• Smultron ett

Krigsleksaker

Jag HATAR krigsleksaker!
    automatgevär i barnstorlek och pistoler och stridsvagnar och kammouflage och fan å hans moster.

Det absolut värsta är dessa  automatgevär som barnen går omkring med på stan!!!
    På stan!!

EN unge hade rånarluva och automatgevär och började låtsassjuta på alla på spårvagnen. DJävla unge! och Djävla föräldrar som köper skiten.

Låt mig tillägga att de barn jag sett med dessa grova leksaker är just barn till invandrare (ja hoppa på mig och nyp mig i skinkan eller örat om du vill men så är det, och just det hoppas jag inte denna tråd kommer drunkna i OK??)

På Bvc hade någon lämnat kvar ett sånt här maskingevär i väntrummet.
    Jag tog helt sonika detta gevär och slängde i papperskorgen.

Fy faan vad bra det känndes!!

Mina barn får skjuta med färgglada vattenpistoler och jag hoppas ni ser skillnaden.

today is the tomorrow i was so worried about yesterday.
  • Svar på tråden Krigsleksaker
  • cDk3r

"Jag HATAR krigsleksaker!
    automatgevär i barnstorlek och pistoler och stridsvagnar och kammouflage och fan å hans moster."

Håller med! Så jävla mesigt att det skall vara i barnstorlek, och gärna gjort i sketen plast med all världens färger!

Min son fick en Kalashnikov replika istället, gjort i metall med riktiga träbeslag, real size och vikt.

Mwhaah

• Von Ellsen

"Barn måste få vara barn" och "så har pojkar gjort i alla tider"
    är ett argument här. MEN...
    Sk vi inte ändra på det då? Visst, låt era barn leka med Emils träbysse och möjligtvis vattenpistoler, men varför ALLTID överdriva! Göra LEKsaker som ser precis ut som riktiga vapen, som dödar människor varje dag! Det finns ju så mycker leksaker, varför alltid det värsta?!

• cDk3r
    Svar på #42
    För att det är kul att leka krig såklart!
  • solfrost
    Kjell2 skrev 2008-05-13 08:16:18 följande:
    När jag växte upp fick vi inga krigsleksaker eller vapen. När vi lekte krig, indian&cowboy eller tjuv&polis tog vi istället pinnar och sköt med. När vi blev äldre gjorde vi pistoler odyl från träbitar. Nu när jag är vuxen ger jag aldrig vapen eller liknade som presenter till barnIdag är jag officer och har ett stort militärhistoriskt intresse. Tycker också krig är något motbjudande men kan se det som ett nödvändigt alternativ. Friheten och demokratin är värda att försvara.Barn kommer nog alltid leka skjut och pangpanglekar, speciellt med tanke på vad som visas i TV och datorspel. Själv tycker jag, av någon anledning, att det är bättre om de gör det med pinnar än med kopior av automatkarbiner. Leken blir mer lek då än en kopia av verkligeheten./Kjell
    Instämmer,
    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Kjell2
    cDk3r skrev 2008-05-15 14:04:03 följande:
    Svar på #42För att det är kul att leka krig såklart!
    Precis! Vi hade jättekul när jag var liten när vi lekte kåmandosoldater eller jaktpiloter. Ratatata - pangpangpang.

Men riktiga vapen är farliga och ska aldrig lekas med. Därför är jag emot vapenkopior som leksaker. Jag tycker pinnar mm är ok men inte kopior. Lite okonsekvent kanske. med det ska vara tydlig skillnad mellan en leksak och ett riktigt vapen.

När jag utbildade värnplikt försökte vi lära dem att ett vapen alltid ska anses laddat och farligt och ingenting man leker med eller pekar på någon annan förutom under kontrollerade övningar.

/Kjell
  • cDk3r

"Men riktiga vapen är farliga och ska aldrig lekas med."

Absolut.
    Replikor är dock inte riktiga vapen.

• Kjell2
    cDk3r skrev 2008-05-15 16:23:13 följande:
    "Men riktiga vapen är farliga och ska aldrig lekas med."Absolut.Replikor är dock inte riktiga vapen.
    Rätt - men jag tror, utan att kunna belägga det, att om man har lekt med replikor eller leksaker som äv väldigt lika riktiga vapen, är det lätt att man hanterar ett riktigt vapen som en leksak. Lägger an mot någon, gör blindavfyrning osv. Plötsligt är vapnet laddat med skarp amunition och det sker en olycka.

/Kjell
  • cDk3r

Mja som tur är så kommer inte barn över riktiga vapen så lätt. Om de gör det, så går det nog åt skogen även om de bara lekt med pinnar tidigare.
    När och om man väl kommer i kontakt och får hantera ett riktigt vapen så är man förmodligen såpass stor att man vet hur man skall hantera det, om inte annat så lär man få information om det innan man får hantera det.

• Tokitoj

Njae jag tror inte att barn som lekt med krigsleksaker skulle uppföra sig likadant om de höll i ett riktigt vapen när de blir vuxna. De skulle inte springa omkring bland buskar och träd och skrika upp med händerna annars skjuter jag.

Jag minns att jag hade leksakspistoler som barn när vi lekte cowboys och indianer (som var populärt då) och jag vet skillnaden på riktiga vapen nu som vuxen.

• Liten Karin

Att ett barn som lekt med naturtrogna vapen skulle bli en krigande mördarmaskin när han/hon blir stor är ju att dra det till sin spets. Det finns andra sätt att bete sig illa på som inte är fullt lika extrema men som säkert kan ha att göra med en glorifierad bild av krig.

Kan som exempel nämna en pappa som sprang runt med sina söner på krigskyrkogården i Normandie (från 2:a världskriget) och lekte krig. De låg i i bakhåll mellan gravarna och sprang in och ut i bunkrarna och härmade vapenljud. Jag var bara 12 då men blev väldigt illa berörd. Har sällan sett något så respektlöst.

Att leka vattenkrig, tjuv och polis och liknande ser jag inga problem med, det är lek.

• Miss Cee

Jag hade ett blått maskingevär när jag var liten. Älskade det. Det rasslade när man sköt.

Jag tror inte barn far illa av krigsleksaker, det är ett sätt att bearbeta sina upplevelser, som man tex sett på tv-nyheterna eller hört om...

Däremot skulle jag inte tycka att det var okej att barn tog med sig gevär och liknande hemifrån och lekte på stan eller siktade och "sköt" på folk hos någon annan. Det kan andra tycka är obehagligt. Man får leka sådant hemma där alla är "med" på det.

• Tokitoj

Liten Karin:: Den pappan du såg på krigskyrkogården saknade ju totalt vett över huvud taget. Det hade ju inte med vapen i sig att göra. Det hade ju inte varit ett passande uppträdande ens med liljor i handen.

• KattenFräsmorr
    Miss Cee skrev 2008-05-15 22:53:45 följande:
    Jag hade ett blått maskingevär när jag var liten. Älskade det. Det rasslade när man sköt.Jag tror inte barn far illa av krigsleksaker, det är ett sätt att bearbeta sina upplevelser, som man tex sett på tv-nyheterna eller hört om...Däremot skulle jag inte tycka att det var okej att barn tog med sig gevär och liknande hemifrån och lekte på stan eller siktade och "sköt" på folk hos någon annan. Det kan andra tycka är obehagligt. Man får leka sådant hemma där alla är "med" på det.
    Oj, jösses vilken flashback jag fick till min egen barndom nu, jag hade också ett plast-maskingevär som var blått och rasslade. Undrar om det inte var en röd liten lampa som lyste man sköt också...?

Har dock inte haft någon önskan att gå och skjuta någon, eller springa omkring och "leka" med riktigta vapen som vuxen.  
Svar på tråden Krigsleksaker