• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • stora lilla J

Tyras: skriv "dethärärbak!!!"

Milla: Jag töjer mudden litet när jag syr på den (overlockar på den) sen syr jag en raksöm på en pressarfotsbredd, sen viker jag över mudden, och syr från rätan förstärkt raksöm med övertråden i samma färg som tyget och undertråden i samma färg som mudden, och sömmen går precis mittemellan mudd och tyg. Tilde textil, tror jag det är, har en bra tutorial!

• stora lilla J

Tyras: skriv "dethärärbak!!!"

Milla: Jag töjer mudden litet när jag syr på den (overlockar på den) sen syr jag en raksöm på en pressarfotsbredd, sen viker jag över mudden, och syr från rätan förstärkt raksöm med övertråden i samma färg som tyget och undertråden i samma färg som mudden, och sömmen går precis mittemellan mudd och tyg. Tilde textil, tror jag det är, har en bra tutorial!

• Lallan
    Beatrize74 skrev 2008-06-16 22:00:26 följande:
    Hihi...nej...den inne i stan...kan inte komma på vad den heter just nu...men den som ligger liksom "i källaren" mitt inne i centrum, nära Åhléns. 70% på nästan alla bomullstyger bland annat.
    Kan det ha varit Furulunds?
  • Armine

Tyras föräldrar skrev 2008-06-16 22:23:23 följande:

det är så mkt klagomål från familjen att alla kläder saknar lapp bak. Det går ju nämligen inte att sätta på sig kläder utan att samtidigt säga "lappen bak" Jag ska nog falla till föga och köpa lappar fårn minanamnband men jag vet bara inte vad jag ska skriva på dom. Jag frågade precis min man vad det ska stå på eventuella lappar "vad som helst bara jag ser vad som är fram och bak. Ungarna behöver veta vad som är fram och bak - och jag"
    Jag hade också lite svårt med namnet på banden, men vi hittade ett som passade till slut.

Du får väl skriva "vad som helst" eller "bak" på dem.
  • Jalapeno

eller kanske "lappen bak" helt enkelt Min man kom in på samma linje som du "bak" var hans konkreta förslag

• yrväder
    spenatmamman skrev 2008-06-16 21:33:56 följande:
    Tjohej igen, här kommer adressen till min blogg dårå:minapyssel.wordpress.comDen är precis nyss uppdaterad med ett pudedyr aka kuddkatt och en beppehatt. Sen har jag två enkla frågor:1. Jag är så himla sugen på att sy vuxenkläder. Skulle vilja ha en bok med grundmönster typ Meedoms Börnetöj 0-3 år, finns det någon som vet någon bra och till och med kanske har testat mönstren?2. Någon som vet var jag hittar sån där trikå med spets på? I Stockholm eller på nätet. Alltså mjuk liten uddspets på ett trikåband, som man kan ha i ärmslut och liknande. Fick med en bit när jag beställde tyger från Sewzannes fabrics och använde det när jag sydde singoallaklänning till min lilla tjej, det blev så fint! Nu vill jag ha mer *ett habegär är väckt* i alla möjliga färger helst tack så mycket :)

Det finns en bok, som egentligen handlar om mönsterkonstruktion av damkläder, men till den följer det med grundmönster. Dock vet jag inte om den är så mycket att ha dock, om man inte orkar rita om utifrån dom, för dom har rätt så udda form. Men det är en bra grund om man vill rita själv, och det står väldigt utförligt hur man gör, och hur man gör om. Ska gå och kolla vad den heter. Kostade iaf 250-300 nåt på adlibris.
  • sarahl

hur räddar man ett för stort halshål?
    har sytt en t-shirt till stora killen ikväll och halsrigningen vart alldeles för stor
    vill inte gärna kasta tröjan då vi gjort ett fint tryck på den!

Tips!

• yrväder
    sarahl skrev 2008-06-16 22:48:13 följande:
    hur räddar man ett för stort halshål?har sytt en t-shirt till stora killen ikväll och halsrigningen vart alldeles för stor vill inte gärna kasta tröjan då vi gjort ett fint tryck på den!Tips!
    bred mudd?
  • yrväder

Tyras föräldrar skrev 2008-06-16 22:34:04 följande:

eller kanske "lappen bak" helt enkelt Min man kom in på samma linje som du "bak" var hans konkreta förslag
    jag röstar för "lappen bak". Det låter superskoj
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle