• Kimble

Satanism

Detta är en fortsättning på uppkomna frågor i en annan tråd. Jag hoppas Noxigen orkar hänga med hit.

Nu är jag väl medveten om att herr/fru Google är tillgänglig men jag tycker det är intressantare att ta det så här.

Och ta mina frågor för vad de är, nyfikna sådana från en som inte vet ett dyft om detta.

NoXigen

x-x-x
    Står på samma fot som din och många andras religoner gör, någon större makt ger och tar liv...Kan mycke väl vara Allah :) eller Gud dock är det inte Satan... Han är för mig den fallna ängeln
    x-x-x

Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?

Kristen tro och Satanism verkar ha samma definition av 'den fallna ängeln' - medan islam inte kallar Satan för fallen ängel. Eftersom änglar inte har någon fri vilja i islam och inte kan handla på eget bevåg. Vilket Satan gjorde.

Hur ser den här biten ut i Satanismen? Kan änglar handla utifrån en given fri vilja?

x-x-x
    Jag brukar kalla mig själv en kristen satanist, är döpt i svenska kyrkan , är konfimerad och mina barn är döpta i kyrkan (och tänka sig vi brann inte upp när vi kom in ;P )och "min" religon går ju efter kristendomen. Är nog mest "budorden" och livs regler eller vad man ska kalla det som skiljer mig från er
    x-x-x

Lär kristen tro att den som är satanist 'brinner upp' när de går in i kyrkan? Är inte med här vad du menar.

Vad är det viktigaste för dig att följa, för att vara en god satanist? Jag tänker på att för mig är det att följa de fem pelarna och sen lite utöver det förstås. Men för din del? Vilka riktlinjer gäller?

x-x-x
    Och måste tilläga att jag är ingen sådan satanist som springer runt i lång mörk dräkt me huva o rablar massa konstiga saker, jag ber inte ens :) .
    Utan lever normalt och uppfostrar mina barn som dom flesta gör, att ha respekt för sina medmänniskor OM dom visar samma rspekt tillbaka.
    x-x-x

Jag har inga såna föreställningar alls om långa mörka dräkter, jag är helt novis på det här.

Ingår bön som en bra sak att göra som satanist?

Låter som vi har det gemensamt med hur man ska möta sina medmänniskor.

• Svar på tråden Satanism
  • NoXigen

Gud finns...men ingen man bryr sig om kan man säga...Han är till för dom kristna eller vilken religon nu andra tillhör.
    Men han finns som den kraft som skapat liv hur nu än d har gått till:)

• NoXigen

Haha ah kan ja tänka mig att det kan verka...Men vi tar d kort o lätt:
    Gud skapa oh hade sig precis som i biblen, kasta ut Satan och helvetet skapades.
    Satan är för den fria viljan och människan som fri individ, syndare enligt Gud kastas i helvetet MEN satan bestämmer vem som är syndare när man väl kommer till han.
    Gud finns i himlen me jesus o gänget, men dom sk*ter jag i, dom finns det räcker.
    Nån bibel för satanism finns säkert, men i MIN/VÅR tro behöver vi ingen utan det räcker me dom 11 reglerna för att vara en "god" satanist.
    Hoppas det blev lättare o inte så inveklat Jag har en tendens att klydda till text när jag blir lite till mig :)

MsBeauty skrev 2008-06-11 20:37:08 följande:
    wieerd.
  • NoXigen
    Svar på #37
    "Det finns mkt äldre skrifter som beskriver lucifianerna och deras tro (även kallad satanismen)"

Jag ska bara för säkerhetskull ta detta, jag är ingen lucifian utan en vanlig satanist från annan tolkning :)
  • JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-11 21:11:43 följande:
    Svar på #37"Det finns mkt äldre skrifter som beskriver lucifianerna och deras tro (även kallad satanismen)"Jag ska bara för säkerhetskull ta detta, jag är ingen lucifian utan en vanlig satanist från annan tolkning :)
    Jo men satanism är från början de kristnas namn på luciferianerna. Så det är inte så olika, jag använder de namnet då jag vill visa att jag talar om den gamla. Dessutom anser vissa satanister att det är fel att använda ett namn som de kristna använt som skällsord.. Jag vet inte vilken avart som en "kristen satanist" tillhör. Church of satan är ju vanlig, likar den din avart?
  • JECJ
    Kimble skrev 2008-06-11 18:30:34 följande:
    JeanettanOk. Vad som jag blir förvirrad av att det kallas Satanism men varken Gud eller satan finns med i läran, om jag förstår dig rätt. x-x-xStort ego ses som bra, eftersom att man då sköter om de människorna som man tycker om och gör goda gärningar för att man själv mår bra av det. Det som är dåligt för samhället är dåligt för den enskilda människan osv..x-x-xDet här får jag inte riktigt ihop. Stort ego? Det låter lite negativt för mig, som om man satsar mest på sig själv? Eller missförstår jag det? Sen är det ju bra att göra goda gärningar, men hur menar du med de människorna man tycker om? Sträcker sig inte detta längre - till att hjälpa alla, även de som man då inte känner tex? Finns det en bok som är den grundläggande för Satanismen? Typ som NT finns för kristna och Koranen för muslimer?
    Man gör goda gärningar men det är bara för att man själv vinner på det, man mår bra, samhället mår bra av det osv. Om man är riktigt trygg i sig själv så är det lättare att vara en bra människa mot andra. Om man skulle gå runt o vara otrevlig mot folk så skulle inte samhället må bra.

Man kan väl säga att en satanist gör bra saker o e trevlig mot människor på samma sätt som alla andra. Men man gör det för sin egna skull, inte för nån gud
  • NoXigen

Ah churts of satan kan man nog hitta massa liknelser vid faktiskt :)Personligen tycker jag Satanist har en fin klang, låter nästan som organist

JECJ skrev 2008-06-12 05:57:07 följande:
    Jo men satanism är från början de kristnas namn på luciferianerna. Så det är inte så olika, jag använder de namnet då jag vill visa att jag talar om den gamla. Dessutom anser vissa satanister att det är fel att använda ett namn som de kristna använt som skällsord.. Jag vet inte vilken avart som en "kristen satanist" tillhör. Church of satan är ju vanlig, likar den din avart?
  • NoXigen

Exakt fast vi har d lite oxå för o komma på god fot me Gubben i underjorden oxå :)

JECJ skrev 2008-06-12 06:01:00 följande:
    Man gör goda gärningar men det är bara för att man själv vinner på det, man mår bra, samhället mår bra av det osv. Om man är riktigt trygg i sig själv så är det lättare att vara en bra människa mot andra. Om man skulle gå runt o vara otrevlig mot folk så skulle inte samhället må bra.Man kan väl säga att en satanist gör bra saker o e trevlig mot människor på samma sätt som alla andra. Men man gör det för sin egna skull, inte för nån gud
  • JECJ
    NoXigen skrev 2008-06-12 08:14:27 följande:
    Exakt fast vi har d lite oxå för o komma på god fot me Gubben i underjorden oxå :)
    Ok. det finns ju dom som kallar sig djävulsdyrkare. Och om du tror på gubben där nere så är du mer djävulsdyrkare än satanist, eftersom att satanisterna inte tror på nån "gubbe" alls.
  • NoXigen

Jag är satanist men du kan kalla mig djävulsdyrkare oxå...Viktigaste e ju att jag har koll på vad jag är

JECJ skrev 2008-06-12 10:52:25 följande:
    Ok. det finns ju dom som kallar sig djävulsdyrkare. Och om du tror på gubben där nere så är du mer djävulsdyrkare än satanist, eftersom att satanisterna inte tror på nån "gubbe" alls.
Svar på tråden Satanism