• Kimble

Satanism

Detta är en fortsättning på uppkomna frågor i en annan tråd. Jag hoppas Noxigen orkar hänga med hit.

Nu är jag väl medveten om att herr/fru Google är tillgänglig men jag tycker det är intressantare att ta det så här.

Och ta mina frågor för vad de är, nyfikna sådana från en som inte vet ett dyft om detta.

NoXigen

x-x-x
    Står på samma fot som din och många andras religoner gör, någon större makt ger och tar liv...Kan mycke väl vara Allah :) eller Gud dock är det inte Satan... Han är för mig den fallna ängeln
    x-x-x

Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?

Kristen tro och Satanism verkar ha samma definition av 'den fallna ängeln' - medan islam inte kallar Satan för fallen ängel. Eftersom änglar inte har någon fri vilja i islam och inte kan handla på eget bevåg. Vilket Satan gjorde.

Hur ser den här biten ut i Satanismen? Kan änglar handla utifrån en given fri vilja?

x-x-x
    Jag brukar kalla mig själv en kristen satanist, är döpt i svenska kyrkan , är konfimerad och mina barn är döpta i kyrkan (och tänka sig vi brann inte upp när vi kom in ;P )och "min" religon går ju efter kristendomen. Är nog mest "budorden" och livs regler eller vad man ska kalla det som skiljer mig från er
    x-x-x

Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?

x-x-x
    Och måste tilläga att jag är ingen sådan satanist som springer runt i lång mörk dräkt me huva o rablar massa konstiga saker, jag ber inte ens :) .
    Utan lever normalt och uppfostrar mina barn som dom flesta gör, att ha respekt för sina medmänniskor OM dom visar samma rspekt tillbaka.
    x-x-x

Jag har inga såna föreställningar alls om långa mörka dräkter, jag är helt novis på det här.

Ingår bön som en bra sak att göra som satanist?

Låter som vi har det gemensamt med hur man ska möta sina medmänniskor.

• Svar på tråden Satanism
  • NoXigen

Ska svara så bra jag kan om just detta :) Tar det fråga för fråga.

**Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?

= Jag vet inte varför det kallas satanism, finns massa olika grenar inom men tror det är från dom som ber o dyrkar satan på ett mer vrickat sätt enligt mig, typ offrar o annat idiotiskt.
    Jag ser ju gud som kraften bakom skapelsen men jag väljer att inte följa han eftersom jag tycker han sviker oss genom att inte vara där han behövs och förhindrar elakheter tex mot barn.
    satan är ju enligt kristendomen en fallen ängel och på så vis ingen med Guds "krafter" så att säga. Så inget jag begär av han eller förväntar mig iheller att han ska kunna stoppa sådant...Däremot straffar han dom hårt i efter livet och jag som följare kommer få ta del av bestraffningen :)
    Så dyrkar gör jag inte utan jag följer han och ser han inte som en som står över mig utan en som står brevid med mer kunskap o styrka, hoppas du förstår d.

• NoXigen

**Kristen tro och Satanism verkar ha samma definition av 'den fallna ängeln' - medan islam inte kallar Satan för fallen ängel. Eftersom änglar inte har någon fri vilja i islam och inte kan handla på eget bevåg. Vilket Satan gjorde.

Hur ser den här biten ut i Satanismen? Kan änglar handla utifrån en given fri vilja?

=INte änglar men Satan...därför jag gillar han, ingen ska vara utan den fria viljan och det är en stor del till varför jag gillar han.... Han står för friheten (under ansvar får man tilläga ,finns gränser även här).

• NoXigen

**Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?

=Riktlinjer har jag me...Och här e dom :)

De elva satanistiska jordreglerna

1) Visa inte åsikt, eller ge råd, om du inte blivit ombedd.

2) Dela inte med dig av dina problem, såvida du inte är säker om de vill höra dem.

3) När du befinner dig i någon annans lya, visa personen respekt, eller var inte där alls.

4) Om en gäst i din lya irriterar dig, behandla honom grymt och utan nåd.

5) Gör inga sexuella närmanden, om du inte fått parningssignalen.

6) Ta inte det som inte tillhör dig, såvida inte det är en börda till personen, och han bönar och ber om undsättning.

7) Erkänn kraften hos magin om du har använt den framgångsrikt för att uppfylladina önskningar.

Om du förnekar kraften hos magin, efter du kallat den med framgång, kommer du att förlora allt du erhållit.

8) Klaga inte över någonting som du inte behöver underlåta dig till.

9) Skada inte små barn.

10) Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar dig, eller om du behöver det för mat.

11) Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom.

Tycker dom är bra och rättvisa...

• NoXigen

**Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

= Ne va lite skämt, men vissa kristna verkar tro att en satanist inte kan vara i kyrkan för guds makt ska stoppa dom.
    Stämmer på film kanske men inte i verkliga livet.
    Men om jag är i en kyrka visar jag stor respekt och sköter mig efter deras seder, gäller även om jag landar i en moské eller andra religösa bygnader :)

• NoXigen

**Jag har inga såna föreställningar alls om långa mörka dräkter, jag är helt novis på det här.

Ingår bön som en bra sak att göra som satanist?

Låter som vi har det gemensamt med hur man ska möta sina medmänniskor.

= Ah det finns böner men jag personligen tycker inte om att be...jag önskar högt i mitt huvud sen kan ja bara hoppas att någon svarar på det, men förlitar mig mer på att ja själv ska försöka lösa det (ibland med lite hjälp :) )

Och jo vi har nog ganska så lik syn på många saker men tyvärr så är den större majoriteten "satanister" idiotiska svart rockare som inte har en uns aning vad satanism egentligen är

Hoppas du fått lite svar på frågor o fråga gärna mer :)

• Kimble

Noxigen

Jag läser vad du skriver vartefter, låter dig skriva färdigt först före jag kommenterar.

• NoXigen

Nu e ja klar :) Ska på lunch nu så återkommer i eftermidda igen :) skoj som sagt o få svara så bara fråga på

Kimble skrev 2008-06-11 11:37:08 följande:
    NoxigenJag läser vad du skriver vartefter, låter dig skriva färdigt först före jag kommenterar.
  • Kimble

NoXigen

Kom visst lite sent med kommentaren, ok ska gå igenom det du har skrivit.

1. Hur många olika grenar (sekter?) finns det inom Satanism? Vad kallas det som du följer? Ortodoxi Satanism (om det finns något sånt)?

x-x-x
    Jag ser ju gud som kraften bakom skapelsen men jag väljer att inte följa han eftersom jag tycker han sviker oss genom att inte vara där han behövs och förhindrar elakheter tex mot barn.
    x-x-x

Kan man säga att du pga av det 'ogillar' Gud för att 'Han inte ställer upp'? Eller hur ska det tydas?

x-x-x
    Däremot straffar han dom hårt i efter livet och jag som följare kommer få ta del av bestraffningen :)
    x-x-x

Finns det någon Himmel/Paradis i Satanism? Är det bra/positivt att få hamna i den hårda bestraffningen i efterlivet?

x-x-x
    Så dyrkar gör jag inte utan jag följer han och ser han inte som en som står över mig utan en som står brevid med mer kunskap o styrka, hoppas du förstår d.
    x-x-x

Inte riktigt ska jag erkänna, men det är ok så långt.

2.
    x-x-x
    =INte änglar men Satan...därför jag gillar han, ingen ska vara utan den fria viljan och det är en stor del till varför jag gillar han.... Han står för friheten (under ansvar får man tilläga ,finns gränser även här).
    x-x-x

Om Satan står för friheten, vad kan man säga att Gud/makten då står för?

3.
    x-x-x
    De elva satanistiska jordreglerna
    x-x-x

Varför kallar du dem för jordregler? Finns det andra regler någon annanstans?

Kommenterar en del av de regler du har tagit upp;

Punkt 1 Av reglerna, tycker jag tyder lite på 'undandragande' eller vad jag ska kalla det. Tänker lite på fokuseringen av 'göra sin röst hörd' som jag för min del tycker är viktigt.

Punkt 2 Hur ser du på att 'lätta sitt hjärta' tex? Få 'prata av sig' som man har behov av ibland?

Punkt 3 Håller helt med.

Punkt 6 Låter vettigt.

Punkt 7 Förstår jag inte riktigt.

Punkt 9 Bra tanke.

Punkt 10 Håller med.

4.
    x-x-x
    = Ne va lite skämt, men vissa kristna verkar tro att en satanist inte kan vara i kyrkan för guds makt ska stoppa dom.
    Stämmer på film kanske men inte i verkliga livet.
    Men om jag är i en kyrka visar jag stor respekt och sköter mig efter deras seder, gäller även om jag landar i en moské eller andra religösa bygnader :)
    x-x-x

Ok. Här låter vi som vi är överens. Ta seden dit man kommer, som det brukar heta.

5.
    x-x-x
    = Ah det finns böner men jag personligen tycker inte om att be...jag önskar högt i mitt huvud sen kan ja bara hoppas att någon svarar på det, men förlitar mig mer på att ja själv ska försöka lösa det (ibland med lite hjälp :) )
    x-x-x

Är det böner som finns nedteckande eller fritt val i så fall?

Läser du Bibeln eller någon annan skrift?

Ja precis vi får ju själva 'göra jobbet'. Det finns ju olika sorters bön (även enligt dig?) och visst kan man få hjälp att följa den vägledning som man får via den.

x-x-x
    Och jo vi har nog ganska så lik syn på många saker men tyvärr så är den större majoriteten "satanister" idiotiska svart rockare som inte har en uns aning vad satanism egentligen är
    x-x-x

Ok, det vet du bättre än mig.

x-x-x
    Hoppas du fått lite svar på frågor o fråga gärna mer :)
    x-x-x

Jag vet mer än när jag började.

• NoXigen

1. Hur många olika grenar (sekter?) finns det inom Satanism? Vad kallas det som du följer? Ortodoxi Satanism (om det finns något sånt)?

= Ne mer kristen satanism...Dom olika grenarna e som i muslimsk religon om jag inte minns fel så har ni olika former, shia o sunni (ingen aning om stavning) Ungefär samma här.
    Vet inte riktigt vad min sorts kallas, men är en gammal tro som dom har ny moderniserat lite för och passa in i vår tid :)

• NoXigen

*Kan man säga att du pga av det 'ogillar' Gud för att 'Han inte ställer upp'? Eller hur ska det tydas?
    Ah det är min tolkning ...men många satanister som känner så :)

Svar på tråden Satanism