• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • GOBLIgobli

Sandra G skrev 2008-08-10 14:11:05 följande:

Ok, tack. Det var precis elefanterna jag tänkte på. Om jag skriver att jag vill ha matchande mudd, fixar de det också? vet du när de gröna elefanterna skulle komma?
    Det kan de absolut! Ååh, ska det komma gröna fantisar?? Härligt!!
  • Sandra G

Tack, kikade där nu. Jättefina tyger. Är det lätt att sy i velour? Jag är ju lite av en nybörjare och har bara en vanlig symaskin utan några vidare finesser.

GOBLIgobli skrev 2008-08-10 14:30:33 följande:
    Jag har inte beställt från Jofo så kan inte uttala mig om frakten.SandraFin och mycket bra velour finns hos Nea Nobelle (länk i ts), dock är den lite dyr.
  • Luxuz

Jag tänkte höra om det är någon som vet var man kan köpa öljetter? Det finns på stoff o stil, men 10 st för 100 kr tyckte jag var lite dyrt och undrar om det är någon som vet var det finns billigare, antingen i någon affär eller om det går att beställa någonstans.
    Tacksam för svar!

• miniliten

Sandra G skrev 2008-08-10 14:33:04 följande:

Tack, kikade där nu. Jättefina tyger. Är det lätt att sy i velour? Jag är ju lite av en nybörjare och har bara en vanlig symaskin utan några vidare finesser.
    jag har oxå bara en enkel vanlig maskin, man kan sy så mycket mer än vad man tror med en sån =)
    o ja jag kan nog säga att jag tycker velour ä enkelt att sy i, jag har inte ens sytt i 1 år än så =)
    kika in i min blogg får du se vad jag åstadkommit.
    köp du lite velour o sy i.... så härliga kläder ju =)
  • GOBLIgobli
    Dora skrev 2008-08-10 09:08:25 följande:
    Igår stog jag på Hällestad marknad. Det gick väl inte så bra och jag tjänade inte alla dom tusenlappar jag hade hoppats på. Men jag sålde drygt 10 saker för ca en femhundring. Gladast blev jag nog ändå när någon strök med handen över en sak och sa "oh vad fin" och sen gick vidare. Så nu sitter jag här med ett ton grejor jag inte riktigt vet vart jag ska göra av.... Sambon är överlycklig..
    Det där med att stå på marknad kan svänga som en kosvans i sommarvärmen, ena gången tar prylarna slut och andra gången går det inte lika bra. Tänk också på att just nu kan folk vara "panka" efter semestern och därför inte ha så stark köplust och bästa datumen för marknader är som bekant precis efter löning.
    Bättre lycka nästa gång och man ska inte ge upp efter ett bakslag! (Jag vill också stå på marknad...)
  • GOBLIgobli

Precis som miniliten sa, det går utmärkt med en vanlig maskin. Bara lätta på pressarfotstrycket och välj en stretchig söm så de inte spricker så är det bara att tuta på!
    Och kom ihåg att lägga luggen (hette det så?) åt samma håll på bitarna. (går lite i förväg här)
  • Sandra G

Ja jag tyckte jag läste här i tråden någonstans att det skulle komma gröna elefanter.

GOBLIgobli skrev 2008-08-10 14:32:13 följande:
    Sandra G skrev 2008-08-10 14:11:05 följande:
    Det kan de absolut! Ååh, ska det komma gröna fantisar?? Härligt!!
  • Sandra G

Gud vilka fina kläder du sytt! Du är ju superduktig!
    Vad använder du dig av för mönster? Tyckte byxorna såg så mysiga ut.

miniliten skrev 2008-08-10 14:37:53 följande:
    jag har oxå bara en enkel vanlig maskin, man kan sy så mycket mer än vad man tror med en sån =)o ja jag kan nog säga att jag tycker velour ä enkelt att sy i, jag har inte ens sytt i 1 år än så =)kika in i min blogg får du se vad jag åstadkommit. köp du lite velour o sy i.... så härliga kläder ju =)
  • Dora

Mimmi 71 skrev 2008-08-10 13:18:32 följande:

Åh, det låter inte roligt. Nu gör du mig nervös som håller på att förbereda mig för fullt för att själv stå på marknad (30 aug). Vad var det för något som du fick sålt. Själv har jag tänkt muddbyxor, tröjor, klänningar, långärmad t-shirtar med lite tillbehör såsom mössor, väskor mm. Hmm, men vill ju inte ha ett alltför stort lager efteråt. Det jag kan trösta mig med är att Gabriel ligge i de mindre storlekarna än så länge så han kommer att en enorm garderob får lång tid framöver om jag inte får något sålt
    Jag hade inte så mycket kläder men jag sålde ett par muddbyxor i rött elefanttyg. det var kul för tjejen köpte dem till sin son trots att de egentligen var för små. Så hon gillade dem verkligen.
    Annars sålde jag ett par haklappar, en blöjväska, en snuttefilt och nåt mer vad det nu var.
    Jag skyller på att det var 2 dm geggamojja precis framför mitt stånd.
  • Bling1975

Mejlade med jofotex häromdagen och alla elefanterna skulle komma in i slutet av augusti igen. Just nu hade de bara bruna kvar.

Någon som vet vad de kostar metern?

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle