobbigt det låter.
    Med garanti tycker man ju att det borde gå fortare.
    Synd att man inte kan hjälpa dig, utan bara visa sin sympati.

fairyfloss skrev 2008-08-04 12:31:21 följande:
    En hemmafrus våndor: Min tvättmaskin, som gick sönder för två och en halv vecka sen, har fortfarande inte blivit utbytt (har garanti, den gick sönder efter bara 2 månader). VAD ska jag göra?! Tvätten hordar sig och varje tvätt tar typ en halvtimme för hand!! Och det är jättejobbigt (jag förstår varför tvättmaskinen uppfanns). Jag är faktiskt hemma för att ta hand om min son och INTE för att tvätta en massa! Jag är jättearg på tvättmaskinsföretaget nu, har ringt olika ställen minst 12 samtal, och väntat och varit väldigt tålmodig men nu är mitt tålamod slut! Stackars mig .
  • Milkina cerka

Idag har jag varit jätteduktig om man får skryta lite om sig själv . Hela stora garderoben är städad från golv till tak, vädrade kläder o c h dessutom har jag slängt endel(svårt för en ekorre som mig). Numera går det alltså att både utan problem gå in i klädkammaren o c h h i t t a det man letar efter(iaf gör ju jag det nu;).
    Barnen hjälpte till efter bästa förmåga, tyckte babykläder vi hittade längst in i en låda var jättesmå o. tyckte det var roligt att få se dem(iaf lillan).
    Nej, nu ska vi gå ut lite, det har vi gjort oss förtjänta av, kanske tom av en glass .

• Milkina cerka

Har en liten kille som ska börja förskoleklass jag med ju, men ännu har vi inte köpt några nya saker. Han ville ha sin vanliga ryggsäck o. pennfodral hade vi redan. Sittundrlaget han hade på dagisutflykterna tycker jag går bra att fortsätta använda samma, men lunchlåda (för den dagen de inte får ngn lunch här) får vi köpa en. Hur har ni det i det fallet? får era barn lunch alla 5dagarna?

marre67 skrev 2008-08-06 20:13:19 följande:
    Min son är 6 och börjar barngruppen nu, han är så förväntansfull.Har valt en ny ryggsäck med bilar på Tänk när de gillar att gå till skolan, värre blir det när de börjar tycka tvärtom, och man får tjata ihjäl sej Har ju även 2 tonåringar så jag vet vad jag talar om.
    Min tonårstjej gillar förresten fortfarande att gå till skolan, k a n ju bero på att det är IT-gymnasiet här hon går på .
    Datorer är nämligen ett milt sagt m y c k e t stort intresse.
  • Milkina cerka

lärjunge: Han köpte den här i sverige, det där råkade vara den första bild jag fick fram av den på nätet.
    Vi diskuterade det innan sommaren, sen hade han så mycket att göra o. så igår kom han hem med den.

Marre67: En nackdel har jag kommit på hittills, den går inte riiiktigt in under det som liksom sticker ut av våra köksskåp, så därifrån får man sopa ut skräpet på golvet.

Här får man gå de tider d e har bestämt, samma för alla.
    Måndag blir deras utedag o. då ska lunchen skickas med, annars är det likadant här med frukten.

tyrlilu: Min son ska jag försöka få med i en gymnastikförening här, tror det passar honom finfint. Vet ingen annan i hans ålder som kunnat slå kullerbyttor sedan han var 2-3år, häromdagen lärde han sig att stå på huvudet(storasyster visade e n gång, han kunde direkt. Friidrott är ett annat alternativ, vi får se hur det blir.
    Ridning är tyvärr inte aktuellt här, storasyster är nämligen allergisk emot a l l päls så jag vågar inget riskera.
    Hade varit roligt annars är själv gammal dressyrryttare..

Får väl se vad som blir gjort idag, ont i ryggen efter igår nämligen.

• Milkina cerka

Ja hundar visste jag att du gillade, men hästar med, det var en positiv överraskning .
    Slutade med allt sånt när jag fick barn, brist på tid då tyvärr:(.

lärjunge skrev 2008-08-07 09:58:04 följande:
    Kul O jag är oxå en som växte upp med hästar (o hundar)
  • Milkina cerka

Har heller aldrig aft ngn egen, men det fanns ofta privatryttare som ville att man skulle motionera deras hästar när de inte hade tid. Sedan red man ju alla de lektioner man hade råd med.

Arabhäst, det förstår jag att du ville ha, de är ju vackra .
    Finns flera som använder quarterhästar el liknande i tonerspelen vi fortfarande åker på då o. då.

Vad målar du i för teknik? Jag "fuskar" lite i akvarell när jag hinner, oftare blir det kol o. blyerts.

lärjunge skrev 2008-08-07 10:05:34 följande:
    Ja, jag ritar o målar hästar, sedan jag var 3 år gammal... o jobbade mkt som tonåring med hästar, men aldrig hade egen. Ville ha en arabhäst... fast red mkt på quarterhäster...
  • Milkina cerka

mamalikola: Välkommen hit!

lärjunge: Islänningar är mysiga, finns sådana här i närheten också men de har ju också päls tyvärr.
    Westernsadel har alla jag känner som rider tornerspel också, man sitter mycket skönare i en sådan än i en vanlig engelsk sadel.

tyrlilu: Intelligens skadar inte , min stora har alltid varit lite klumpig men trivdes bra med ridningen tills hon blev allergisk. Hon har astma också tyvärr.
    Men huvudet, d e t är det inget som helst fel på:D, första året på gymnasiet nu hade hon MVG i allt utom en av de kurser hon läst, den andra var det bara VG på. Du ska se att det är nog en sådan tjej du har med:).

• Milkina cerka

När ni ändå pratar om tvåspråkighet. Kanske ngn av er vet till vilken ålder ungefär(med naturliga skillnader såklart) har det lättare än vi vuxna att lära ett nytt språk?

marre67 skrev 2008-08-08 21:57:33 följande:
    jag tycker det är ganska enkelt att få barn att bli flerspråkiga. Barn har ju en helt annan "hjärna" än vi vuxna, och talar du bara svenska med dem så kommer de ju att kunna det. Sen bor ni i Holland så då har de det språket ute.Jag och min sambo hjälps åt med barnen när jag jobbar, eller min äldre son, perfekt. Hittills har det funkat hur bra som helst.
    [/citat]
    marre67 skrev 2008-08-08 21:58:41 följande:
    [citat]
    glömde säga att mina egna barn är tvåspråkig. svenska-persiska
  • Milkina cerka

Oki - min fundering berodde på att jag funderar på att ta mina mindre barn med mig ner för att utsätta dem för serbiska(under en sommar eller så) så att de lär sig.
    Får forska vidare .

marre67 skrev 2008-08-08 23:14:39 följande:
    spomenka- vi gjorde så att pappan talade alltid sitt språk med barnen och jag mitt, och alla våra kompisar som är iranier talade persiska med dem så får de höra det från det att de föds så blir det ju naturligt.Min pappa är finsk och har alltid talat finska med mej, så jag kan det språket utan att nån lärt mej det om man säger så.
  • Milkina cerka

Aha, då har man barndomen på sig, fram till att de blir tonåringar. Trodde det var ngt sånt(hört 10årsåld. ungefär).
    märgte när vi var nere första ggn, att stora tjejen(som var den enda som fanns då) lärde sig mycket mer än jag under vår tid där.
    Då var hon 10år så det verkar riktigt .

fairyfloss skrev 2008-08-09 17:02:50 följande:
    Spomenka: Jag tror det är tills man är ca 13 år, sen blir det svårare att lära sig. Vi har svenska som familjespråk (maken lär sig just nu så det blir lite blandat men tanken är att vi ska prata svenska) och sen kommer nog han att prata engenska med sonen när de är själva, samt att alla andra pratar engelska . Håller med att det är tråkigt att gå miste om ett språk! Hade en skolkompis som var halvsvensk och halvamerikan som lärde sig svenska som tonåring (som andraspråk) och hon var ledsen för att hennes pappa inte hade lärt henne sen hon var liten. Så det tänker jag inte göra mot min son!
  • Milkina cerka

Stackare * kram * Hoppas de blir friska snart!

tyrlilu skrev 2008-08-09 22:37:11 följande:
    Ohhhh, hela familjen har feber förutom mig. Jobbigt. Kram/T
  • Milkina cerka
    marre67 skrev 2008-08-11 14:47:00 följande:
    jag har flera kompisar som farit till sitt hemland med sina småbarn, allt från åldrar 3-8 åringar, och de har utan några som helst lektioner av ngt slag lärt sej språket genom att vistas med sin familj och andra barn. Barn har så lätt för detta med språk så du behöver inte oroa dej eller göra en stor grej av det kan jag nog lova dej.
    Vad glad jag blev av att läsa detta! Hoppas att det stämmer på mina med.
  • Milkina cerka

mamalikola: Lika glad av att se vad du har att säga om tvåspråkigheten som jag blev när jag tidigare läste här.
    Det du skriver bekräftar ju det jag så gärna ville veta .

Här doftar det underbart gott av äpple och kanel just nu, det beror på att jag just kokat äppelkräm att ha till efterrätt.
    Äpplena ramlar ner för fullt just nu o. sommaräpplena är mogna, på något sätt måste de ju tas omhand.
    Imorgon blir det nog äppelpajer :) mums..

• Milkina cerka

Jag skalade o. kärnade ur äpplen tills vågen visade 800g skalde äppelklyftor. Kokade upp 6dl vatten med 2msk socker o. en bit kanelstång. När det kokat sönder, häller man med fin stråle i 2mskpotatismjölutrört i lite vatten. Sedan får det bara koka upp.
    Klart!
    Häller upp det i en karott o. strör liiite socker över.
    Serverar ljummet eller kallt m. mjölk.

Det där med de 7 körsbären känner jag igen tyvärr;), förra året åt fåglarna dessutom upp de få som var(vi har ett pyttelitet träd ännu).

marre67 skrev 2008-08-12 16:10:35 följande:
    Spomenka- hur gör du äppelkräm?Lät gott! Min sambo gick hela vintern å väntade på sina kära körsbär, så hände ngt märkligt och det blev bara 7 körsbär i hela trädet och de åt barnen upp,hahaha. Va synd,,,han som var så förväntansfull. Förra året fick ´vi hur mkt som helst. Vi har planterat det trädet själv så det är ju också lite speciellt.
  • Milkina cerka

Hittar du ett sånt recept skulle jag bli glad över att få det med .

lärjunge skrev 2008-08-12 16:10:03 följande:
    Oh jag älskar äppelpaj... måste nog hitta en lågkolhydratsrecept för det hehe
Svar på tråden Jag är hemmafru