• Happiest

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

I min förra graviditet så fick jag ett ytligt åderbråck underlivet när jag var i vecka 34 typ.. Nu kom första bråcket i underlivet i vecka 15 och nu när jag är i vecka 21 så är de överallt där nere. Ser helt hemsk ut, liknar ingenting och det värsta av allt är ju att det gör så fruktansvärt ont. Kan inte stå några långa perioder, får tokont och måste sätta mig ner.

Finns det något man kan göra för att underlätta och förhindra fler bråck?

Det jag hade förra grav försvann några dagar efter förlossningen men jag har faktiskt riktigt svårt att tro att alla dessa stor bråck skulle kunna försvinna utan operation. Hur går en operation till? Hur snart efter förlossningen får man göra det?
    Tacksam för allt ni kan och vet om bråck i underlivet.

• Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....
  • sannapanna76
    mshallgren skrev 2008-06-27 08:27:13 följande:
    När 75 åriga mormor har vackrare ben än en själv då kan man hålla sig för skratt....Att man inte når att trimma där nere och inte ser utan spegel tror jag har en mening....Tur att det mesta går bort när man får normal blodvolym och minder vätska i kroppen igen.....
  • miss nancy

jag rtodde att det var väldigt ovanligt med åderbråck i underlivet!Trodde typ att jag var ensam om det,visste inte att det kunde spricka...
    Jag väntar mitt fjärde barn och har åderbråck på ena blygdläppen.
    Inte så mkt besvär av det,men efter en dag på jobbet kan man känna av det.

• Saliva123

Hej!

Är det någon fler än jag som fått blodblåsor runt blygläpparna av åderbråcket? Sjukhuset trodde att de blödningarna jag haft beror på dem. Kliar överjordiskt också och är helt uppsvullen. Det sa de var svamp, men iså fall den jävligaste svamp jag varit med om!

• sannapanna76
    Saliva123 skrev 2008-06-30 15:22:01 följande:
    Hej!Är det någon fler än jag som fått blodblåsor runt blygläpparna av åderbråcket? Sjukhuset trodde att de blödningarna jag haft beror på dem. Kliar överjordiskt också och är helt uppsvullen. Det sa de var svamp, men iså fall den jävligaste svamp jag varit med om!
    Inte "blåsor", men små, mörkblå knottror fyllda med blod, ja. Mina sprack emellanåt under graviditeten, och de kliar som satan ibland (fortfarande).
  • samuel05

mina kliar också ganska mycket..trodde att det var stubben som växte ut men icke...blå och svullen samt lite knottrig. Måste vara åderbråck. Skiträdd för komplikationer under/efter förlossningen...Har fött ett stort barn innan och tror att denna också är stor, påverkar detta tro??

• Happiest

Nu har jag varit runt på semester i tre veckor och det har satt sina spår. Trodde inte jag kunde få fler bråck än vad jag hade, men det kunde jag. Snart måste jag köpa mig riktiga stora tanttrosor om jag ska få plats med alla bråcken. Ska ringa spec mödravården igen och förhoppningsvis bli sjukskriven igen, ända till förlossning.

• Happiest

buffar igång tråden ifall det finns någon där ute som är gravid nu  och som har de här problemen, då kan de läsa om våra erfarenheter.

• Happiest

Nu är jag gravid igen. vecka 14+ och idag kom bråcken och de gör redan ont... varför kommer ingen på någon smart lösning på vårt  problem. Jag kan tänka mig att det skulle hjälpa att ha en tajt trosa med en binda eller något fast i och sen hängslen som liksom drar upp trosan och hela underlivet... men det är väl varken så skönt eller snyggt...

• telgebo

Hur känns åderbråck i underlivet? Jag funderar på vad jag har för jag har jätteont i underlivet, i själva slidan det trycker och ömmar och känns speciellt när jag sitter upprätt.

Gravid v.11+4 BF 24/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • Happiest

Mina åderbråck sitter än så länge utanpå blygdläpparna och de syns, är som lila maskar som står upp... de både känns och syns och gör ont. Liksom dunkar när jag står upp, det känns som att någon hängt en tyngd i underlivet. Kan ju vara så att du har åderbråck som sitter inuti slidan, det kan man också ha. Blir det inte bättre så ring bm eller spec mödravården så en läkare får titta på dig...

Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....