Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

jag har en vanlig tygsax från fiskars. Den är inget flådigt, men den funkar bra. Köpt på ohlssons tror jag.

Shinku skrev 2008-08-19 21:45:05 följande:
    Hej!Är ny här och måste köpa en ny tygsax. Det verkar som de flesta som syr, både som yrke och hobby tycker just det verktyget är extremt viktigt och eftersom jag inte vet så mycket om just det skulle jag uppskatta lite hjälp...(och eftersom det hör till sömnad hoppas jag att det är okej att jag frågar här) ^^;Jag skulle helst vilja ha en lite större tillskärarsax, helst lite tyngre, men alla tips är välkommna. Så är det någon som kan rekommendera någon speciell?Kan också nämna att jag bor i stockholm så om någon kan rekommendera en fysisk affär i området där jag möjligtvis kan hitta det jag söker skulle det uppskattas.Tack på förhand.
  • Jalapeno

välkommen till sytråden!
    hemskt ledsen att jag inte har någon aning. Jag har aldrig vågat prova men är förstås jättenyfiken på om den fungerar att blanda färger så. Det borde ju gå...

Dizzi skrev 2008-08-19 13:26:44 följande:
    Hej i sytråden! Jag är en hittills anonym sömmerska, läser ofta i tråden men har inte skrivit något inlägg. Jag bara insuper er visdom! Nu har jag i alla fall en fråga till er experter:Är det någon som provat att färga vitt tyg genom att blanda olika textilfärger? Jag är så sugen på ett par senapsgula byxor, och jag har ett par vita i bomull som jag tänkte färga. Men senapsgul textilfärg finns inte. Bara solgul och brun. Nån som har några tips?
  • Jalapeno

kolla i min blogg. Man lämnar en öppning i ärmens foder.

miniliten skrev 2008-08-20 10:03:45 följande:
    snälla ni här inne.... HUR vändsyr man en jacka utan att det blir en tvungströja totalt!!! =) jag vill alltså fodra en jacka med fleece. hur gör jag, får inte till de. snälla nån hjälp mej
  • Jalapeno
    Botilda skrev 2008-08-20 13:45:58 följande:
    (*mutter* det är bara mitt från trikådamen som verkar vara spårlöst borta)
    mitt kom efter nästan två månader och innehöll nästan det hon sa att det skulle...
  • Jalapeno

kolla i symaskintråden. Finns i TS. JAg har en huskylock och drar mig mkt för att ställa om till coversöm, men det är nog mest för att jag är lat. Pfaff har en maskin som är lite lättare att ställa om. Ja, du kan sy en body helt utan att anv vanliga maskinen. Jag anv aldrig min vanliga maskin till trikåplagg. Däremot fållar jag vävda plagg, syr smocksöm och knapphål med min vanliga maskin.

MillyMollyMandy skrev 2008-08-21 21:39:43 följande:
    Jag funderar på att köpa en overlock symaskin och då en 5-trådig för både kunna sy ihop och sy täcksömmar (fållar och liknande kallas väl så?). Är ni som har 5-trådiga overlocks nöjda med dem? Är det omständigt att trä om dem till täcksöm? Går det att sy tex en body enbart med overlockmaskinen eller använder ni även en vanlig symaskin? Eventuellt behöver jag även köpa en ny vanlig symaskin. Är ni som har Janome-maskiner nöjda med dem? Kan ni rekommendera någon återförsäljare i stockholmstrakten?
  • Jalapeno
    Pillan81 skrev 2008-08-22 11:08:44 följande:
    Någon som vet hur Panduros bomullstyger är?? Fick katalogen idag och det fanns en hel del fint.
    som vanliga quilttyger. Som lakansväv av hyfsad kvalitet.
  • Jalapeno

ja

Pillan81 skrev 2008-08-22 13:04:18 följande:
    TF: Ok, så et duger bra till en klänning av förkläsesmodell?
  • Jalapeno

här ser ni enda köpeplagget jag sett som är fållat med flatlock. Det är hyfsat snyggt men inte så vackert när dressman missar att följa randningen i tyget.
    bp0.blogger.com/_Tkf9uWSKDXM/R_USW7yaXVI/AAAAAAAAAJQ/HmwMs39H2vw/s1600-h/syltsaftodla2.JPG
    (ödlan är inte dressman, underligt va?)

Lilltå skrev 2008-08-22 16:23:17 följande:
    Flatlock är inte en coversöm.Den går däremot att använda t.ex. till att fålla ett plagg om man tänker sig för och viker tyget rätt. Flatlocken sys alltid runt kanten på tyget och egentligen aldrig mitt på tyget. Viker man mitt på tyget kan man ju dock få sömmen där när man sen viker ut det och på så sätt flyttar tyget i sömmen sas.....svårt att förklara. På ena sidan av tyget ser sömmen ut som järnvägstrall utan spåren efter man gjort så.Kedjesömmen i den 5-trådiga sömmen är väl också elastisk?
  • Jalapeno

nä, det är inte svårare bara man kommer ihåg det här med kniven så att det inte blir hål i tyget där man inte vill ha det.

Busis skrev 2008-08-25 17:51:03 följande:
    Ni som är experter på detta med att sy och olika maskiner. Nu syr jag på vanlig maskin är det svårare att sy på en 3-4trådars overlockmaskin? Hittade en bra overlock men vågar licksom inte riktigt köpa den, är rädd för att det ska bli svårare med alla trådar och kniv och allt.....fega lilla jag
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle