• Happiest

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

I min förra graviditet så fick jag ett ytligt åderbråck underlivet när jag var i vecka 34 typ.. Nu kom första bråcket i underlivet i vecka 15 och nu när jag är i vecka 21 så är de överallt där nere. Ser helt hemsk ut, liknar ingenting och det värsta av allt är ju att det gör så fruktansvärt ont. Kan inte stå några långa perioder, får tokont och måste sätta mig ner.

Finns det något man kan göra för att underlätta och förhindra fler bråck?

Det jag hade förra grav försvann några dagar efter förlossningen men jag har faktiskt riktigt svårt att tro att alla dessa stor bråck skulle kunna försvinna utan operation. Hur går en operation till? Hur snart efter förlossningen får man göra det?
    Tacksam för allt ni kan och vet om bråck i underlivet.

• Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....
  • Happiest

Mina åderbråck kliar inte utan de gör ont.. inte när jag tar på dem utan när jag tex står. Det "dunkar" där nere och pulserar liksom.. Men det finns säkert andra som har andra erfarenheter. Mina bråck är blåa... ådern syns väldigt tydligt liksom.. och står upp..

• stockholmsjente

Tack! Jag har kanske inte åderbråck ändå... Känner inte helt igen symptomen.
    Anyway; snart är graviditeten över och allt blir antagligen "normalt" igen.
    Lycka till, Happiest, och hoppas att du inte behöver plågas så mycket framöver!

• 19AgoniA70

Hej!

Jag har oxå åderbråck i underlivet men det verkar inte vara på samma sätt som för er. I mitt fall så har jag bara bråck i den ena blygdläppen å de sitter inte ytligt utan djupt så färgen på skinnet ser okej ut men hela musen är deformerad.
    Detta ger molvärk och då det känns som värst så får jag även bråck på insidan låret på samma sida men dessa är betydligt ytligare å gör tack och lov inte lika ont... ännu i alla fall.

I samband med att jag upptäckte detta så började även foglossningen göra sig påmind på samma sida.
    Är det någon som vet om det finns ett samband eller om det bara är lagen om alltings djävlighet

Puss på er // A i v 19+2

• Happiest
    19AgoniA70 skrev 2008-06-24 11:11:48 följande:
    Hej!Jag har oxå åderbråck i underlivet men det verkar inte vara på samma sätt som för er. I mitt fall så har jag bara bråck i den ena blygdläppen å de sitter inte ytligt utan djupt så färgen på skinnet ser okej ut men hela musen är deformerad.Detta ger molvärk och då det känns som värst så får jag även bråck på insidan låret på samma sida men dessa är betydligt ytligare å gör tack och lov inte lika ont... ännu i alla fall.I samband med att jag upptäckte detta så började även foglossningen göra sig påmind på samma sida.Är det någon som vet om det finns ett samband eller om det bara är lagen om alltings djävlighet Puss på er // A i v 19+2
    Vissa av mina bråck har också samma färg som huden, men mitt största bråck är blått och har gjort att jag är svullen. Tror faktiskt inte att foglossningen och bråcken hänger ihop. men jag har ingen aning...
  • Kesso

Jag tror inte heller att foglossning och åderbråken hör i hop. Jag själv har ingen foglossning men åderbråk.

• sannapanna76

Jag har aldrig haft foglossning, men åderbråck, det har jag haft och har fortfarande!

• 19AgoniA70

Jag har haft foglossning under alla mina graviditeter, väntar nu nr. 5
    Har inte haft bråck förrän riktigt i slutet på förra graviditeten, på samma ställe och utom på insidan låret, det är nytt, sen under förlossningen så klämde jag fram värsting hemmorojder. Nu så kommer eländet innan jag ens hunnit halvvägs tack och lov för att det inte blitt hemmosar än, men de kommer väl snart de oxå
    Undrade om sambandet efterson när jag får den "tryckande" molvärken mellan benen så känns foglossningen mkt mer oxå, sambandet kanske lika gärna är att jag stått mkt eller så?

Usch va jag verkar gnällig Egentligen är jag nöjd så länge jag kan gå för med trean så tog det stopp 4 månader innan BF och det är inte kul att planera en halvtimme i förväg att 'jag blir nog kissnödig snart'

• sannapanna76
    19AgoniA70 skrev 2008-06-24 14:55:06 följande:
    Jag har haft foglossning under alla mina graviditeter, väntar nu nr. 5Har inte haft bråck förrän riktigt i slutet på förra graviditeten, på samma ställe och utom på insidan låret, det är nytt, sen under förlossningen så klämde jag fram värsting hemmorojder. Nu så kommer eländet innan jag ens hunnit halvvägs tack och lov för att det inte blitt hemmosar än, men de kommer väl snart de oxå Undrade om sambandet efterson när jag får den "tryckande" molvärken mellan benen så känns foglossningen mkt mer oxå, sambandet kanske lika gärna är att jag stått mkt eller så?Usch va jag verkar gnällig Egentligen är jag nöjd så länge jag kan gå för med trean så tog det stopp 4 månader innan BF och det är inte kul att planera en halvtimme i förväg att 'jag blir nog kissnödig snart'
    *ler lite* Och du skaffar alltså fler barn..?
  • Kesso

Ja, jag säger det samma. Med första inga problem alltså inget ont. Men nu så får jag åderbråck på ena benet och på blygläpparna. Fy, vad jobbigt. Undra om det då blir ännu värre om man skaffar ett till? Ja, jag vågar inte tänka. Det ska bli så skönt om åderbråcken försvinner efter förlossningen. Ja, sommaren gör det väl inte bättre att gå över. Så det blir nog ingen mera gång.

• 19AgoniA70
    sannapanna76 skrev 2008-06-24 14:58:11 följande:
    *ler lite* Och du skaffar alltså fler barn..?

Jag har rätt stor spridning på dem, 17, 12, 11 och 2½. Graviditeten med 4 är den bästa hittills måste säga att vara gravid har vart lite pestigt för mig, men det underbara som kommer efter överglänser allt
Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....