• Kimble

Satanism

Detta är en fortsättning på uppkomna frågor i en annan tråd. Jag hoppas Noxigen orkar hänga med hit.

Nu är jag väl medveten om att herr/fru Google är tillgänglig men jag tycker det är intressantare att ta det så här.

Och ta mina frågor för vad de är, nyfikna sådana från en som inte vet ett dyft om detta.

NoXigen

x-x-x
    Står på samma fot som din och många andras religoner gör, någon större makt ger och tar liv...Kan mycke väl vara Allah :) eller Gud dock är det inte Satan... Han är för mig den fallna ängeln
    x-x-x

Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?

Kristen tro och Satanism verkar ha samma definition av 'den fallna ängeln' - medan islam inte kallar Satan för fallen ängel. Eftersom änglar inte har någon fri vilja i islam och inte kan handla på eget bevåg. Vilket Satan gjorde.

Hur ser den här biten ut i Satanismen? Kan änglar handla utifrån en given fri vilja?

x-x-x
    Jag brukar kalla mig själv en kristen satanist, är döpt i svenska kyrkan , är konfimerad och mina barn är döpta i kyrkan (och tänka sig vi brann inte upp när vi kom in ;P )och "min" religon går ju efter kristendomen. Är nog mest "budorden" och livs regler eller vad man ska kalla det som skiljer mig från er
    x-x-x

Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?

x-x-x
    Och måste tilläga att jag är ingen sådan satanist som springer runt i lång mörk dräkt me huva o rablar massa konstiga saker, jag ber inte ens :) .
    Utan lever normalt och uppfostrar mina barn som dom flesta gör, att ha respekt för sina medmänniskor OM dom visar samma rspekt tillbaka.
    x-x-x

Jag har inga såna föreställningar alls om långa mörka dräkter, jag är helt novis på det här.

Ingår bön som en bra sak att göra som satanist?

Låter som vi har det gemensamt med hur man ska möta sina medmänniskor.

• Svar på tråden Satanism
  • JECJ

Det finns många "hobbie utvikningar" av satanismen. Men i den gamla som kommer från luciferianerna finns det inga böner eller magi. Mer än nån sorts meditiation och nähet till sig själv.

(jag har studerat satanismen på högskolan)

• NoXigen

Som jag skrivit innan...finns olika grenar o stilar...hehe finns d så man kan läsa om detta på högskolan..skoj skoj :)

JECJ skrev 2008-06-11 13:53:16 följande:
    Det finns många "hobbie utvikningar" av satanismen. Men i den gamla som kommer från luciferianerna finns det inga böner eller magi. Mer än nån sorts meditiation och nähet till sig själv.(jag har studerat satanismen på högskolan)
  • karsu

NoXigen: De elva jordereglerna är väl hämtade från LaVeys sataniska bibel? Vill minnas att det var just de där som jag läste i den för en herrans massa år sedan.

• NoXigen

Tro d kan stämma att dt är taget från den....Men om jag minns rätt så förkastar dom kristendomen o gud helt...blir svårt o vara satanist eftersom satan i den tron kommer från just gud :)

karsu skrev 2008-06-11 14:02:00 följande:
    NoXigen: De elva jordereglerna är väl hämtade från LaVeys sataniska bibel? Vill minnas att det var just de där som jag läste i den för en herrans massa år sedan.
  • karsu

NoXigen: Ja, LaVeys satanism handlar snarare om den fria viljan och att hylla den samt sig sjäv. Och att det till viss del går ut på att det bara är du själv som sätter dina egna begränsningar. Sedan har de också mässor, offer och annat. Men inte offer i den bemärkelsen. Eller ja, det är så jag minns den som. Var ett bra tag sedan jag läste om det men.

• Bedhead

Måste bara fråga, en tro på satan är väl helt avhängig en tro på Gud? Likväl skulle de flesta satanister jag kommit i kontakt med bestämt hävda att de inte tror på Gud? Hur funkar det?

• JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-11 14:04:55 följande:
    Tro d kan stämma att dt är taget från den....Men om jag minns rätt så förkastar dom kristendomen o gud helt...blir svårt o vara satanist eftersom satan i den tron kommer från just gud :)
    Gud och satan finns inte i satanismen. Luciferianerna använde sig av lucifer som en symbol. Alltså tanken att lucifer ar lika bra som gud. typ.. ideen att man är sin egna gud.
  • Kimble

NoXigen

x-x-x
    = Ne mer kristen satanism...Dom olika grenarna e som i muslimsk religon om jag inte minns fel så har ni olika former, shia o sunni (ingen aning om stavning) Ungefär samma här.
    Vet inte riktigt vad min sorts kallas, men är en gammal tro som dom har ny moderniserat lite för och passa in i vår tid :)
    x-x-x

Ok, så reformering är ok antar jag? Anses skriften vara helig?

Hur många satanister finns det i Sverige, vet du det?

x-x-x
    = Himlen/paradiset är ju helvetet för mig, ja kan fortsätta leva där efter jag dött, och får inget straff eftersom jag inga synder gentemot Satan begått :)
    x-x-x

Gud är alltså 'maktlös' i detta och inte den som skickar folk hit och dit när det är dags?

x-x-x
    I kyrklig syn så hade jag brunnit i en evighet, men svårt o tro att satan skulle vilja plåga sina egna men man vet ju inte fören den dagen man landar där.
    Ska man dock gå efter vissa satanister så kommer vi få straffa syndare som tex våldtäckts män och annat patrask
    x-x-x

Ok.

x-x-x
    =Regler att följa till förbannelse om hur man ska tänka o göra för att Gud ska må bra. Följa han och aldrig frågesätta hans ord , så ser jag på gud .
    x-x-x

Ser du Honom som en fiende till Satan?

x-x-x
    = Jord reglerna heter dom i den såkallade nya satanismens bibel.
    Sen finns det budord oxå som man kan följa men får inte gå in på den sidan pga vuxenfilter på denna datan jag är på nu :)
    Men jord reglerna är såkallat linjer att följa för att komma på god fot med satan.
    x-x-x

Vad är Satanismens Bibel? Vad har den för ursprung? Finns det en namngiven författare?

x-x-x
    Jo jag får prata av mig med folk om egna tankar/problem...Men bara om dom vll höra på mig och jag ska vara villig att lyssna på vad dom vill säga tillbaka
    x-x-x

Ok. Ge och ta, låter vettigt.

x-x-x
    7an är en ganska gammal punkt från tiden då magi var inblandat i Satanismen...Men inget jag pysslar me, förutom o "trolla" fram godis eller peng ur sonens öra ibland ;)
    x-x-x

Ok.

x-x-x
    = finns böner i skrift, men jag ber inte överlagså har ingen koll på dom....Inget krav att kunna dom.
    x-x-x

Om du skulle be, spelar det någon roll hur du gör det? Någon speciell ritual eller förberedelse för den för att den ska anses vara giltlig?

x-x-x
    Jag tycker alla religoner är intressanta men har svårt o koncentrera mig förlänge och blir snabbt utråkad av tex biblens kluriga texter o massa olika konstiga delar, men har läst lite både i kritna biblen som i Koranen.
    x-x-x

Ok.

• Kimble

Jeanettan

x-x-x
    Satanismen kallas satanismen pga av att det var det dom kristna kallade religionen.
    Satanismen kommer från Luciferianerna, detta var några lärda män som hyllade lucifer för att han ansett sig lika bra som gud. Luciferianerna ansåg att man inte kan be någon om syndernas förlåtelse eller be någon om svaret på livets gåtor, dom ansåg att man är sin egna gud. Man kan bara finna styrk och förlåtelse i sig själv.
    x-x-x

Ok tack för infon.

• NoXigen

tänka sig att man ska bli uppläxad i sin egen religon ...Varför läser du inte vad jag skriveer...Det finns minst lika många olika satanister som bibel troende....Va du läst på högskolan är inte alls vad min tro går ut på...skrev innan att jag är en kristen satanist, eller ja kan kallas för d.
    Dom där lucifiskianerna( ;) ) är inte vad jag tillhör

JECJ skrev 2008-06-11 14:10:01 följande:
    Gud och satan finns inte i satanismen. Luciferianerna använde sig av lucifer som en symbol. Alltså tanken att lucifer ar lika bra som gud. typ.. ideen att man är sin egna gud.
Svar på tråden Satanism