• Kimble

Satanism

Detta är en fortsättning på uppkomna frågor i en annan tråd. Jag hoppas Noxigen orkar hänga med hit.

Nu är jag väl medveten om att herr/fru Google är tillgänglig men jag tycker det är intressantare att ta det så här.

Och ta mina frågor för vad de är, nyfikna sådana från en som inte vet ett dyft om detta.

NoXigen

x-x-x
    Står på samma fot som din och många andras religoner gör, någon större makt ger och tar liv...Kan mycke väl vara Allah :) eller Gud dock är det inte Satan... Han är för mig den fallna ängeln
    x-x-x

Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?

Kristen tro och Satanism verkar ha samma definition av 'den fallna ängeln' - medan islam inte kallar Satan för fallen ängel. Eftersom änglar inte har någon fri vilja i islam och inte kan handla på eget bevåg. Vilket Satan gjorde.

Hur ser den här biten ut i Satanismen? Kan änglar handla utifrån en given fri vilja?

x-x-x
    Jag brukar kalla mig själv en kristen satanist, är döpt i svenska kyrkan , är konfimerad och mina barn är döpta i kyrkan (och tänka sig vi brann inte upp när vi kom in ;P )och "min" religon går ju efter kristendomen. Är nog mest "budorden" och livs regler eller vad man ska kalla det som skiljer mig från er
    x-x-x

Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?

x-x-x
    Och måste tilläga att jag är ingen sådan satanist som springer runt i lång mörk dräkt me huva o rablar massa konstiga saker, jag ber inte ens :) .
    Utan lever normalt och uppfostrar mina barn som dom flesta gör, att ha respekt för sina medmänniskor OM dom visar samma rspekt tillbaka.
    x-x-x

Jag har inga såna föreställningar alls om långa mörka dräkter, jag är helt novis på det här.

Ingår bön som en bra sak att göra som satanist?

Låter som vi har det gemensamt med hur man ska möta sina medmänniskor.

• Svar på tråden Satanism
  • Kimble

Tokitoj

x-x-x
    Därför att de svaren jag har fått om vad satanism är, verkar likna de värderingar som de flesta männiaksor lever efter. Med något litet ynka undantag kanske...och då verkade det onödigt att kalla sig satanist egentligen.
    x-x-x

Ändå så måste det ju finnas någon anledning till att vilja 'gruppera sig' antar jag. Och svaret till varför man väljer att göra det kan ju bara individen själv svara på.

x-x-x
    Inte meningen om jag trampade på tår med mitt sätt att skriva.
    x-x-x

Det är lugnt. Jag tror du även förstår vad jag ville ha sagt med det jag skrev, så då har vi fått ut nåt av det hela hoppas jag.

• Kimble

anarkokapitalist

x-x-x
    Som sagt det finns fler inriktingar, det är endast LaVey satanism som liknar vanliga liberala värderingar.
    x-x-x

Hur många olika inriktingar finns det? På ett ungefär om man räknar de större grupperna av troende? Skriver man så förresten - troende?

• anarkokapitalist
    Kimble skrev 2008-06-12 18:14:23 följande:
    anarkokapitalistx-x-xSom sagt det finns fler inriktingar, det är endast LaVey satanism som liknar vanliga liberala värderingar.x-x-xHur många olika inriktingar finns det? På ett ungefär om man räknar de större grupperna av troende? Skriver man så förresten - troende?
    Ingen aning om hur många olika inriktningar som finns. Beror ju helt på hur man räknar. Men man brukar ju skilja på dom som tror övernaturliga saker och dom som enbart har satan som en symbol. Alltså kan man säga att det finns två inriktningar.

LaVey/Church of satan/Temple of Set-satanister tillhör dom som endast ser satan som en symbol. Deras ideologi är ateism blandat med liberalism och lite mystiska symboler, inget mer.

Den andra intiktningen som tror på övernaturliga saker, som t ex MLO, dom tror aktivt på olika demoner och krafter som finns runt omkring oss. Dom pysslar med ritualer för att framkalla olika väsen för att få ta del av deras kraft. Sen kan man snurra in ganska djupt i deras tro om man vill veta mer ingående.
  • Kimble

anarkokapitalist

Ok intressant, det gav lite mer påtaglig överblick av det hela och blir lite mer övergripligt på det stora hela.

Sen att gå ner på detaljnivå vet jag inte ens om jag vågar mig på i nuläget, det är en hel del som jag finner lite besynnerligt, men man får ibland smälta för att kunna gå vidare.

Tack för infon.

• anarkokapitalist
    Kimble skrev 2008-06-12 20:50:17 följande:
    anarkokapitalistOk intressant, det gav lite mer påtaglig överblick av det hela och blir lite mer övergripligt på det stora hela. Sen att gå ner på detaljnivå vet jag inte ens om jag vågar mig på i nuläget, det är en hel del som jag finner lite besynnerligt, men man får ibland smälta för att kunna gå vidare. Tack för infon.
    Så att dyrka den djävul som bibeln pratar om är inte direkt vanligt. Tror inte ens det finns någon grupp i Sverige som seriöst pysslar med det, och noxigens tro är något väldigt ovanligt.

Det som finns här är främst LaVey satanism och det som kallas Kaos-Gnostisk satanism, det är det som MLO pysslar med.

Jag citerar wikipedia om Kaos-Gnostisk satanism:
    "Denna grupp ser Satan-Lucifer som bringaren av det Svarta Ljuset och uppväckaren av den Svarta Flamman/Pneuman, som enligt dem finns brinnande i de utvaldas själar. De anser Satan (Anklagaren/Motståndaren) vara Lucifer, som är den sanna bringaren av upplysningen och frihet. Inom denna tradition anses Demiurgen/skaparguden vara bringaren av ett falskt och förblindande ljus, som endast leder människan bort från den sanna visdomen väg.

Målet med den kaosgnostiska Satanismen/Luciferianismen är spirituell transcendens och ett "laglöst blivande bortom alla kausala begränsningar"."
  • Kimble

anarkokapitalist

x-x-x
    Så att dyrka den djävul som bibeln pratar om är inte direkt vanligt. Tror inte ens det finns någon grupp i Sverige som seriöst pysslar med det, och noxigens tro är något väldigt ovanligt.
    x-x-x

Det låter betryggande.... Har inte fått uppfattningen att NoXigen heller dyrkar satan, utan ser det från någon annan aspekt.

Från Wikipeadia sidan om Kaos-Gnostik,

'Inom denna tradition anses Demiurgen/skaparguden vara bringaren av ett falskt och förblindande ljus, som endast leder människan bort från den sanna visdomen väg.'

Oj då, det handlar verkligen om ett tvärtomscenario. Kan man säga att Gud anses vara ond enligt denna tro?

x-x-x
    Målet med den kaosgnostiska Satanismen/Luciferianismen är spirituell transcendens och ett "laglöst blivande bortom alla kausala begränsningar"."
    x-x-x

Vad nu det betyder i praktiken...

• Lättnad
    NoXigen skrev 2008-06-11 11:29:30 följande:
    **Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar. Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?=Riktlinjer har jag me...Och här e dom :)De elva satanistiska jordreglerna 1) Visa inte åsikt, eller ge råd, om du inte blivit ombedd.2) Dela inte med dig av dina problem, såvida du inte är säker om de vill höra dem. 3) När du befinner dig i någon annans lya, visa personen respekt, eller var inte där alls.4) Om en gäst i din lya irriterar dig, behandla honom grymt och utan nåd. 5) Gör inga sexuella närmanden, om du inte fått parningssignalen.6) Ta inte det som inte tillhör dig, såvida inte det är en börda till personen, och han bönar och ber om undsättning. 7) Erkänn kraften hos magin om du har använt den framgångsrikt för att uppfylladina önskningar. Om du förnekar kraften hos magin, efter du kallat den med framgång, kommer du att förlora allt du erhållit. 8) Klaga inte över någonting som du inte behöver underlåta dig till.9) Skada inte små barn. 10) Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar dig, eller om du behöver det för mat. 11) Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom. Tycker dom är bra och rättvisa...
    :D Finns det några guidelines på hur man ska krossa någon?
  • NoXigen

Haha...d va en skojig fråga, och du de vet jag inte.
    Det är nog fritt val o fri tolkat, men skulle gissa att det ska vara snabbt hårt och brutalt (lät som man beskrev nått annat men menar att krossa nån )utan nåd :)

• NoXigen

Jag sticker inte ut mer än att jag är lång ;) anses ofta vara en ytterst vänlig o social glad sprall skrutt, så det du beskriver ser jag mer som en roll letande tonåring

Tokitoj skrev 2008-06-12 17:45:58 följande:
    Jeanettan:: Ja jag kan tro att man vill anta ordet satanist för att sticka ut och verka lite mystisk...fast man i själv verket är from som ett lamm!
  • NoXigen

Tror alla vill tillhöra nått, om så en kult ,sekt , eller bara en familj :) Vi är ju flockdjur från början

Tokitoj skrev 2008-06-12 17:51:52 följande:
    Verkar krångligt, onödigt och en gnutta *dåligt självförtroende* att behöva tillhöra något.
Svar på tråden Satanism