• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Jalapeno

kolla i min blogg på lindexhalsringningen - det funkar med bred mudd till killar. Googla efter v-neck från minirodini tex. Skitsnygg!

• AMDA

Tyras föräldrar skrev 2008-06-16 22:34:04 följande:

eller kanske "lappen bak" helt enkelt Min man kom in på samma linje som du "bak" var hans konkreta förslag
    RUMPA tycker jag det ska stå fast det är klart då kan man ju inte ha lappen i tröjor :-P
  • Lilltå

Tyras: eller så syr du fast tomma lappar....Vem har sagt att det måste stå nåt?

• sarahl

Tyras föräldrar- jag har ett smalt satinband som jag viken och syr i där bak till.
    Fast på mina försäljningskläder blir det storlekslapp.

• spenatmamman

yrväder - tack! Jag tror dock jag har de där grunderna i mina mönsterkonstruktionspärmar och du har helt rätt i så fall, det är rätt skumma modeller :D. När jag gick beklädnadsteknisk linje en gång i forntiden var jag till och med så ambitiös att jag hade grundmönster för liv och kjol uppritat för mina egna mått på hård plast så var det bara att ta fram och modifiera. Men det är mycket jobb! Skulle vilja ha typ tight t-shirt, mellantight t-shirt och vid t-shirt som i Börnetöj-boken :).

Fast jag kanske får börja från grunden med grundmönster och exprimentera mig fram... göra en egen bok helt enkelt :).

• yrväder
    spenatmamman skrev 2008-06-16 23:10:30 följande:
    yrväder - tack! Jag tror dock jag har de där grunderna i mina mönsterkonstruktionspärmar och du har helt rätt i så fall, det är rätt skumma modeller :D. När jag gick beklädnadsteknisk linje en gång i forntiden var jag till och med så ambitiös att jag hade grundmönster för liv och kjol uppritat för mina egna mått på hård plast så var det bara att ta fram och modifiera. Men det är mycket jobb! Skulle vilja ha typ tight t-shirt, mellantight t-shirt och vid t-shirt som i Börnetöj-boken :). Fast jag kanske får börja från grunden med grundmönster och exprimentera mig fram... göra en egen bok helt enkelt :).
    det är nog risk för det, jag har inte sett någon dylik bok för vuxna, utan det är ottobre woman som kommer 2 ggr per år, och så har väl burda och vad dom nu heter litegrann. Och så såna man köper löst förståss..

Men har du mönsterkonstruktion i bakgrunden borde det inte vara så svårt att göra egna mönster, det är mycket jobb förvisso som du säger, men å andra sidan har man ju helt efter egna mått istället.
  • GOBLIgobli

Hehe, jag har också alltid sagt "lappen bak" så den röstar jag på!
    Annars har jag satt en bit dubbelvikt bomullsband (skrå?) som jag skrivit storlek på med vattenfast tuschpenna. *har inga snygga flådiga storleksetiketter*

• GOBLIgobli
    Beatrize74 skrev 2008-06-16 22:00:26 följande:
    Hihi...nej...den inne i stan...kan inte komma på vad den heter just nu...men den som ligger liksom "i källaren" mitt inne i centrum, nära Åhléns. 70% på nästan alla bomullstyger bland annat.
    Ahhaaaa, Furulunds yes! Jaså, har de haft rea!!?? Har de det ff månne...?
  • Stratus

Jisses!! Det var inte illa. Vilken tur att det slutade väl ändå.

Lilltå skrev 2008-06-16 21:50:38 följande:
    Inatt höll min maskin på att skrämma mig rejält. Trodde ärligt talat att det var kört för den..... En böjd symaskinsnål och en gripare var inblandade.Vill ni se bild så finns det i min blogg. Helt osannolikt kändes det.....och ja, maskinen har funkat idag så det finns ett blogginlägg om dagens sömnad också tresmastjarnor.blogspot.com
  • Stratus
    spenatmamman skrev 2008-06-16 21:33:56 följande:
    2. Någon som vet var jag hittar sån där trikå med spets på? I Stockholm eller på nätet. Alltså mjuk liten uddspets på ett trikåband, som man kan ha i ärmslut och liknande. Fick med en bit när jag beställde tyger från Sewzannes fabrics och använde det när jag sydde singoallaklänning till min lilla tjej, det blev så fint! Nu vill jag ha mer *ett habegär är väckt* i alla möjliga färger helst tack så mycket :)
    Jag köpte sådan spetsresår hos MG före jul, men det var på rea, vet inte de har det kvar. Men det finns lite här och var i välsorterade tygaffärer.

Hihi, jag har också beställt från Sewzannes. Hittade jättefina trikåer och ett urhäftigt stretchfrottétyg där. Men mitt paket ligger för närvarande i Detroit och väntar på mig, och jag får det inte förrän i september, då jag ska åka dit. Jag passar på att beställa en massa nu, när jag slipper frakt till Sverige och ev tull.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle