• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • sarahl

mimmi- nja, de är dunor fyllda med små små bitar av skumgummi.
    jag tänkte bara göra överdrag som man kan ta av o tvätta. typ som örngott!

• GOBLIgobli
    Sopheia skrev 2008-06-15 19:42:01 följande:
    Svar på #2
    Jag har sytt Buffar, världens bästa plagg. Till mig själv i äppeltyget från S&S. Måtten är 37*24,5 hopsytt, dvs en tygbit som var 37*49 cm, vik dubbel, overlocka ihop. Jag har lämnat över/underkant råa, det är de på original-buffarna, som ju är rundstickade. Jag tror att man kan lägga till ytterligare ngn cm på längden, om man vill kunna göra toppluvevarianten på "knytning, och bredden får man väl testa lite, jag har stort huvud, men den var å andra sidan lite tajt i början. Tricket är att inte ha för tjockt tyg, tunn trikå med elastan/lycra eller så i är nog det bästa.
    Ååh, du är en ängel, tuuusen tack!! Här ska provas!
  • GOBLIgobli

Beatrize

Vadå?!?! TOK-rea i V-ås?!?!?!? VARVARVAR????? *håller på att ramla av stolen* Var det den på Bäckby??

• Kaja
    sarahl skrev 2008-06-16 15:47:03 följande:
    Är det någon här som klätt om synor till trädgårdsmöbler? har ett gäng, men de börjar bli tråkiga i tyget. men annars är de ännbu ok!hur gör man bäst.
    Jag har. Jag gjorde helt enkelt ett jätte-örngott. Och jag får väl inte säga var det finns bilder. Men om någon lyckas lista ut var det skulle kunna finnas bilder så finns det sådana på mina alster...
  • Mari78 m pojktriss

Nu äntligen har jag också rockat ugglor och mer kommer det inom de närmaste dagarna för jag orkade inte ta allt idag. Det är så det blir när man inte hinner blogga om det man har gjort på 1½ vecka *fniss*. Det kommer lite om tygshopping, byten och färgning av ugglor framöver, så jag har något att blogga om varje kväll fram till midsommarafton *fniss* utan att behöva sy det minsta lilla. God kväll på er tjejer!

• Godingmamma

Så snopet! Nu när jag äntligen fått ett riktigt syhörn har jag fått prestationsångest ellet något och vet inte alls vad jag skall sy!

Hur syhörnan ser ut finns att beskåda här om någon vill kika:
    katarinas-kreativa-sida.blogspot.com/
    (nä jag säljer inget på bloggen och tar inga beställningar)

Någon som har ett bra förslag på ett snabbt och kul kom-igång-projekt?

• spenatmamman

Tjohej igen, här kommer adressen till min blogg dårå:

minapyssel.wordpress.com

Den är precis nyss uppdaterad med ett pudedyr aka kuddkatt och en beppehatt.

Sen har jag två enkla frågor:

1. Jag är så himla sugen på att sy vuxenkläder. Skulle vilja ha en bok med grundmönster typ Meedoms Börnetöj 0-3 år, finns det någon som vet någon bra och till och med kanske har testat mönstren?

2. Någon som vet var jag hittar sån där trikå med spets på? I Stockholm eller på nätet. Alltså mjuk liten uddspets på ett trikåband, som man kan ha i ärmslut och liknande. Fick med en bit när jag beställde tyger från Sewzannes fabrics och använde det när jag sydde singoallaklänning till min lilla tjej, det blev så fint! Nu vill jag ha mer *ett habegär är väckt* i alla möjliga färger helst tack så mycket :)

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle