• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 5

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 5
  • lillatanta

Det ÄR ju ditt barn,oavsett om du ser det så,eller inte.

HannaS86 skrev 2008-06-02 10:23:14 följande:
    Jag donerar till någon okänd. Jag ser det inte som mitt barn och jag är medveten om att jag kanske (förmodligen?) aldrig kommer träffa det. Om barnet väljer att söka upp mig skulle jag se det som en glad överraskning men om det inte gör det så är det inget att göra åt, det får man räkna med.Om jag hade donerat till en släkting vet jag inte hur jag hade tänkt. Där hade det nog varit större chans att jag såg det som delvis mitt eftersom man träffar barnet och kan se vilka likheter det har med en själv, när man donerar till någon okänd vet man ju ingenting om barnet, inte ens vilket kön det har.
  • HannaS86
    Svar på #20
    "Tyvärr" eller vad man ska säga är jag redan donator på just SU så det finns nog ingen möjlighet att jag kan donera mer än vad jag gör (september nästa gång), annars hade jag gärna hjälpt er!
  • HannaS86
    Svar på #21
    Ja det är klart att det ÄR mitt barn genetiskt men jag bär det inte i nio månader, jag föder det inte, jag uppfostrar det inte, jag träffar det inte under minst dess 18 första levnadsår. Så utan mottagarmamman skulle det aldrig bli till. Börjar man som donator se sig som "förälder" åt barnet är det inte bra utan man måste vara på det klara med att man kanske aldrig får träffa barnet som jag skrev i mitt inlägg.
  • Mjölk
    HannaS86 skrev 2008-06-04 07:34:44 följande:
    Svar på #21Ja det är klart att det ÄR mitt barn genetiskt men jag bär det inte i nio månader, jag föder det inte, jag uppfostrar det inte, jag träffar det inte under minst dess 18 första levnadsår. Så utan mottagarmamman skulle det aldrig bli till. Börjar man som donator se sig som "förälder" åt barnet är det inte bra utan man måste vara på det klara med att man kanske aldrig får träffa barnet som jag skrev i mitt inlägg.
    Håller med dej Hanna!
    henke: Jag är klar med mina donationer, men jag hoppas att ni hittar någon snart!
    vilsen i pannkakan skrev 2008-06-02 17:49:26 följande:
    Jag är 42 år och har svårt att bli gravid, provat IVF men gick inte för att jag har tydligt lite ägg och svarar inte bra på hormon stimuleringen. Jag har sett att Umeå IVF klinik tar emot betalande tills man är 43 år. Jag och min kille längtar efter barn, så nu vill jag hitta någon vänlig själ som vill donera ägg åt oss. Hör gärna av er!
    Ni borde ställa er i kö för äggdonation då. Hoppas ni hittar nån snart!
  • HannaS86

Mjölk: Fick du reda på hur donationen gått? Iofs om du hade fått det hade du kanske skrivit det redan :)

• Mjölk
    HannaS86 skrev 2008-06-04 08:09:59 följande:
    Mjölk: Fick du reda på hur donationen gått? Iofs om du hade fått det hade du kanske skrivit det redan :)
    Nej, de hade inte tagit gravtest än. Men till nästa vecka vet jag nog.
  • lillasnurre

Hej!

Jag var på KS igår och fick lära mig att ta sprutor! Det gjorde inte ont alls!! Jag har fått en preliminär tidsplan och det känns bra, men den är väldigt tajt. Jag har därför lite frågor till er:

1: Hur lång tid tar det efter sista p-pillret till blödningen kommer?
    2: Planen är att jag ska donera äggen på en onsdag. på fredagen har vi bokat flygbiljetter till semestern. Hur tror ni jag mår då? Komemr det att gå?
    3: Hur har ni mått efteråt? Är det ngn som fått uppsöka läkarvård efteråt?

Jag börjar bli nervös nu.....

• henke80
    Svar på #23
    Det var synd... fast du gör någon annan familj mycket glad!

Är det många som gör äggdonation på SU? Jag pratade med dem förra veckan och då hade de tydligen annoserat i någon tidning, hoppas de får många som vill hjälpa till
  • fish

HEnke80-de har fruktansvärt höga krav på donatorer tycker jag det verkar som. Kanske därför det är så ont om dem. Donatorn ska vara 100 procent frisk och inga ärftliga sjukdomar i släkten..

Jag har fått kalla fötter. Tänker att de som får mitt ägg inte skulle berätta sanningen för barnen och risken skulle finnas att barnet skulle känna sig annorlunda utan att förstå varför. De råder ju föräldrarna att berätta men de tvingar inte. Jag skulle föredra att det fanns en garanti att barnet blev informerat om sitt genetiska ursprung.

Henke80-det kanske skulle locka fler om du skrev in en presentation (bara ett tips).

• henke80
    Svar på #29
    Hejsan,

En presentation ska ni absolut få!

Vi är ett par som bor i Borås, jag är 28 år och min sambo är 32, vi ska gifta oss i sommar. Vi bor i hus med två labradorer på 5 och 6 år. Jag jobbar som säljare på ett företag och min sambo som sjuksköterska på Borås lasarett. Vi har försökt att få barn i 4 år, varav det tog sig nästan direkt men vi fick missfall efter 13 veckor, sedan försökte vi ett tag, innan vi kontaktade vår vårdcentral som tog prover och därefter så fick vi en remiss till SU, vi stog i kö i 6 månader och därefter var vi med i processen, vi har gjort tre IVF och fått ut totalt 58 ägg, men inget det var bara vid sista föröket det tog sig, vi var på ultraljud och allt såg bra ut, men det ville tyvärr inte stanna mer än 14 veckor.. Efter detta gjorde man ett kromomsomtest, där det visade sig att min sambo har en obalanserad translokation, och detta höjer missfallsrisken väldigt mycket.

Vi har totalt fått 5 missfall under denna perioden, så som spontana, men med alltid tidiga missfall.

Vi står som sagt på kö för äggdonation på SU, men då handlar det om en kors donation, vi behöver hjälp med att hitta en donator och efter det så vet vi inte vems ägg vi får tillbaka.

Hoppas detta var en ok presentation.

Mvh
    Henrik
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 5