• Happiest

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

I min förra graviditet så fick jag ett ytligt åderbråck underlivet när jag var i vecka 34 typ.. Nu kom första bråcket i underlivet i vecka 15 och nu när jag är i vecka 21 så är de överallt där nere. Ser helt hemsk ut, liknar ingenting och det värsta av allt är ju att det gör så fruktansvärt ont. Kan inte stå några långa perioder, får tokont och måste sätta mig ner.

Finns det något man kan göra för att underlätta och förhindra fler bråck?

Det jag hade förra grav försvann några dagar efter förlossningen men jag har faktiskt riktigt svårt att tro att alla dessa stor bråck skulle kunna försvinna utan operation. Hur går en operation till? Hur snart efter förlossningen får man göra det?
    Tacksam för allt ni kan och vet om bråck i underlivet.

• Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....
  • telgebo
    Happiest skrev 2011-04-08 09:38:33 följande:
    Mina åderbråck sitter än så länge utanpå blygdläpparna och de syns, är som lila maskar som står upp... de både känns och syns och gör ont. Liksom dunkar när jag står upp, det känns som att någon hängt en tyngd i underlivet. Kan ju vara så att du har åderbråck som sitter inuti slidan, det kan man också ha. Blir det inte bättre så ring bm eller spec mödravården så en läkare får titta på dig...
    Det känns inte som nån tyngd, det gör bara ont inuti.

Jag ska till BM på måndag får se om hon vill att jag ska träffa läkaren eller inte, ska få lämna urinprov iaf nu på måndag.

Tack för ditt svar.
    Gravid v.11+6 BF 24/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • Vickan I

Undra om det är detta jag kan ha?! Läkaren på spec.mvc trodde att jag hade ett ljumskbråck och skickade mig på UL idag. Läkaren där kunde inte se så mkt pga av att livmodern var i vägen (är i v 28) men det lilla han såg tyckte han inte såg ut som ett ljumskbråck.

På vänster halva av venusberget/blygdbenet eller vad det kallas har jag som en ganska stor utbuktning/svullnad som gör ONT. Men inte ådrig eller så utan som en slät bula om du förstår. Den försvinner om jag ligger ner och åker ut igen när jag reser mig. Smärtan varierar från olidlig till molande/pulserande. Har en hemsk tyngdkänsla i underlivet och som att "allt ska trilla ut". Mkt obehagligt att sitta på toaletten. Värst är att stå stilla, men även att gå eller sitta längre stunder. Smärtan kom runt v 12 (trodde först det var foglossning) och utbuktningen upptäckte jag  kanske runt v 14. Hade inget av detta med sonen född -09. Hmm får kanske ta en spegel och kolla hur jag ser ut om tyngdkänslan är bråck därnere/inne också. Har inte gjort ngn gynkoll utan läkaren har bara kollat på svullnaden på blygdbenet och tyckte det jag beskrev lät som ljumsbråck.

Hittade denna artikel också http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11509 men läkaren som gjorde UL verkade inte hört talas om saken och verkade inte vilja lyssna.  

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Happiest
    Vickan I skrev 2011-07-28 23:34:34 följande:
    Undra om det är detta jag kan ha?! Läkaren på spec.mvc trodde att jag hade ett ljumskbråck och skickade mig på UL idag. Läkaren där kunde inte se så mkt pga av att livmodern var i vägen (är i v 28) men det lilla han såg tyckte han inte såg ut som ett ljumskbråck.

På vänster halva av venusberget/blygdbenet eller vad det kallas har jag som en ganska stor utbuktning/svullnad som gör ONT. Men inte ådrig eller så utan som en slät bula om du förstår. Den försvinner om jag ligger ner och åker ut igen när jag reser mig. Smärtan varierar från olidlig till molande/pulserande. Har en hemsk tyngdkänsla i underlivet och som att "allt ska trilla ut". Mkt obehagligt att sitta på toaletten. Värst är att stå stilla, men även att gå eller sitta längre stunder. Smärtan kom runt v 12 (trodde först det var foglossning) och utbuktningen upptäckte jag  kanske runt v 14. Hade inget av detta med sonen född -09. Hmm får kanske ta en spegel och kolla hur jag ser ut om tyngdkänslan är bråck därnere/inne också. Har inte gjort ngn gynkoll utan läkaren har bara kollat på svullnaden på blygdbenet och tyckte det jag beskrev lät som ljumsbråck.

Hittade denna artikel också www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=... men läkaren som gjorde UL verkade inte hört talas om saken och verkade inte vilja lyssna.  
    Mina åderbråck syns utanpå som lila maskar typ och jag är svullen också, Men skulle dina bråck sitta I själva underlivet så syns de ju inte utanpå men gör säkerligen lika ont, så ring spec mödravården tycker jag så att de får titta i dig, för då har du rätt att bli sjukskriven. Jag är helt sjukskriven fram till förlossningen..
  • Vickan I

Jag är sjukskriven nu, men för ljumskbråck som läkaren trodde att det var. Nu trodde ju den andra läkaren som gjorde UL att det inte var det så hoppas det inte blir krångel med sjukskrivningen för oavsett orsak så kvarstår ju smärtan . Skönt höra att du är sjuksriven iaf. Upptäckte igår att vi inte har ngn spegel (borta) så jag kunde kolla hur det ser ut, men om man *ursäkta detaljer* haha känner efter så känns det slätt överallt, men lite svullet på utsidan (långt bak i underlivet). Svårt förklara. Men då kan åderbråcken sitta "inne" så att det inte syns ngt mer är jämn/slät svullnad på utsidan och den här förbaskade tyngdkänlan?

• Happiest
    Vickan I skrev 2011-07-29 08:55:42 följande:
    Jag är sjukskriven nu, men för ljumskbråck som läkaren trodde att det var. Nu trodde ju den andra läkaren som gjorde UL att det inte var det så hoppas det inte blir krångel med sjukskrivningen för oavsett orsak så kvarstår ju smärtan . Skönt höra att du är sjuksriven iaf. Upptäckte igår att vi inte har ngn spegel (borta) så jag kunde kolla hur det ser ut, men om man *ursäkta detaljer* haha känner efter så känns det slätt överallt, men lite svullet på utsidan (långt bak i underlivet). Svårt förklara. Men då kan åderbråcken sitta "inne" så att det inte syns ngt mer är jämn/slät svullnad på utsidan och den här förbaskade tyngdkänlan?
    Jag har än så länge inga bråck inuti så jag vet inte hur de yttrar sig så,  men jag kan tänka mig att har man bara inne så börj det som sagt vara en tyngdkänsla och svullen borde man ju bli utvändigt tycker jag... Det är ju en lätt sak för en läkare på spec att kolla efter, det går jätte fort så det kan väl vara idé att kolla upp det så att du vet vad det är. För skulle det vara ådrbråck även där i så är det bra att det kollas upp så de kan avgöra om man kan föda vaginalt. Mig skall de kolla upp en gång till innan förlossning för att se att inget av de yttre bråcken hindrar förlossning eller att jag fått något i.
  • Vickan I

Tack för dina svar. Har tid på spec.mvc om lite mer än en vecka (går där för att jag tar fragminsprutor under gravidtiteten pga tidigare propp) och ska tala med läkaren då. Hoppas man kan få lite svar då. Oroar mig också för förlossningen då känslan redan nu är att det inte kommer gå att krysta utan att dö....

• knappen

Hej!

Jag är gravid i v. 17 och har sedan några dagar haft en obehaglig tyngdkänsla i underlivet. De är inte fruktansvärt smärtsamt men en riktigt jobbig känsla! Den känns som det trycker nedåt! Den kommer och går och håller på i ca 10 sekunder. Igår började även tyngdkänslan mot anus. Eftersom jag kände mig så rädd igår åkte jag in till gynakuten, var rädd för missfall. Läkaren undersökte och sa att bebisen mådde bra och hon hittade inget "fel".

Idag har jag varit hemma och vilat men tyngdkänslan fortsätter. Det som även har tillkommit är en värkkänsla i klitoris och blygdläpparna! Det värker till och från i några minuter. Den syns inget utanpå... Värken kan göra riktigt ont (spänt ilande känsla).

Kan detta vara åderbråck? Vad kan jag göra?  Finns det någon behandling?     

• spontaneous86

Kan var åderbrock men det borde du kunna se att du är svullen och se ådror (med hjälp av spegel så klart). Tycker mer det låter som foglossning... men jag vet inte..

• pluttiss83

Usch och fy! Är gravid i vecka 23. Har också haft en otrolig tyngdkänsla i underlivet, är nu andra graviditeten. Kollade med en spegel och jag är helt lila :(  Ni som haft det, har det försvunnit efter förlossningen. Är orolig över att de spricker under förlossningen.

• Happiest
    pluttiss83 skrev 2011-12-09 13:49:58 följande:
    Usch och fy! Är gravid i vecka 23. Har också haft en otrolig tyngdkänsla i underlivet, är nu andra graviditeten. Kollade med en spegel och jag är helt lila :(  Ni som haft det, har det försvunnit efter förlossningen. Är orolig över att de spricker under förlossningen.

Har haft det alla mina tre graviditeter och har varit sjukskriven för det vid två och det har blivit värre vid varje graviditet. Nu har jag ganska nyss fött tredje barnet och smärtan försvann direkt efter förlossningen och de flesta bråcken är borta men några syns fortfarandet lite  men de gör inte alls ont och är inte så lila längre. Det är ett skönhetsfel men så länge jag inte har ont så är jag nöjd. Det är bara om man har inuti som det kan vara en risk att de spricker under förlossningen men det är jätte ovanligt. Så länge de sitter på blygdläpparna och runt klitoris så är det ingen fara. Men tycker du skall kolla upp det så kanske du också kan få bli sjukskriven.
  • minjalin
    Happiest skrev 2011-12-09 14:14:38 följande:
    Har haft det alla mina tre graviditeter och har varit sjukskriven för det vid två och det har blivit värre vid varje graviditet. Nu har jag ganska nyss fött tredje barnet och smärtan försvann direkt efter förlossningen och de flesta bråcken är borta men några syns fortfarandet lite  men de gör inte alls ont och är inte så lila längre. Det är ett skönhetsfel men så länge jag inte har ont så är jag nöjd. Det är bara om man har inuti som det kan vara en risk att de spricker under förlossningen men det är jätte ovanligt. Så länge de sitter på blygdläpparna och runt klitoris så är det ingen fara. Men tycker du skall kolla upp det så kanske du också kan få bli sjukskriven.
    Hur vet man att åderbråcken sitter inuti? Jag har åderbråck i underlivet och hade även med sonen för 2 år sedan. Födde vaginlt utan några problem med honom och frågade min bm denna gången då jag läst denna tråden där vissa påstår att det kan spricka vid en vaginal förlossning och hon hade aldrig hört talas om det. Min yttre blygdläppar är lite svullna och har utomliggande lila "maskar" på sig och slidan är igensvullen och lila (har för mig att det såg likadant ut med sonen) har även ett ljumksbråck "läkaren trodde att det var det i alla fall, en liten svullnad på vänster sida av venusberget som dock inte gör så ont längre utan nu är det mest åderbråcken som gör ont)
  • minjalin

PS. Läkarn som jag var förresten hade heller aldrig hört talas om att man inte skulle kunna föda vaginalt med åderbråck i underlivet. DS

• Happiest

Mig kollade de både i gävle och uppsala. De sa att det var väldigt ovanligt men att de ibland kunde sitta i riskzonen att spricka om man spricker mycket vid förlossningen. Men i mitt fall var det ingen fara att föda vaginalt. Det var väldigt skönt att vara sjukskriven. Jag hade inte fixat att jobba.

• minjalin
    Happiest skrev 2011-12-10 15:29:17 följande:
    Mig kollade de både i gävle och uppsala. De sa att det var väldigt ovanligt men att de ibland kunde sitta i riskzonen att spricka om man spricker mycket vid förlossningen. Men i mitt fall var det ingen fara att föda vaginalt. Det var väldigt skönt att vara sjukskriven. Jag hade inte fixat att jobba.
    Dom borde väl ändå säga ifrån i så fall vid förlossningen om dom ser att man har riskfyllda i så fall? Och jag såg värre ut med sonen, i alla fall på blygdläpparna. Mina har gått tillbaka en hel del sen jag blev sjukskriven. Sen vet jag inte hur jag såg ut inuti slidan med sonen men antar att det inte var mindre än jag har nu i alla fall med tanke på att jag hade väldigt mycket på utsidan då. Känner ju att om både läkaren och min bm säger på mvc att dom inte ens har hört talas om att man inte ska kunna föda med åderbråck så kan det ju inte vara vanligt att det skulle vara några problem utan borde ju vara extremfall tycker man ju. Så jobbigt att man ska behöva noja över sånna här saker bara för att alla säger så olika =/ Som om jag inte har nog att noja över att bebis ligger med ryggen mot min rygg så det kan bli en tuffare förlossning. Men min bm sa att jag har alla fördelar som är omföderska plus att min första förlossning gick snabbt och lätt. Sen kan dom tydligen vända sig rätt under förlossningen precis som att dom kan vrida sig fel under förlossningen om dom legat rätt från början så finns ju aldrig några garantier. Men man är duktig på att noja när man är gravid ;)
  • pluttiss83

Mina sitter på yttre/inre + vid ingången - då känns det ju stor risk att de ska spricka under förl. Ska ringa och göra en gynkoll...

Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....