• Beckah82

... Född: Juli 2007 ... 2

Då kör vi igen då

Finns massor av julibebistrådar. Men det är bara i den här jag trivts i så den får fortsätta hänga med Tråden startade senhösten 2006 när plussen började trilla in. Sen dog tråden (stämningen) ut när bebisarna föddes och vi hittade inte riktigt tillbaka förrän nu i mars 2008.

Som alltid är ALLA välkomna hit! Nya som gamla! Alla som känner att de hör hit...de hör hit, bara att skriva!

KALAAAAAAAAAAAAAS Hörrni

Julibebisarna har födelsedagskalasen bakom knuten nu. Visst är det läskigt?!  Ett år har gått sedan vi satt och letade tecken på att förlossningen skulle starta. Många minnen finns från den tiden. Ni betydde oerhört mycket då, det ska ni veta.

Julibebisarna håller som bäst på att lära sig resa sig, gå, smaka på första orden, och för all del, första glassen

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-31 10:56

BITRÅDAR

Bilder: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33213936.html
    Träffas: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33213906.html
    Lista: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30308478.html (gör ingen ny, den gamla får vara om det inte skulle trilla in en massa nya medlemmar plötsligt)
  • Svar på tråden ... Född: Juli 2007 ... 2
  • Jessa6

Ja det verkar så, är fler dagar och hoppas väldigt hur lång den är, oftast 31 dagar men som sagt har ju varit annorlunda nu.

Vallmar skrev 2008-08-20 20:50:40 följande:
    Min mens har ändrats väldigt mycket sen graviditeten. Kanske det är så för dej också?
    Jonali: Håller alla tummar och tår!!
  • jennsans
    Beckah82 skrev 2008-08-20 22:01:00 följande:
    se till att det är fasta mattider utan småätande, skölja ofta med vatten, absolut inte ge sötsaker tex sylt till maten och annt onödigt socker.Jag hade aldrig gett mina barn sött om jag inte hade kunnat borsta deras tänder. Det ena eller andra lixom. Det är min åsikt.
    fasta måltider inget småätande och skölja med vatten ofta gör A självmant.. ger inga sötsaker hemma i princip (sker i undantagsfall) men på kalas får han när vi äter.. lite granna.. o det tycker jag han kan få även om jag nu har problem med att få borsta tänderna nere..

tandhygienisten vi träffat sa det om vatten efter välling dessutom att det är först vid 1½ år det behöver bli rutin på att borsta tänderna.. innan ska det vara lek för att vänja barnen vid detta..
  • jennsans

kan någon maila över lite fungerande vatten hit?? jag avskyr att bo här bara för att vårat vatten är som det är.. är väl på G att fixas men snål j***a hyresvärd sölar allt!! tur det är en bra rörmokare här och att grannen har lite hållhake på hyresvärden =)

• madeleine78

De kan faktiskt vara så att man har dålig saliv oxå som gör att man får hål i tänderna.
    De hade min lillebror.. och fick tugga ett spec tuggumi för att förebygga uppkomsten av hål.

• Beckah82
    madeleine78 skrev 2008-08-20 22:40:53 följande:
    De kan faktiskt vara så att man har dålig saliv oxå som gör att man får hål i tänderna.De hade min lillebror.. och fick tugga ett spec tuggumi för att förebygga uppkomsten av hål.
    Jupp absolut. Dessutom är det smittsamt.
  • jennsans

japp finns många orsaker till hål i tänderna förutom sötsaker/dålig borstning vilket är fördommarna..

• Beckah82
    jennsans skrev 2008-08-20 22:44:49 följande:
    japp finns många orsaker till hål i tänderna förutom sötsaker/dålig borstning vilket är fördommarna..
    Medicin är en ofta bortglömd anledning. Astmamedicin tex är värdelöst för tänderna.
  • Beckah82

En del tandborstningstips jag snott från en tråd inne på sjalbarn (ihopklistrat olika personers tips):

* stå på pall vid tvättstället och leka med rinnande vatten och några badgrejer samtidigt.
    * sjunga en sång samtidigt. gärna nån som avslutas med ett skratt eller som innehåller rörelser eller som man ska sjunga med i eller så. vi kör ex kalle anka satt på en planka, bä bä vita lamm (med extrarörelserna), imse vimse, klappa händerna så fort man kan.
    * Någon gång har vi kittlat henne lite eller busat på annat sätt.
    * Sjunga
    * Göra roliga ljud
    * Räkna tänderna
    * Jaga tandtroll, bacillusker, bakterier, och andra småkryp
    * Läsa bok
    * Borsta mammas tänder
    * Borsta dockans tänder (med torr tandborste)
    * Borsta mammas näsa, öra etc
    * Ibland sitter vi framför tv:n och borstar
    * Tette: http://www.privattandlakarna.se/tette/index.asp?id=10
    * Gör det till en mysig stund med då tex bokläsning och tandborstning samtidigt.
    * Vi har försökt att hon får borsta på oss samtidigt, det funkade ett tag
    * Detta har vi börjat köra med, även bra att han se sig själv i spegeln och härma medans jag borstar mina tänder nästan samtiidgt...

Sedan har vi kört "Tandborstvisan" (från BARNLÅTAR anno 1974) så när han ser en tandborste säger han "jaoooåe" 

Jag är en tandborste, tandborste
    Här kommer jag
    Och jag gör tänderna rena
    Jag gnolar när jag borstar
    Och borstar var dag
    När jag gör tänderna rena

a-aa-ah, a-aa-ah,a-aa-ah, ah

Här finns mp3:n http://www.hollingworth.se/swe/tracks/78.mp3

http://www.hollingworth.se/swe/index.asp?lid=22

• jennsans
    Beckah82 skrev 2008-08-20 22:46:09 följande: