• Kimble

Satanism

Detta är en fortsättning på uppkomna frågor i en annan tråd. Jag hoppas Noxigen orkar hänga med hit.

Nu är jag väl medveten om att herr/fru Google är tillgänglig men jag tycker det är intressantare att ta det så här.

Och ta mina frågor för vad de är, nyfikna sådana från en som inte vet ett dyft om detta.

NoXigen

x-x-x
    Står på samma fot som din och många andras religoner gör, någon större makt ger och tar liv...Kan mycke väl vara Allah :) eller Gud dock är det inte Satan... Han är för mig den fallna ängeln
    x-x-x

Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?

Kristen tro och Satanism verkar ha samma definition av 'den fallna ängeln' - medan islam inte kallar Satan för fallen ängel. Eftersom änglar inte har någon fri vilja i islam och inte kan handla på eget bevåg. Vilket Satan gjorde.

Hur ser den här biten ut i Satanismen? Kan änglar handla utifrån en given fri vilja?

x-x-x
    Jag brukar kalla mig själv en kristen satanist, är döpt i svenska kyrkan , är konfimerad och mina barn är döpta i kyrkan (och tänka sig vi brann inte upp när vi kom in ;P )och "min" religon går ju efter kristendomen. Är nog mest "budorden" och livs regler eller vad man ska kalla det som skiljer mig från er
    x-x-x

Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?

x-x-x
    Och måste tilläga att jag är ingen sådan satanist som springer runt i lång mörk dräkt me huva o rablar massa konstiga saker, jag ber inte ens :) .
    Utan lever normalt och uppfostrar mina barn som dom flesta gör, att ha respekt för sina medmänniskor OM dom visar samma rspekt tillbaka.
    x-x-x

Jag har inga såna föreställningar alls om långa mörka dräkter, jag är helt novis på det här.

Ingår bön som en bra sak att göra som satanist?

Låter som vi har det gemensamt med hur man ska möta sina medmänniskor.

• Svar på tråden Satanism
  • JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-11 14:15:41 följande:
    tänka sig att man ska bli uppläxad i sin egen religon ...Varför läser du inte vad jag skriveer...Det finns minst lika många olika satanister som bibel troende....Va du läst på högskolan är inte alls vad min tro går ut på...skrev innan att jag är en kristen satanist, eller ja kan kallas för d.Dom där lucifiskianerna( ;) ) är inte vad jag tillhör
    Ja ha .. jag trodde att du ville diskutera satanismen, inte deklarera din egna tro :)
    sorry.
    ville bara dela med mig av mina kunskaper om satanismens grundande och ursprung.
  • FH Mamma

Jag är inte NoXigen men the satanic bible skrevs av Anton Szandor LaVey

• NoXigen

Jo jag diskuterar gärna...men då måste ja ju "försvara" och förklara min tro me :)

JECJ skrev 2008-06-11 14:10:01 följande:
    Gud och satan finns inte i satanismen. Luciferianerna använde sig av lucifer som en symbol. Alltså tanken att lucifer ar lika bra som gud. typ.. ideen att man är sin egna gud.
    JECJ skrev 2008-06-11 14:18:00 följande:
    Ja ha .. jag trodde att du ville diskutera satanismen, inte deklarera din egna tro :)sorry.ville bara dela med mig av mina kunskaper om satanismens grundande och ursprung.
  • NoXigen

Förstår inte hur du menar me om skriften anses vara helig :)
    Ingen aning om hur många som är satanister i sverige...jag och min sambo varje fall
    Gud skickar syndare till helvetet...sen är det upp till satan o bestämma vem han anser vara syndare :)

Får fortsätta svara lite senare...nu är det hämta barn och handling som gäller :)

Kimble skrev 2008-06-11 14:14:12 följande:
    NoXigenx-x-x= Ne mer kristen satanism...Dom olika grenarna e som i muslimsk religon om jag inte minns fel så har ni olika former, shia o sunni (ingen aning om stavning) Ungefär samma här.Vet inte riktigt vad min sorts kallas, men är en gammal tro som dom har ny moderniserat lite för och passa in i vår tid :)x-x-xOk, så reformering är ok antar jag? Anses skriften vara helig?Hur många satanister finns det i Sverige, vet du det?x-x-x= Himlen/paradiset är ju helvetet för mig, ja kan fortsätta leva där efter jag dött, och får inget straff eftersom jag inga synder gentemot Satan begått :)x-x-xGud är alltså 'maktlös' i detta och inte den som skickar folk hit och dit när det är dags?x-x-xI kyrklig syn så hade jag brunnit i en evighet, men svårt o tro att satan skulle vilja plåga sina egna men man vet ju inte fören den dagen man landar där.Ska man dock gå efter vissa satanister så kommer vi få straffa syndare som tex våldtäckts män och annat patraskx-x-xOk.x-x-x=Regler att följa till förbannelse om hur man ska tänka o göra för att Gud ska må bra. Följa han och aldrig frågesätta hans ord , så ser jag på gud .x-x-xSer du Honom som en fiende till Satan?x-x-x= Jord reglerna heter dom i den såkallade nya satanismens bibel.Sen finns det budord oxå som man kan följa men får inte gå in på den sidan pga vuxenfilter på denna datan jag är på nu :) Men jord reglerna är såkallat linjer att följa för att komma på god fot med satan.x-x-xVad är Satanismens Bibel? Vad har den för ursprung? Finns det en namngiven författare?x-x-xJo jag får prata av mig med folk om egna tankar/problem...Men bara om dom vll höra på mig och jag ska vara villig att lyssna på vad dom vill säga tillbaka x-x-xOk. Ge och ta, låter vettigt.x-x-x7an är en ganska gammal punkt från tiden då magi var inblandat i Satanismen...Men inget jag pysslar me, förutom o "trolla" fram godis eller peng ur sonens öra ibland ;)x-x-xOk.x-x-x= finns böner i skrift, men jag ber inte överlagså har ingen koll på dom....Inget krav att kunna dom.x-x-xOm du skulle be, spelar det någon roll hur du gör det? Någon speciell ritual eller förberedelse för den för att den ska anses vara giltlig? x-x-xJag tycker alla religoner är intressanta men har svårt o koncentrera mig förlänge och blir snabbt utråkad av tex biblens kluriga texter o massa olika konstiga delar, men har läst lite både i kritna biblen som i Koranen.x-x-xOk.
  • Kimble

FH Mamma

x-x-x
    Jag är inte NoXigen men the satanic bible skrevs av Anton Szandor LaVey
    x-x-x

Ok tack, kollade lite snabbt lite info om honom via nätet.

• Kimble

NoXigen

x-x-x
    Förstår inte hur du menar me om skriften anses vara helig :)
    Ingen aning om hur många som är satanister i sverige...jag och min sambo varje fall
    Gud skickar syndare till helvetet...sen är det upp till satan o bestämma vem han anser vara syndare :)

Får fortsätta svara lite senare...nu är det hämta barn och handling som gäller :)
    x-x-x

Kanske blir lite tvärtom här, skulle då betyda 'given av Satan' men så kan man ju inte uttrycka det eftersom det är en person som skrivit den. Den bibeln har alltså inget att göra alls med GT och NT vad jag förstår. Har jag fel så rätta mig.

Jaha 2 stycken i alla fall. Inte så många då antar jag.

Ok så Gud är bara underhuggare liksom, inget att säga till om? Kan man säga så?

(Jag hoppas du inte skojar med mig, för det här låter väldigt tokigt för mig, även om jag försöker att förstå. För jag diskuterar på fullaste allvar, bara så du vet det.)

Ingen brådska, när man har tid så har man och annars inte.

• JECJ
    Kimble skrev 2008-06-11 14:51:46 följande:
    NoXigenx-x-xFörstår inte hur du menar me om skriften anses vara helig :)Ingen aning om hur många som är satanister i sverige...jag och min sambo varje fall Gud skickar syndare till helvetet...sen är det upp till satan o bestämma vem han anser vara syndare :)Får fortsätta svara lite senare...nu är det hämta barn och handling som gäller :)x-x-xKanske blir lite tvärtom här, skulle då betyda 'given av Satan' men så kan man ju inte uttrycka det eftersom det är en person som skrivit den. Den bibeln har alltså inget att göra alls med GT och NT vad jag förstår. Har jag fel så rätta mig. Jaha 2 stycken i alla fall. Inte så många då antar jag. Ok så Gud är bara underhuggare liksom, inget att säga till om? Kan man säga så?(Jag hoppas du inte skojar med mig, för det här låter väldigt tokigt för mig, även om jag försöker att förstå. För jag diskuterar på fullaste allvar, bara så du vet det.) Ingen brådska, när man har tid så har man och annars inte.
    Det är en STOR skillnad på den grundläggande tron och dagens moderna satanism. Om du är intresserad av den gamla satanismen så kan jag berätta lite om den :) Tron har många anhängare runt hela världen, och de som tror på den gamla tron skulle aldrig få för sig att offra djur eller liknande, vet inte hur det ligger till i de moderna avarterna. den gamla tron jämnförde mkt med biblen o drog paralleller dit för att det var ett enklare sätt att förklara sin tro (då det fanns många kristna i samhället) men gud finns inte i där, inte heller satan. Allt är en kamp/förening med sig själv. Stort ego ses som bra, eftersom att man då sköter om de människorna som man tycker om och gör goda gärningar för att man själv mår bra av det. Det som är dåligt för samhället är dåligt för den enskilda människan osv..

Det finns mkt äldre skrifter som beskriver lucifianerna och deras tro (även kallad satanismen)
  • Myzteria26

Jag tycker som så här. Jag kallar mig satanist eller till och med kristen satanist för att jag har tron om att Satan som blev utskickad/förkastad i följd av att han inte såg sig mindre värd än gud.
    Detta kan anses helt fel av många MEN det är hur JAG tolkar det =)

• Kimble

Jeanettan

Ok. Vad som jag blir förvirrad av att det kallas Satanism men varken Gud eller satan finns med i läran, om jag förstår dig rätt.

x-x-x
    Stort ego ses som bra, eftersom att man då sköter om de människorna som man tycker om och gör goda gärningar för att man själv mår bra av det. Det som är dåligt för samhället är dåligt för den enskilda människan osv..
    x-x-x

Det här får jag inte riktigt ihop. Stort ego? Det låter lite negativt för mig, som om man satsar mest på sig själv? Eller missförstår jag det? Sen är det ju bra att göra goda gärningar, men hur menar du med de människorna man tycker om? Sträcker sig inte detta längre - till att hjälpa alla, även de som man då inte känner tex?

Finns det en bok som är den grundläggande för Satanismen? Typ som NT finns för kristna och Koranen för muslimer?

• Kimble

Myzteria26

x-x-x
    Jag tycker som så här. Jag kallar mig satanist eller till och med kristen satanist för att jag har tron om att Satan som blev utskickad/förkastad i följd av att han inte såg sig mindre värd än gud.
    Detta kan anses helt fel av många MEN det är hur JAG tolkar det =)
    x-x-x

Det här är lite intressant för ser en viss likhet med vad jag tror, eller en aning i alla fall. Att Iblis (satan) blev utvisad för att han var arrogant. Han ville inte lyda Allah, när han blev tillsagd att buga sig ner inför den första människan, Adam som Allah skapade. För han (Iblis) tyckte han vara bättre än Adam eftersom han 'bara' var skapad av lera, medan Iblis är skapad av eld, och det tyckte han själv var ett strå vassare antar jag.

Men Gud då - finns Han där någonstans i bakgrunden? Jag får inte riktigt grepp om det. OM det finns en Gud - definieras Han på något annat sätt än den 'traditionelle Guden', som återfinns i de monoteistiska religionerna? Alltså på annat sätt än den som skapar, upprätthåller, förlåter osv?

Svar på tråden Satanism