-
Jupp absolut. Dessutom är det smittsamt.madeleine78 skrev 2008-08-20 22:40:53 följande:De kan faktiskt vara så att man har dålig saliv oxå som gör att man får hål i tänderna.De hade min lillebror.. och fick tugga ett spec tuggumi för att förebygga uppkomsten av hål.
-
Medicin är en ofta bortglömd anledning. Astmamedicin tex är värdelöst för tänderna.jennsans skrev 2008-08-20 22:44:49 följande:japp finns många orsaker till hål i tänderna förutom sötsaker/dålig borstning vilket är fördommarna..
-
En del tandborstningstips jag snott från en tråd inne på sjalbarn (ihopklistrat olika personers tips):
* stå på pall vid tvättstället och leka med rinnande vatten och några badgrejer samtidigt.
* sjunga en sång samtidigt. gärna nån som avslutas med ett skratt eller som innehåller rörelser eller som man ska sjunga med i eller så. vi kör ex kalle anka satt på en planka, bä bä vita lamm (med extrarörelserna), imse vimse, klappa händerna så fort man kan.
* Någon gång har vi kittlat henne lite eller busat på annat sätt.
* Sjunga
* Göra roliga ljud
* Räkna tänderna
* Jaga tandtroll, bacillusker, bakterier, och andra småkryp
* Läsa bok
* Borsta mammas tänder
* Borsta dockans tänder (med torr tandborste)
* Borsta mammas näsa, öra etc
* Ibland sitter vi framför tv:n och borstar
* Tette: http://www.privattandlakarna.se/tette/index.asp?id=10
* Gör det till en mysig stund med då tex bokläsning och tandborstning samtidigt.
* Vi har försökt att hon får borsta på oss samtidigt, det funkade ett tag
* Detta har vi börjat köra med, även bra att han se sig själv i spegeln och härma medans jag borstar mina tänder nästan samtiidgt...
Sedan har vi kört "Tandborstvisan" (från BARNLÅTAR anno 1974) så när han ser en tandborste säger han "jaoooåe"
Jag är en tandborste, tandborste
Här kommer jag
Och jag gör tänderna rena
Jag gnolar när jag borstar
Och borstar var dag
När jag gör tänderna rena
a-aa-ah, a-aa-ah,a-aa-ah, ah
Här finns mp3:n http://www.hollingworth.se/swe/tracks/78.mp3
http://www.hollingworth.se/swe/index.asp?lid=22
-
Varför cyklar du inte i regnet? På med regnkläder bara ju!solstraalen skrev 2008-08-21 08:22:09 följande:Det spöregnar!!Jag som skulle cykla till dagis ( 10min ) å lämna Saga för å sen cykla ner på stan till tandläkarn med Josef ( 15min ).Det går ju inte nu. *doh*Jag vill verkligen inte åka buss med honom Nu har jag inget val.
-
Hepp hepp...men jag tyckte iaf att det var en kul grej. Trist att ingen höll med.Beckah82 skrev 2008-08-20 22:11:01 följande:Hihihi en lite kul grej En journalist ringe mig idag och ville ha med mig och barnen i ett repotage i "Mama" Intervjun görs på telefon och nästa vecka på torsdag åker vi till Stockholm över dagen för att fotas
-
Ja jag hoppas det inte tar typ 8 månader som sist heheannki72 skrev 2008-08-21 10:27:12 följande:Becka : Kul med repotage Du får tala om när tidningen kommer ut så man får läsa
-
5 olika mammor i ett repotage som alla har någon specialgrej. Min är då att jag var 15 år när jag blev mammazandrisen skrev 2008-08-21 10:58:17 följande:Du betar av den ena tidningen efter den andra Vad ska repotaget handla om? Kul med plåtning också
-
Ja man tackar ju inte nej när de ringer
bara roligt att göra något annat än vardagsgrejerna
-
Jupp så är det tyvärr. Victor fick inte heller ha fritids när jag var arbetslös. Lite tråkigt när de älskar fritids. Men samtidigt så...ja...det är ju viktigare att det finns plats till de barn som har arbetande föräldrar. Är man hemma så kan man ta hand om sina barn själv.L2K skrev 2008-08-21 12:51:09 följande:Helt klart en kul grej! Synd att du bara kommer upp över dagen!!!Idag har Sebastian börjat i skolan!!! Min lilla skit har blivit stor!!! Dock har vi fått lite problem... I våras fick vi hem papper för att välja skola och fritids. Så det gjorde vi. Förra veckan loggade jag in och såg att han hade fått fritids. I måndags började han. Och han stormtrivs!!!!! Sen kom bomben; han får inte gå på fritids för att jag är hemma med Emilia. När jag ifrågasatte varför han då ens fick börja fick jag till svar att dom inte kunde hålla koll på alla föräldrarlediga och att man som förälder förväntades söka reda på sån info själv. Det efter fem år på dagis där vi har matats med sån info.Sen kom jag på igår kväll med att vi tom har fått faktura för fritids!!!!! Gissa om jag är sur!!!! Så nu sitter jag här och försöker knåpa ihop ett brev för att söka avsteg så han får gå 10 timmar på fritids iaf.Han får tom mindre timmar än Oskar har på dagis!!!Ja, ja... Ville bara gnälla av mig lite.
Däremot får man ha fritids och mer än 15 timmar på förskola om man är sjukskriven. -
Ja, de förstår...men de blir inte mindre ledsna för det.annki72 skrev 2008-08-21 13:16:41 följande:det där med fritis är ju helt rätt tycker jag,mina grabbar vill oxå gå på fritis men då vi jobbar skift finns det inget behov och varför uppta en plats för nån som verkligen behöver?Jag förstår barnen att de blir ledsna, men förklarar man varför så förstår dom.