• Happiest

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

I min förra graviditet så fick jag ett ytligt åderbråck underlivet när jag var i vecka 34 typ.. Nu kom första bråcket i underlivet i vecka 15 och nu när jag är i vecka 21 så är de överallt där nere. Ser helt hemsk ut, liknar ingenting och det värsta av allt är ju att det gör så fruktansvärt ont. Kan inte stå några långa perioder, får tokont och måste sätta mig ner.

Finns det något man kan göra för att underlätta och förhindra fler bråck?

Det jag hade förra grav försvann några dagar efter förlossningen men jag har faktiskt riktigt svårt att tro att alla dessa stor bråck skulle kunna försvinna utan operation. Hur går en operation till? Hur snart efter förlossningen får man göra det?
    Tacksam för allt ni kan och vet om bråck i underlivet.

• Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....
  • sannapanna76

Tja, var ni glada att ni ÄR gravida, så att det finns en stor chans att bråcken försvinner...

• Kesso

sannapanna76:
    Jag tycker synd om dig att dina bråck ej försvunnit. Men går de inte att åtgärda på något vis? har du besvär måste du få hjälp.

• sannapanna76
    Kesso skrev 2008-06-26 10:51:45 följande:
    sannapanna76: Jag tycker synd om dig att dina bråck ej försvunnit. Men går de inte att åtgärda på något vis? har du besvär måste du få hjälp.
    Nej, tyvärr inte. Som jag skrivit tidigare så vetkar det rätt kört. Ska leta upp mitt inlägg...
  • sannapanna76
    sannapanna76 skrev 2008-06-23 08:40:10 följande:
    Om nån får tips om vad man kan göra åt åderbråck i underlivet, SÅ VILL JAG VETA!!! Enligt kärlkirurgen här i Borås går det att operera, men operationen är så pass svår att den kan orsaka mer problem än den gör nytta, så därför rekommenderar de att låta bli såvida inte besvären blir riktigt jobbiga. Känns lite sådär... vill inte se ut såhär resten av livet... Plus att det faktiskt gör ganska ont emellanåt... //sannapanna, fortfarande kvar bråcket 16 månader efter förlossningen
    [/citat]
    sannapanna76 skrev 2008-06-23 08:48:49 följande:
    [citat]
    Jag har "bara" ett bråck, men det är jättestort. Hela vänstra yttre blygdläppen är mörkblå, knottrig och ungefär 4 ggr så stor som den högra. Superläckert... Jag har inte pratat med någon som gjort operationen. Enligt kärlkirurgen är det väldigt ovanligt att den görs, så det finns nog inte så många att prata med...
  • Kesso

sannapanna76:
    Okej! är det så det ligger till. Nej! Man vill ju inte utsätta sig för en op. om det kan bli värre besvär. Stackare!

• sannapanna76
    Kesso skrev 2008-06-26 11:07:11 följande:
    sannapanna76: Okej! är det så det ligger till. Nej! Man vill ju inte utsätta sig för en op. om det kan bli värre besvär. Stackare!
    Njä, det känns ju lite onödigt. Men men, man får väl hoppas att man får behålla sambon livet ut, så att man slipper visa upp sig för nån annan med det här eländet mellan benen.
  • Arctura
    marialintott skrev 2008-06-24 20:08:28 följande:
    Jag har läst igenom tråden lite snabbt. Jag har också... för mig gör det ondast när jag sitter på toa.. Då känns det verkligen som dom ska spricka. Och så om det e varmt ute och man går lite.Jag frågade min MVC om det kan bli problem under förlossningen med dessa, men hon sde att det är inte farligt, dom kan INTE spricka som någon hade skrivit.Hon sade att det som blir är ju att det känns ju obehagligt liksom.Verkar vara ganska vanligt ändå vad jag har förstått och att dom försvinner efter förslossningen. Det är ju trycket neråt som skapar dom.
    Jag var tvungen att göra ett snitt pga mina åderbråck. Det var stor risk att de kunde spricka, enligt spec mödravården på mitt sjukhus!! Men enligt min barnmorska på mvc så var det ingen risk ända tills spec mödravården blev aktuellt!!
  • Arctura
    sannapanna76 skrev 2008-06-26 11:16:04 följande:
    Njä, det känns ju lite onödigt. Men men, man får väl hoppas att man får behålla sambon livet ut, så att man slipper visa upp sig för nån annan med det här eländet mellan benen.
    Jag har lite samma problem som dig. Har också kvar lite av mina åderbråck i underlivet och det är 2½år sedan dottern föddes. Jag går på "utredning" & ska på en speciell röntgen undersökning efter sommaren, för att se ifall det går att operera utan att gå in i bäckenet (det är det som är riskabelt under en op) så få se vad min kärl läkare kommer fram till efter den röntgen!!! Jag hoppas att det går att göra nått, så att jag ev kan bli gravid igen om jag skulle vilja det någongång!! För som det är nu kan jag ej bli gravid igen, pga problemen jag får av åderbråcken under graviditeten...
  • sannapanna76
    Arctura skrev 2008-06-26 23:17:21 följande:
    Jag har lite samma problem som dig. Har också kvar lite av mina åderbråck i underlivet och det är 2½år sedan dottern föddes. Jag går på "utredning" & ska på en speciell röntgen undersökning efter sommaren, för att se ifall det går att operera utan att gå in i bäckenet (det är det som är riskabelt under en op) så få se vad min kärl läkare kommer fram till efter den röntgen!!! Jag hoppas att det går att göra nått, så att jag ev kan bli gravid igen om jag skulle vilja det någongång!! För som det är nu kan jag ej bli gravid igen, pga problemen jag får av åderbråcken under graviditeten...
    Jag var på skiktröntgen i vintras, men mitt bråck går tyvärr inte att operera utan att gå in i bäckenet.

Jag vill inte bli gravid igen, men det hade varit skönt att slippa bråcket ändå...

Läskigt att dina bråck faktiskt kunde spricka! Tur att du fick komma till spec mödravården, så att det blev uppmärksammat!
  • mshallgren

När 75 åriga mormor har vackrare ben än en själv då kan man hålla sig för skratt....

Att man inte når att trimma där nere och inte ser utan spegel tror jag har en mening....

Tur att det mesta går bort när man får normal blodvolym och minder vätska i kroppen igen.....

Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....