• Happiest

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

I min förra graviditet så fick jag ett ytligt åderbråck underlivet när jag var i vecka 34 typ.. Nu kom första bråcket i underlivet i vecka 15 och nu när jag är i vecka 21 så är de överallt där nere. Ser helt hemsk ut, liknar ingenting och det värsta av allt är ju att det gör så fruktansvärt ont. Kan inte stå några långa perioder, får tokont och måste sätta mig ner.

Finns det något man kan göra för att underlätta och förhindra fler bråck?

Det jag hade förra grav försvann några dagar efter förlossningen men jag har faktiskt riktigt svårt att tro att alla dessa stor bråck skulle kunna försvinna utan operation. Hur går en operation till? Hur snart efter förlossningen får man göra det?
    Tacksam för allt ni kan och vet om bråck i underlivet.

• Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....
  • Happiest

Tack för alla era kommentarer. Känns skönt att höra att man inte är ensam.
    Jag tycker också det känns bättre att gå än att stå, däremot har jag faktistk itne fått ont av att sitta, men det kanske är det som är boven ändå.
    Tycker det är jobbigt att ha åderbråck i underlivet just för att man inte direkt vill skrika ut det på stan. Och när man är med vänner och helt plötsligt bara måste sätta sig ner för att man inte kan stå längre så är det svårt att säga varför. Har man foglossning kan man säga det och folk förstår direkt. Säger man att man har hemska åderbråck och är på stranden så ser de ju att man inte har dem på benen och då måste man förklara sig och det rä inte så roligt, itne när det är killar med i alla fall.

Mullemupp: de flesta erfarenheter jag hört är att stödstrumpor inte hindrar bråck i underlivet, de kan underlätta med det ibland men de är ju inte gjorda med det syftet. DÄremot är de ju perfekta för att förhindra och underlätta bråck på benen. Jag måste köpa mig ett par så jag inte får bråck på benen också.

• bubblan79

det låter ju inget kul alls att ha åderbråck där men det låter ju ändå som de flesta säger att de försvinner direkt efter vilket faktiskt inte andra åderbråck gör och dom gör oxå svinont kan jag säga så tur i oturen då för er kanske.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Happiest

nu har jag i alla fall beställt stödstrumpbyxor. Hoppas de hjälper lite i alla fall...

• minatre

Jag har med fått i underlivet och som du säger gör det ont när man stått/gått länge!!! Särskillt på slutet vet jag att det kommer bli jobbigt....
    Var på ZOO med barnen för ngn vecka sedan och gick omkring i flera timma, det var INTE en bra idee vad gäller åderbrocken!

Men de försvinner efteråt, jag har ett stoort lååångt och efter förra barnet kunde jag känna vart det suttit. Inte för att det fortfarande buktade eller så utan för att det varit så stort att huden sedan buktade innåt där det suttit Det ända som hjälp här är om jag legat med tex en kudde under rumpan så att blodet rann bort därifrån och att kyla. Tex genom att lägga is i en påse med en handduk om och trycka mot!

• Trulsa1985

Borde man inte kunna lägga sånna här ögonmasker mot?? Om man köper några stycken och lägger i kylen och sen använder dem ungefär som trosskydd, de är ju lagom stora till det tycker man... Har ingen aning om det fungara... Sen byter man bara vid behov...

• ennie

Hade åderbråck i underlivet båda mina graviditeter. Ingenting hjälpte, kändes bättre om man låg ned men vem kan göra det dagarna i ända..... Hade stödstrumpor men detta pga ödem i benen i 2:a graviditeten men inte märkte jag nån skillnad motför 1:a graviditeten när jag inte hade nåra stödisar. Som tur är försvann åderbråcken efter förlossningarna.

• DreamCatcher

Min BM sa att det finns speciella stödtrosor som man kan få från förlossningsavdelningen mot åderbråck i underlivet. Hör med din BM! Lycka till! kram

• noraa

Stödtrosor och kylda ögonmasker. Jag noterar det till en eventuell nästa graviditet. Och jag som trodde att jag hade nått sexighetsbotten i stödstrumpor och gravidtrosor..

Vilken snäll BM som tipsar om sådant. Min BM utropade bara glatt:
    Jajamensan! Kroppen förändras av en graviditet förstår du! Det är precis som det ska vara!

• Happiest
    noraa skrev 2008-06-07 22:22:27 följande:
    Stödtrosor och kylda ögonmasker. Jag noterar det till en eventuell nästa graviditet. Och jag som trodde att jag hade nått sexighetsbotten i stödstrumpor och gravidtrosor.. Vilken snäll BM som tipsar om sådant. Min BM utropade bara glatt:Jajamensan! Kroppen förändras av en graviditet förstår du! Det är precis som det ska vara!
    Tror att många får möta sådana reaktioner från sin bm. Jag hoppas att min är mer hjälpsam än så. Ska träffa henne på tisdag. Ska skriva här sen vad hon hade för tips.
    Ögonmask är säkert skönt men man kan nog inte gå med det hela dagarna, är nog inte bra att kyla ner sig så.

Jag tycker att det är så jobbigt när folk frågor om jag mår bra och tycker att det är okey att vara gravid. Om jag bortser från åderbråcken så älskar jag att vara gravid och är lyckligare än någonsin. Men det är svårt att bortse från något som gör att jag får sådan enorm smärta så fort jag stått några minuter. Vet inte riktigt vad jag ska svara folk då för om jag säger att jag har lite gravidkrämpor så vill de gärna veta vad och säger jag åderbråck så säger de... ja då får du ont i benen då... Nej inte riktigt. Så svårt att veta vad man ska svara tycker jag.
  • Happiest

Jag är så smal och har sån litetn mage så alla förutsätter att jag har den perfekta graviditeten, så var det sist också. -Men vilken lämplig liten mage du har. - dig är det inge synd om. Nej det är det väl inte men att jag har liten mage hindrar inte att underlivet är fullt med hemska bråck som jag tok ont.

Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....