• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • miniliten

Sandra G skrev 2008-08-10 14:58:21 följande:

Gud vilka fina kläder du sytt! Du är ju superduktig!Vad använder du dig av för mönster? Tyckte byxorna såg så mysiga ut.
    taaaaack =)
    jag anv mej inte av mönster, lr ja jag köper inte färdiga mönster... jag tittar på endel köpta plagg o utgår därifrån o sen ändrar det som behövs till mina knoddar, så jag får en byxa jag gillar =)

läggs snart upp nytt i färgade ugglor i bloggen me =)
  • Lilltå
    Bling1975 skrev 2008-08-10 15:51:36 följande:
    Mejlade med jofotex häromdagen och alla elefanterna skulle komma in i slutet av augusti igen. Just nu hade de bara bruna kvar.Någon som vet vad de kostar metern?
    139 kr
  • Aje08
    Lilltå skrev 2008-08-08 22:56:32 följande:
    i skärholmen finns en liiten tygbutik och åhléns. Tygverket finns som sagt på söder och på hornsgatan ligger även söders tyger.
    Söders tyger är dock dyrt tycker jag... Jag köpte velour för 199 kr metern förra veckan! Fast jobbet bekostade eftersom det var till en nyfödingspresent till en kollega... :)
  • Aje08
    Lilltå skrev 2008-08-09 11:16:56 följande:
    Vilken trådfärg använder ni till elefanterna? Vit eller tryckfärgen? På insidessömmar alltså.
    beror lite på vad jag syr just då i övrigt :) Jag tycker det funkar med vit på såna tyger som är tryckta och vita på insidan.
  • Aje08
    Gullot skrev 2008-08-09 15:15:59 följande:
    Snabbt svar önskas! Jag ska sy ett par muddbyxor till en 3 årig tjej som har stl. 98 normalt. Jag använder mig av meedoms mönster vilken storlek skulle ni ta? 92 eller 98 i form 2? Hjälp mig ni som vet och kan.
    Sent svar men jag skulle använda 98 form 1 och sänka midjan ca 5 cm, lite mer fram än bak
  • Tygtiiger

Sandra G skrev 2008-08-10 16:22:15 följande:

Är velouren från Stoff o stil bra?
    Jag tycker inte det, jag har iofs aldrig använt den, tvättat några ggr osv, men jag tyckte att den i affären var för rufsig, glanslös och sladdrig. Likaså tycker jag att deras trikå är för sladdrig och lätt drar sig. Men tunn och fin till foder etc!

Däremot har de utmärkt fleece, denim, slöjtyll, linne osv, de har också väldigt bra och prisvärt polyesterfuskpäls till utklädningskläder etc (sytt en tigerdräkt till sonen som är väldigt poppis bland besökande barn, ska satsa på att sy lite huvor istället för hela dräkter i fortsättningen. Det är snabbare att klä ut sig i!).
  • Lilltå
    Aje08 skrev 2008-08-10 16:45:34 följande:
    Söders tyger är dock dyrt tycker jag... Jag köpte velour för 199 kr metern förra veckan! Fast jobbet bekostade eftersom det var till en nyfödingspresent till en kollega... :)
    Jo det stämmer kanske.....men velouren är väldigt bred iaf. Och när jag handlade för säkert 2 år sen hade de inte såååå många färger men några snygga som jag inte hittade nån annanstans.
  • Mimmi 71

Sandra G skrev 2008-08-10 16:22:15 följande:

Är velouren från Stoff o stil bra?
    Jag har "delad" erfarenhet av S&S´s kvalité på velour. Köpte deras cerica som jag tycker är helt OK, hyffsad tjock medans den turkosa är för tunn enligt min åsikt. Pga den varierande kvalitén så vill inte jag köpa därifrån, åtminstone inte till försäljningskollektionen. Då vill man kunna garantera bra kvalité. På G`s exv muddbyxor som man snabbt slänger ihop så gör det ju inte så mycket om de bara håller en kortare tid, då går det ju att sy nya.

Så gjorde jag förövrigt idag - G´s ljusblå byxor var i tvätten och jag SKULLE ha ett par byxor som matchade den nya bruna elefanttröjan med ljusblå mudd. Lite snabbt innan vi skulle gå bort sydde jag ihop ett par nya
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle