Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Kyssen skrev 2008-07-07 20:42:05 följande:
    Ni som tryckt lite egna tryck på tröjor o dyl. Hur mkt färg går det åt? Tänkte beställa från SoS och deras burkar såg så små ut. (15ml) Hur mkt behöver man egentligen för att stämpla tex en tröj i strl 80 med stjärnor??
    håller med om att 15 ml lät lite, men det beror lite på hur trögflytande färgen är oxå. Jag har tidigare haft en annan färg som ligger på 50 ml per burk, den var ganska lättflytande och därmed inte så dryg. Men en 15 ml borde räcka till 1 tröja tycker jag iaf. Nu när jag trycker mer, har jag hittat åt min älsklingsfärg, Dekaprint heter den och kostar förvisso 149 kr burken, men det är en halvliter och den är trögflytande och jättedryg, och eftersom det inte kommer så mycket så blir inte heller trycket så stelt. Enda nackdelen med den- och dom flesta andra tygtrycksfärger är att dom ska härdas med strykjärn 5 minuter. Drygt som tusan.
  • yrväder
    mira skrev 2008-07-07 20:52:30 följande:
    babylock, coverlock, overlock... om man visste vad ni pratade om - finns det nån bra sida med bilder på olika varianter?var på ikea idag. av nån anlending slank det ner tre tyg med - barnslig röd och grön flodhäst och det färgade djurmönstrade. har inte en aning om vad jag ska göra med det men 59 kr per 3 meter är ju bra (trodde det var meterpriset).
    kokalal.blogspot.com/2008/01/lite-oreda-i-maskindjungeln.html
  • yrväder
    Kyssen skrev 2008-07-07 20:42:05 följande:
    Ni som tryckt lite egna tryck på tröjor o dyl. Hur mkt färg går det åt? Tänkte beställa från SoS och deras burkar såg så små ut. (15ml) Hur mkt behöver man egentligen för att stämpla tex en tröj i strl 80 med stjärnor??
    hm, kolla om du inte kan hitta den jag har nånstans, på nån hobbyaffär, för den kostar 32 kr för 50 ml (täckande färg, den för ljusa tyger var ngt billigare), stoff och stil kändes dyra.
  • yrväder
    Kyssen skrev 2008-07-07 21:11:47 följande:
    Å vad snällt!!! Det såg ju mycket bättre ut, dessutom hade de fler färger att välja på!! Kan du även tipsa om vad jag inte får missa att ha hemma vid tryck? Typ stöppel, färg, nåt att göra shablon av (någon tipsade om bokplast?)
    en smal pensel kan vara bra att ha oxå för att fylla i i efterhand. Annars stöppel, färg och schablonplast. bokplast är smidigt, om du ritar motivet spegelvänt så kan du ta bort skyddspappret och klistra fast på tyget och risken minskar att det "blöder" i kanterna. Dock går den ju inte att återanvända lika många gånger som om man använder schablonplast. När jag körde med schabloner klippte jag ut dem med en smal nagelsax, tror det heter manikyrsax egentligen, för jag tyckte det var lättare än att skära ut.
  • yrväder
    mira skrev 2008-07-07 21:23:53 följande:
    yrväder - tack för länken - gjorde mig lite mer upplyst iaf.
    Varsågod. Jo thea har skrivit ganska utförligt
  • yrväder
    mira skrev 2008-07-07 21:28:13 följande:
    o jag vill ha en overlock - enkel variant nu när jag vet skillnaden... hur ska man motivera det när man syr så illans lite?
    man blir attans inspirerad när man har en overlock och det går så fort och blir så snyggt
  • yrväder
    Kyssen skrev 2008-07-07 21:27:48 följande:
    Yrväder: Kanon, tack för hjälpen - har antecknat och sparat så jag vet vad jag ska köpa hem. Blev så sugen på att testa att trycka något när jag såg den fina Elefanttröjan i Kokalals blogg!! Även Liemels stjärntröjor inspirerade mig!dock får jag nog hålla mig till tåls lite då jag skickat iväg min symaskin på lite service. Får se om de kan komma till rätta med hoppstygnen nu.
    Varsågod, det kommer troll i min blogg ikväll eller imorgon beroende på om jag hinner klart eller inte
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle