Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

jag är lite kluven angående märken, jag är relativt nöjd med min pfaff (vanlig maskin), den är stark och syr lätt genom flera lager tyg. (8 lager jeans) dessutom är gubben som har affärn en riktigt pärla, kan allt och lagar allt själv. MEN den är tyvärr jättekänslig för trådmärken, den gör lätt hoppstygn med bibbis tråd och nålar och helst ska man ha märkesnålar och gutermantråd för att resultatet ska bli bäst.

Min overlock är en bernina och den är förvisso inte bäst på många lager tyg(4 lager jeans och 6 lager trikå), kan bli lite hoppstygn på vänster nåltråd då, men å andra sidan har jag inte provat fippla så mycket med inställningarna heller så det kan vara det som är felet. Dock är den guld annars, den är lätt att trä, det är superenkelt att ställa om till rullfåll, den är inte ett dugg känslig för trådar, jag kan köra med bibbis utan problem, och det är vanliga nålar i den, och den är inte känslig för nålmärke heller och jag upplever att jag kan använda samma nål rätt länge, det är snarare så att det blir hål i tyget innan det blir hoppstygn, tvärtemot pfaffen då.
    Sen är det ju så att kvinnan som säljer bernina i grannstaden (där jag köpte min) är superkunnig och väldigt trevlig.

Som tur är så finns det ingen cover hos pfaff som jag vill ha (utom theas då) så valet blir nog enkelt, frågan är bara om jag får bita ihop gällande kombivalet eller allt strul med Coverpron....

• yrväder

cirrus
    jag ska mäta mitt byxmönster efter lunch, har även hämtat mitt dunderklumpentyg nu,
    tror jag har bestämt mig ang färger, e-slöjds orange med brun elefant. (tror jag , men kör på det, jag får väl uppfylla mina andra färgkombinationsdrömmar den dagen jag får barn )

vill du ha nåt mått på hur hög du behöver göra den?

• yrväder
    Kyssen skrev 2008-07-15 09:27:06 följande:
    Yrväder: Vad lustigt att din PFAFF (vanliga) är så känslig för tråd och nålmärken - med min gamla PFAFF var det tvärt om, den funkade hur bra som helst med Bibbis tråd och nålar som var väldigt välanvända. Min nya Brother däremot är känslig - vill helst ha dytråd och dyrnålar..
    mysko, fast äldre maskiner har en tendens att vara bättre på allt (utom utbud av sömmar möjligtvis)
  • yrväder
    Cirrus skrev 2008-07-15 09:33:22 följande:
    Jag måste kolla om jag har tillräckligt av e-slöjds orange hemma. Annars får du fundera på om du vill ha Hilcos lite klarare orange eller gå på en annan kombination. Jag gör ju mössorna ganska höga, ska måtta ikväll på sonens så kan vi bolla utifrån det. Vi hörs om mönstren också.
    gör så så hörs vi!
  • yrväder
    TeDrickaren skrev 2008-07-15 12:49:51 följande:
    yrväder: tack men det betyder att man inte kan sy en sådan söm på vanlig overlock? för att vika ner och sy med exempelvis raksöm?
    topcover finns bara på de mest avancerade maskinerna. Jag har ingen sådan, men har filurat fram en egen metod som oxå blir fint. Tittar man när är det ju inte lika snyggt men på håll så Du kan se hur man gör i min blogg. (om du inte redan tittat där)
  • yrväder
    Stratus skrev 2008-07-15 17:43:10 följande:
    Lustigt att dennan diskusionen dök upp igår just när jag hade gått och funderat och faktiskt testat. Jag kommer att behålla mig OL när jag köper en kobinerad maskin, som jag nog har bestämt mig för. Det är en lång historia med min mamma som en gång sålde en maskin och sen ångrade sig. Det gör att jag inte kan göra mig av med en maskin som jag är nöjd med. Många maskiner blir det...
    helst skulle jag vilja göra det, och använda den kombinerade som cover, men nja 13000 för en cover, där går definitivt gränsen
    Däremot hade jag nog velat ha båda under den period jag lär mig den nya, men iom att om det blir berninan så byter jag in min overlock då jag köpt den på samma ställe. Får nog mer om jag byter in den än om jag bara lämnar in den mot pengar.
  • yrväder

Är det någon som vet om SoS har sytråd som matchar deras limegröna mudd samt deras turkosa mudd. Och numret på dom. Är ju så svårt att utgå från nätets bilder, beställde en grön därifrån och den är NEONgrön, vet inte vad jag ska använda den till

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle