• Happiest

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

I min förra graviditet så fick jag ett ytligt åderbråck underlivet när jag var i vecka 34 typ.. Nu kom första bråcket i underlivet i vecka 15 och nu när jag är i vecka 21 så är de överallt där nere. Ser helt hemsk ut, liknar ingenting och det värsta av allt är ju att det gör så fruktansvärt ont. Kan inte stå några långa perioder, får tokont och måste sätta mig ner.

Finns det något man kan göra för att underlätta och förhindra fler bråck?

Det jag hade förra grav försvann några dagar efter förlossningen men jag har faktiskt riktigt svårt att tro att alla dessa stor bråck skulle kunna försvinna utan operation. Hur går en operation till? Hur snart efter förlossningen får man göra det?
    Tacksam för allt ni kan och vet om bråck i underlivet.

• Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....
  • Kesso

Arctura:
    Ja, då är det ett specieltt fall för dig. Hoppas det går bra för dig.

• Happiest

Berättade för min bm igår att jag har fått massor med bråck där nere och att jag har ont och är besvärad av det. - Ja det är sånt som kan hända, men du ser ut att må bra i övrigt i alla fall, du ser pigg ut...

Åh jag blir så arg, visst mår jag bra i övrigt men jag har ju tok ont emellan åt, nästa gång när jag kommer dit är om fyra veckor och jag kan bara ana att det blivit värre då, då ska jag minsann stå på mig och jag vill att någon tittar på mig så jag inte behöver riskera att de spricker när jag ska föda. Jag tycker jag har jätte mycket och stora bråck men vet inte alls vad som är gränser för att riskera att spricka. Jag har ju inte sett någon annan som haft det och vet inte vad som är lite, mycket och tok mycket. Men jag har en rejält stor åder på ena sidan och den känns stor, fast samtidigt sitter den inte så nära "hålet", den sitter högre upp så vet inte om den riskerar att spricka, men jag har ju massa mindre bråck överallt...

• Happiest

Ni som blivit sjukskrivna pga åderbråcken i underlivet, hur har ni gått till väga?
    Går man til en vanlig doktor och om han sjukskriver en så skickar man pappren till försäkringskassan? El kan man gå till gyn eller vart går man?
    Sen undrar jag om hur försäkringskassan ställer sig till att sjukskriva någon pga detta?

• Mimic

Happiest

Jag ringde min barnmorska och hon bokade en läkarträff dagen efter. Läkaren sjukskrev mig direkt. Jag har tungt arbete inom lantbruk och är ensamjobbare för det mesta. Tunga lyft mm kan göra så åderbråcken blir flera och större enl läkaren. Har skickat in pappret till fk men inte fått ngt svar än vad de tycker om sjukskrivningen. Har fått full hp från juli så det borde inte vara ngt problem med sjukskrivningen, men man vet ju aldrig.....

• Arctura
    Happiest skrev 2008-06-12 07:15:27 följande:
    Ni som blivit sjukskrivna pga åderbråcken i underlivet, hur har ni gått till väga?Går man til en vanlig doktor och om han sjukskriver en så skickar man pappren till försäkringskassan? El kan man gå till gyn eller vart går man?Sen undrar jag om hur försäkringskassan ställer sig till att sjukskriva någon pga detta?
    Min bm skickade mig tilll läkaren & denna skrev ett sjukintyg Blev sjukskriven tidigt i graviditeten & hade aldrig några problem att få min sjukskrivning genom försäkringskassan!! Jag hade omöjligen kunnat jobba, hur gära jag än velat
  • Happiest

Jag har precis börjat mitt "sommarjobb", ska jobba i fem veckor, började i måndags. Arbetet innbär att sitta 8 timmar. När jag tittade med spegeln mellan benen igår så ser jag att jag har fått massa fler bråck och de jag hade har blivit mycket större, bara sedan jag började där. Jag har ont när jag går från jobbet och ont när jag vaknar. Tidigare har jag inte haft ont på morgonen för då har jag ju legat en hel natt, men nu har jag dag.

Det skulle bli totalt kaos på jobbet om jag blev sjukskriven, men samtidigt så vet jag inte hur jag ska kunna jobba och jag vill ju inte att bråcken ska bli värre och värre. Jag vill inte riskera att behöva få kejsarsnitt sen...

• MaryD

Men ojje,jag har aldrig hört talas om åderbråck i underlivet (däremot på benen). Vänatr barn nr två nu och blir ju alldeles tokrädd när jag läser allt här.
    Vart finns såna där stödstrumpor att köpa? (Förutom på nätet). Finns det inte i vanliga klädaffärer (H&M t ex)?

• beadis

jag måste bara fråga...hur vet ni att ni har åderbråck där?
    hur ser det ut, fattar inte?

Jag kan nämligen ha råkat ut för det, men vet inte om det är just åderbråck...fattar ni min fråga?

• Happiest
    snart3barnsmamma skrev 2008-06-12 21:27:58 följande:
    jag måste bara fråga...hur vet ni att ni har åderbråck där?hur ser det ut, fattar inte?Jag kan nämligen ha råkat ut för det, men vet inte om det är just åderbråck...fattar ni min fråga?
    När man har åderbråck så märker man det genom att ådrorna syns där nere, annars så har jag inte ens sett vart de gått, ny står de ut, som "maskar" typ, blåa. Ibland blir det mer "klumpar". Det syns att blodet samlats där så att säga. Och så kan man känna att det dunkar eller bränner där nere. Har man bara ett litet bråck så känner man inte av det speciellt mycket om man inte stått länge, men ju större det blir ju ondare gör det.
  • Happiest

En del killar har ju jätte synliga ådror på underarmarna (min man har det:)) och så ser jag ut mellan benen typ, fast värre...

Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....