• Kimble

Satanism

Detta är en fortsättning på uppkomna frågor i en annan tråd. Jag hoppas Noxigen orkar hänga med hit.

Nu är jag väl medveten om att herr/fru Google är tillgänglig men jag tycker det är intressantare att ta det så här.

Och ta mina frågor för vad de är, nyfikna sådana från en som inte vet ett dyft om detta.

NoXigen

x-x-x
    Står på samma fot som din och många andras religoner gör, någon större makt ger och tar liv...Kan mycke väl vara Allah :) eller Gud dock är det inte Satan... Han är för mig den fallna ängeln
    x-x-x

Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?

Kristen tro och Satanism verkar ha samma definition av 'den fallna ängeln' - medan islam inte kallar Satan för fallen ängel. Eftersom änglar inte har någon fri vilja i islam och inte kan handla på eget bevåg. Vilket Satan gjorde.

Hur ser den här biten ut i Satanismen? Kan änglar handla utifrån en given fri vilja?

x-x-x
    Jag brukar kalla mig själv en kristen satanist, är döpt i svenska kyrkan , är konfimerad och mina barn är döpta i kyrkan (och tänka sig vi brann inte upp när vi kom in ;P )och "min" religon går ju efter kristendomen. Är nog mest "budorden" och livs regler eller vad man ska kalla det som skiljer mig från er
    x-x-x

Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?

x-x-x
    Och måste tilläga att jag är ingen sådan satanist som springer runt i lång mörk dräkt me huva o rablar massa konstiga saker, jag ber inte ens :) .
    Utan lever normalt och uppfostrar mina barn som dom flesta gör, att ha respekt för sina medmänniskor OM dom visar samma rspekt tillbaka.
    x-x-x

Jag har inga såna föreställningar alls om långa mörka dräkter, jag är helt novis på det här.

Ingår bön som en bra sak att göra som satanist?

Låter som vi har det gemensamt med hur man ska möta sina medmänniskor.

• Svar på tråden Satanism
  • Myzteria26

Som tex. Kissa på min gräsmatta och jag gräver upp hela din bakgård? haha

NoXigen skrev 2008-06-13 12:26:52 följande:
    Haha...d va en skojig fråga, och du de vet jag inte.Det är nog fritt val o fri tolkat, men skulle gissa att det ska vara snabbt hårt och brutalt (lät som man beskrev nått annat men menar att krossa nån )utan nåd :)
  • NoXigen

Haha ah fast jag tar d steget värre...om du pissar på min gräsmatta så bränner jag ner dit hus

Myzteria26 skrev 2008-06-13 12:32:20 följande:
    Som tex. Kissa på min gräsmatta och jag gräver upp hela din bakgård? haha
  • Myzteria26

Tur vi bor i samma hus o har samma gräsmatta då haha

NoXigen skrev 2008-06-13 12:35:53 följande:
    Haha ah fast jag tar d steget värre...om du pissar på min gräsmatta så bränner jag ner dit hus
  • NoXigen

Haha ah...får väl gömma dina isblock istället som hämd :)

Myzteria26 skrev 2008-06-13 12:36:35 följande:
    Tur vi bor i samma hus o har samma gräsmatta då haha
  • Myzteria26

Akta dig du så du int får isblocket där solen aldrig skiner O.o

NoXigen skrev 2008-06-13 12:39:18 följande:
    Haha ah...får väl gömma dina isblock istället som hämd :)
  • NoXigen

O.= Aj då...flåt, jag ska skärpa mig ;P

Myzteria26 skrev 2008-06-13 12:40:47 följande:
  • NoXigen

O.= Aj då...flåt, jag ska skärpa mig ;P

Myzteria26 skrev 2008-06-13 12:40:47 följande:
  • NoXigen

Ahop..hickade så det blev dubbelpost

• anarkokapitalist
    Kimble skrev 2008-06-13 10:51:13 följande:
    anarkokapitalistx-x-xS'Inom denna tradition anses Demiurgen/skaparguden vara bringaren av ett falskt och förblindande ljus, som endast leder människan bort från den sanna visdomen väg.'Oj då, det handlar verkligen om ett tvärtomscenario. Kan man säga att Gud anses vara ond enligt denna tro? x-x-xMålet med den kaosgnostiska Satanismen/Luciferianismen är spirituell transcendens och ett "laglöst blivande bortom alla kausala begränsningar"."x-x-xVad nu det betyder i praktiken...
    Nja man kanj man inte säga att gud är ond och satan är god. Det är fel att överhuvudtaget använda sig av gott och ont som varandras motpoler. Men i korta drag så ser kaos-satanisterna sig som onda.
    Jag har läst lite mer under helgen som var nu och kan lite mer men jag vet inte om du ens är kvar i tråden =p
  • Zhna

Mycket intressant tråd! Får man kommentera?

Det låter lite som taoisternas filosofi det där med balans. Alltså taoisterna framhäver ej skilnaden mellan gott och ont utan balansen mellan det manliga och kvinliga. Hur menar satanismen?

Javisst så trodde även katarerna(en förgrening av gnosticism) på att den katolska(ortodoxa kristenhetens) Satan i själva verket är den sanna guden. Varför? För Ormen i paradiset var inte ond utan öppnade upp Insikten hos Människan. Av ren svartsjuka hade den gammal testamentliga guden nämligen förnekat henne tillträde till kunskapens träd om gott och ont. Och varför gudomlig? För att Ormen är storasystern till ljusets Adam som ingav liv åt honom och är med rätta kallad för Alltings Moder hos oss. Är det då konstigt att samtliga gnostiker bärde och bär på hennes symbol i form av Ormen i talismanen?

Den ortodoxa guden skapade visserligen den fysiska verkligheten, kaoset i kosmos, Människans fysiska kropp inklusive allt annat liv och instinktens själ men trots sin och de samtliga guda avkomlingarnas makt kunde han ej inge henne ande. Ormen gav det!

• En smart signatur fick ej plats

För det första ber jag om ursäkt om folk redan sagt detta, men det är nästan 6 på morgonen och jag har inte sovit än...

"Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln."

Då du säger fallna ängeln menar du den kristna djävulen, Lucifer?
    Satanism är inte samma sak om djävulsdyrkan!

Så vitt jag förstår och har läst så är djävulsdyrkan hyllning till den kristna djävulen, satanism är det inte.
    Ett vanligt missförstånd.

Detta är varför kristna t ex konfirmationsledare reagerar så starkt, minns en dag då jag var lite olaglig och köpte ut cigg åt ungdomar och dem mötte sina konfirmationsledare utanför affären, dem började självklart prata om kristendom och kollade plötsligt på mig och jag kollade in i deras ögon och sa: "jag är satanist"...

Deras reaktion var underbar, gör det gärna igen även fast det kanske är elakt i era ögon, då jag inte tror på rätt eller fel så bryr jag mig helt enkelt inte.

Tack och adjö.

Svar på tråden Satanism