• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 5

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 5
  • Singeladopt

Nu har jag bokat tid på Sahlgrenska för samtal, undersökning mm. Det känns riktigt kul. Hoppas på så sätt kunna hjälpa andra, som längtar efter barn. Tyvärr så hade de inte tid innan semestrarna, så det blir i slutet på Augusti, men det får väl vara ok.

• kial
    Svar på #38
    Splach skrev 2008-06-19 10:10:28 följande:
    en fundering, vore det inte enklare att använda någon annans spermie? eftersom det är därifrån "sjukdomen" kommer..
    Eftersom sambon i detta fall är en kvinna sitter allt problemet i äggen i alla fall.
  • lillasnurre

Hej!

I måndags var jag och tog blodprov. De var inte så nöjda med hur jag reagerat så jag dick DUBBLA dosen gonal F. Efter det har jag inte mått så bra, är tröttare än trött, och har ont i huvudet och i magen Har fått börja med oragutellen (eller vad den heter) också. Var på VUL idag och har inte producerat mer än 9 äggblåsor Men det blir iallfall äggplock på måndag. Hoppas att kroppen producerar MASSOR över helgen! Känns iallfall skönt att det är på måndag det ska göras, så jag slipper ha det så här så länge till. Och jag hoppas verkligen att det blir bra resultat för motargakvinnan /kvinnorna. Så att man liksom inte har gjort det i "onödan"

Kram på er! Och GLAD MIDSOMMAR!!!!

• Singeladopt
    Helle04 skrev 2008-06-19 23:24:35 följande:
    Vad är den övre åldersgränsen för att vara donator?
    Det verkar vara lite olika beroende på klinik och även om man donerar till någon särskild eller inte. Ofta verkar det dock vara 35 år.
  • henke80
    Svar på #38
    Hur menar du? Min sambo har en obalanserad translokation, alltså blir äggen inte bra.. Spermierna verkar vara ok.

Mvh
    Henrik
  • MHoof

Hej hej!

Skrev för någon månad sedan här och har funderat massor. Har inte tagit tag i det riktigt och ringt kliniken men jag ska göra det så jag får mina svar. Jag är ju som sagt väldigt rädd för nålar och hela den fadderullansvängen. Jag hatar sprutor och sjukhus och allt men ja gvill ju så gärna hjälpa min bekanta som inte kan bli gravid. Så därför känns det verkligen som att jag vill prata med någon om det innan jag beslutar mig för något. Jag vill ju kunna lämna blod med men törs inte...känns störtlöjligt men sån är jag. Så detta blir ett VÄLDIGT stort steg för mig isåfall. S får se vart det leder och om det skulle kännas konstigt att "ha gett iväg barn" på det viset. Ja ni fattar vad jag menar.

Jag älskar min Izolde
  • lillasnurre

Ok, vad gäller att man ger iväg ett barn, så är det ju inte så. Man ger ett ägg, som annars skulle stöts ut vid nästa mens. Ett barn som har dina gener kommer till, men det är ju inte ditt barn. Om du känner det så så kan det bli riktigt jobbigt att donera. Försök att få prata ngra extra gånger med klinikens kurator innan du tar ett beslut.

Vad gäller nålar så kan jag lugna dig. Visserligen tar man sprutor i magen, vilket ser ganska läskigt ut, men det gjorde verkligen inte ont!! Det kändes mindre än ett myggbett! Och deffinitivt mycket mindre än att lämna blod!

Lycka till med dina funderingar!

• MHoof
    lilla: Nej jag vet att man inte ger iväg ett barn, men ja...det är det jag menar, tänk om det skulle kännas så bara för att det kom från mig? Nu känns det inte så nu men tänkom?! (så ska man inte tänka)
    Egentligen spelar det ingen roll vad folk säger om sprutor men skönt ändå att höra att dom inte är så farliga. Hur många måste man ta då?
    Och sen sitta å bli plockad...hujedamig Nej, jag åste prata med någon. Ska försöka ringa imorgon.
    Jag älskar min Izolde
  • lillasnurre

ja, plockningen kan jag inte hjälpa dig med än, ska plockas i morgon, men jag kan berätta efteråt hur det var!

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 5