• Kimble

Satanism

Detta är en fortsättning på uppkomna frågor i en annan tråd. Jag hoppas Noxigen orkar hänga med hit.

Nu är jag väl medveten om att herr/fru Google är tillgänglig men jag tycker det är intressantare att ta det så här.

Och ta mina frågor för vad de är, nyfikna sådana från en som inte vet ett dyft om detta.

NoXigen

x-x-x
    Står på samma fot som din och många andras religoner gör, någon större makt ger och tar liv...Kan mycke väl vara Allah :) eller Gud dock är det inte Satan... Han är för mig den fallna ängeln
    x-x-x

Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?

Kristen tro och Satanism verkar ha samma definition av 'den fallna ängeln' - medan islam inte kallar Satan för fallen ängel. Eftersom änglar inte har någon fri vilja i islam och inte kan handla på eget bevåg. Vilket Satan gjorde.

Hur ser den här biten ut i Satanismen? Kan änglar handla utifrån en given fri vilja?

x-x-x
    Jag brukar kalla mig själv en kristen satanist, är döpt i svenska kyrkan , är konfimerad och mina barn är döpta i kyrkan (och tänka sig vi brann inte upp när vi kom in ;P )och "min" religon går ju efter kristendomen. Är nog mest "budorden" och livs regler eller vad man ska kalla det som skiljer mig från er
    x-x-x

Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?

x-x-x
    Och måste tilläga att jag är ingen sådan satanist som springer runt i lång mörk dräkt me huva o rablar massa konstiga saker, jag ber inte ens :) .
    Utan lever normalt och uppfostrar mina barn som dom flesta gör, att ha respekt för sina medmänniskor OM dom visar samma rspekt tillbaka.
    x-x-x

Jag har inga såna föreställningar alls om långa mörka dräkter, jag är helt novis på det här.

Ingår bön som en bra sak att göra som satanist?

Låter som vi har det gemensamt med hur man ska möta sina medmänniskor.

• Svar på tråden Satanism
  • JECJ
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:33:04 följande:
    Jeanettan:: Men jag förstår i alla fall inte skillnaden??Jag njuter också av min tid i livet! Jag går inte och funderar på livet efter döden alls knappt.
    Satanister gör saker för sin egna skull. de vill öka sin förståelse för sig själv och ser sin födelsedag som största högtiden.
    De tror inte på att göra goda gärningar i syfte att ha det bra efter döden. De maximerar sig själv nu istället.
    Satanister tror inte på någon förutom sig själv, varken gud eller satan.

Satanisterna lever så som det flesta icketroende gör idag, utgår bara från sig själv. Goda gärningar gör man för att man själv mår bra av det. Satanisterna anser inte att alla människor är lika mkt värda, de anser att man måste förtjäna sitt värde, ex pedofiler är inte lika mkt värda som läkare osv.

Djävulsdyrkare tror på satan o hela grejjen.

Men det finns lika många tolkningar här som inom kristendommen
  • Tokitoj

Jeanettan: hmm...då verkar det vara en skillnad ändå. Fast ganska hårfin... Jag gör inte heller goda gärningar för att påverka var jag ska hamna efter döden. Men jag gör goda gärningar för andra än mig själv. Fast det är å andra sidan självuppfyllande oxå till viss del, så hårfint var ordet.

Vad fånigt det är ändå när man måste benämna sig själv och sin tro.

• JECJ
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:37:25 följande:
    anarkokapitalist::: Oj då? jaha, då är en satanist som typ hälften av sveriges befolkning. Eller det var väl att ta inågot, fler än så tror väl på nånting efter döden kanske...Men i alla fall, då är en satanist inte särskilt exotisk.Vill man vara det och därför kalla sig för något som folk ser som uppseendeväckande då eller?
    Satanist är från början de kristnas namn på dem.
    Jag tror på mig själv först o främst men kallar mig inget annat än egoist ;) Många kallar sig satanister och tror att det är samma som djävulsdyrkare bara för att vara coola :)
  • Tokitoj

Jeanettan:: Ja jag kan tro att man vill anta ordet satanist för att sticka ut och verka lite mystisk...fast man i själv verket är from som ett lamm!

• anarkokapitalist
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:37:25 följande:
    anarkokapitalist::: Oj då? jaha, då är en satanist som typ hälften av sveriges befolkning. Eller det var väl att ta inågot, fler än så tror väl på nånting efter döden kanske...Men i alla fall, då är en satanist inte särskilt exotisk.Vill man vara det och därför kalla sig för något som folk ser som uppseendeväckande då eller?
    Nej i princip så är det ingen större skillnad på att gå med i Moderaterna som att gå med i chuch of satan, rent ideologiskt då.

Men nu är det ju enbart LaVey/Church of satan/Temple of Set-satanism vi pratar om. Finns ju flera typer som tror mer på övernaturliga saker.
  • Tokitoj

Verkar krångligt, onödigt och en gnutta *dåligt självförtroende* att behöva tillhöra något.

• anarkokapitalist
    Tokitoj skrev 2008-06-12 17:51:52 följande:
    Verkar krångligt, onödigt och en gnutta *dåligt självförtroende* att behöva tillhöra något.
    Det är väl som med alla andra religioner.
  • Kimble

Tokitoj

x-x-x
    x-x-x

Jag vet inte om det faktiskt är korrekt att klassificera tro på det sättet. Det känns helt främmande, i alla fall för mig. Jag åtminstone för min del hamnade där jag hamnade för att jag hade frågor som uppstod som jag sökte svaren till. Hade inget behov av tro, hade inte dåligt självförtroende. Men jag var lyhörd för de frågor som uppstod och kämpade inte emot dem, bara för jag tyckte de var löjliga eller onödiga. Och det tog mig dit jag hamnade. Så att förenkla det som du gjort här att det skulle handla bla om något onödigt, blir faktiskt helt fel. Hur kan något som ger tillfredsställelse och glädje osv vara onödigt?

• Tokitoj

Kimble:: Därför att de svaren jag har fått om vad satanism är, verkar likna de värderingar som de flesta männiaksor lever efter. Med något litet ynka undantag kanske...och då verkade det onödigt att kalla sig satanist egentligen.
    Inte meningen om jag trampade på tår med mitt sätt att skriva.

• anarkokapitalist
    Tokitoj skrev 2008-06-12 18:06:04 följande:
    Kimble:: Därför att de svaren jag har fått om vad satanism är, verkar likna de värderingar som de flesta männiaksor lever efter. Med något litet ynka undantag kanske...och då verkade det onödigt att kalla sig satanist egentligen.Inte meningen om jag trampade på tår med mitt sätt att skriva.
    Som sagt det finns fler inriktingar, det är endast LaVey satanism som liknar vanliga liberala värderingar.
Svar på tråden Satanism