• Happiest

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

I min förra graviditet så fick jag ett ytligt åderbråck underlivet när jag var i vecka 34 typ.. Nu kom första bråcket i underlivet i vecka 15 och nu när jag är i vecka 21 så är de överallt där nere. Ser helt hemsk ut, liknar ingenting och det värsta av allt är ju att det gör så fruktansvärt ont. Kan inte stå några långa perioder, får tokont och måste sätta mig ner.

Finns det något man kan göra för att underlätta och förhindra fler bråck?

Det jag hade förra grav försvann några dagar efter förlossningen men jag har faktiskt riktigt svårt att tro att alla dessa stor bråck skulle kunna försvinna utan operation. Hur går en operation till? Hur snart efter förlossningen får man göra det?
    Tacksam för allt ni kan och vet om bråck i underlivet.

• Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....
  • marialintott

Jag har läst igenom tråden lite snabbt. Jag har också... för mig gör det ondast när jag sitter på toa.. Då känns det verkligen som dom ska spricka. Och så om det e varmt ute och man går lite.
    Jag frågade min MVC om det kan bli problem under förlossningen med dessa, men hon sde att det är inte farligt, dom kan INTE spricka som någon hade skrivit.
    Hon sade att det som blir är ju att det känns ju obehagligt liksom.

Verkar vara ganska vanligt ändå vad jag har förstått och att dom försvinner efter förslossningen. Det är ju trycket neråt som skapar dom.

• sannapanna76
    marialintott skrev 2008-06-24 20:08:28 följande:
    Jag har läst igenom tråden lite snabbt. Jag har också... för mig gör det ondast när jag sitter på toa.. Då känns det verkligen som dom ska spricka. Och så om det e varmt ute och man går lite.Jag frågade min MVC om det kan bli problem under förlossningen med dessa, men hon sde att det är inte farligt, dom kan INTE spricka som någon hade skrivit.Hon sade att det som blir är ju att det känns ju obehagligt liksom.Verkar vara ganska vanligt ändå vad jag har förstått och att dom försvinner efter förslossningen. Det är ju trycket neråt som skapar dom.
    Nä, som du säger, så ska de inte kunna spricka under förlossningen. Det gjorde inte mitt bråck heller. Däremot har det ju spruckit lite och kommit blod under graviditeten, vilket inte var så trevligt.

Det vanligaste är ju att bråcken försvinner efter förlossningen, men i mitt fall har det tyvärr inte funkat så.
  • Kesso

Har ni bara åderbråck i underlivet? Jag har ju på ena benet också. Det verkar vara värre för mig.

• sannapanna76

Jag hara bara i underlivet. Inga alls på benen eller någon annanstans.

• Mimic

Jag har bara på musen också. Dvs utvändigt bråck. Högra sidan är 3gr så stor mot vänstra. Har haft riktigt ont där några dar nu Gråter

• Happiest
    Mimic skrev 2008-06-25 12:37:10 följande:
    Jag har bara på musen också. Dvs utvändigt bråck. Högra sidan är 3gr så stor mot vänstra. Har haft riktigt ont där några dar nu
    Min högra sida är också dubbel så stor. Ser hemskt ut och gör hemskt ont. Mina bråck börjar leta sig ut på ljumskarna, hoppas verkligen inte att de går ner på benen...
  • sannapanna76

Här är det vänster sida som är större. Ca 4 ggr större, skulle jag säga rent spontant. Jag tycker faktiskt att det ser ut som att höger sida är MINDRE nu, än innan sista förlossningen, vilket ju gör att vänstersidan ser ÄNNU större ut!

• Mimic

Nyfiken på hur långt ni har kvar till bf? Jag har nu gått 29 fulla veckor. Inne på den 30e. Långa 10v kvar om det tänker bli ännu värre...  

• 19AgoniA70

Jag är i v.19+3 å jag räknar kallt med att gå 42 hela veckor innan de sätter igång mig

• marialintott

Ja, gud alltså. Jag tänker lite på vad alla har skrivit. Man känner inte igen det man ser längre.
    Tur att magen är i vägen! Ha ha ha

Jag har fått ett litet på benet också, men det är bara ett sånt som är som en sk spindel. Dom i undre världen dom står verkligen ut, som två bullar på var sida om själva hålet. Gud alltså, man skäms inte när man är gravid inte. Ha ha

Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....