• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • yrväder

När jag gör singoallor så brukar jag utgå från ett t-shirtmönster med raglanärm som sitter bra. Om fram/bakstycket är i en "halv del" så brukar jag i storlekarna 74-92 lägga övre kanten 1 cm från vikt kant, nedre kanten vinklar jag ut så att den ligger 2 cm från vikt kant. Sen lägger jag till ca 10 cm nertill (eller så lång man vill ha den) och sen klipper jag som vanligt. Ärmarna brukar jag klippa mitt itu och nåla fast på tyget med 1 cm mellan delarna.

• Pochahontas

Förlåt. Lite trög där... hehe. Tack ändå, yrväder.

Men det måste väl vara någon som utgått från nåt mönster som faktiskt finns?

Jag tycker också att Ottobres mönster är väldigt stora i storlekarna, därför gör jag alltid om dom. Men eftersom jag aldrig sytt en singoalla så vill jag i alla fall första gången utgå från ett vanligt mönster.

Hmmm. Har ju iofs Meandis frottetunika... Den är ju i singoallamodell... Den kan jag rita av. Men det är så jobbigt iom all resår. Att rita av, menar jag...

Jag fortsätter hoppas på tips om mönster.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • PajaS
    Dora skrev 2008-06-16 13:22:20 följande:
    Det var verkligen skumt! Har ingen förklaring mer än att det nog är av samma anledning som att mina sömmar blir perfekta på provlappen men skit på det riktiga tyget.
    Ja, det är väl nån typ av murphys lag som drabbat min OL . Men jag har suttit och provsytt nu och märker att det är skillnad på vad jag syr i för tyg. Vissa tyger blir det hoppstygn på och andra inte... (alla trikåer dock). Vem vet. Det kanske beror på färgen där oxå
  • Jalapeno

Lillcatta: kolla burdaklänningarna i mitt galleri, eller ettårsklänningen från babycool som många har i sina bloggar.

car: salig blandning för min del. Jag brukar skriva i bloggen vad det är för mönster. Om du ska sälja - skriv inte att det är från tex ottobre då de inte tillåter försäljning.

• Jalapeno

kaja har använt stoffochstils singoallamönster som ser jättebra ut. hon har bild i sin blogg. även när den sitter på ett barn.

Jag gjorde ungefär som yrväder skriver men gör gör mina ganska rejält vida. De är lättare att dra på då om de är sydda i stumt tyg.

Pochahontas skrev 2008-06-16 13:25:54 följande:
    Jag ska äntligen ta mej tid att sy en singoalla till lillan. Hon har storlek 86. Jag brukar knåpa ihop mina mönster mestadels själv, men vill ändå utgå från nåt bra. Jag har ju en del Ottobre... Kan inte ni som sytt singoallor rekommendera nåt bra mönster som funkar? Plz...
  • Mimmi 71

Pochahontas: Ottobre nr1/2008, Maya-blus nr 4 borde ju gå att använda till singoallaklänning. Hoppa över knäppningen och förläng den så det blir en klänning.

• Mammatilltretroll

Hej tråden!

Halkade in här via tips från sjalbarn!

Vi ska ha nya kuddfodral till våra soffkuddar, men jag är usel på att sy..
    Det ska bli 9 stycken 55x55 cm fodral och även 8 st 54x44 cm väldigt basic och stängning (blixtlås, kardborre eller örngottsmodell) spelar ingen roll..

Vi jobbar på en lantlig inredning med ljusare färger. Vi letar tyg men Svas tråd om soffkuddsöverdragen inspirerade mig till att kunna tänka om ang tyg och kunna tänka mig att använda era tyger 
    http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=82348

Jag har tänkt mig att betala kanske runt 50kr/överdrag+frakten om jag köper tyget och lite mer om den som syr har en fin tygbit 
    Är det på tok för lite betalt?

Någon som är sugen på att hjälpa till?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • smulan 75

Trodde det var majnumret eller kan ha fel, numret jag menar har sy nalles kläder och nalles hus på framsidan.

Armine skrev 2008-06-15 21:47:18 följande:
    Det är det nummret jag har och där finns det bara ett mönster för solhattar till barn. Kanske var det ett tidigare nummer du menade?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle