• SomeOone

Varför blir unga föräldrar kritiserade??

Jag är en ung mamma fick min son när jag var 16 år !
    Nu är han 2 år och jag tycker det går jätte bra ..
    Har fått ganska mkt påståenden och kritik från äldre mammor att det är fel att skaffa barn så tidigt och att man själv är ett barn och att vi unga mammor inte kan nått om barn O.S.V. Men jag fattar inte varför kritisera har ni inget eget liv och egna barn att ta hand om ? Vi unga mammor och pappor är väl för F*n lika mycket värda som ni Gammla/äldre

Ta det här på ilket sätt ni vill men jag tycker nog att det skulle vara trevligt att se mina barn barn växa upp ..
    Så att man inte är för gammal och inte hinner uppleva det :)

Undrar bara varför ni kritiserar oss unga föräldrar?

Mamma och Pappa är ingen ålder
    utan något man är och kommer alltid att vara ..

Man växer in i rollen !!!
    /////
    Ung mamma som inte orkar ta mer kritik från
    dom som tror att unga föräldrar inte kan ta hand om sina barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 16:59
    Har själv inga särskilda fördomar om unga/äldre mammor ! Alla är ju ändå lika mycket värda

• Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??
  • ejjasj
    Tovsan skrev 2008-07-31 13:33:50 följande:
    Men man kan inte dra alla över samma kant. Det handlar om mognad med än ålder...

men jag betvivlar inte att dessa unga mödrar är bra föräldrar!samtidigt får man ju se till statistiken på alla ökade riskgraviditeter vi har idag och att det är alltmer komplikationer för att människan idag väntar för länge innan man får sina första barn.
    Jag tvivlar egentligen inte heller på att de inte klara av sin roll som förälder - det är mer det känslomässiga jag menar. Livet är så mycket, inte bara familj. jag menar nu inte att pracka ner på dem som har familj, jag menar bara att lite livserfarenhet skadar inte.

23 är nog helt ok! jag blev själv gravid vid 21 men gjorde abort. hade inga tvivel alls om att jag inte skulle klara det, men det fanns vissa saker jag kände jag ville göra själv först. Resa lite, ta lite risker, utmana mig själv till att göra bättre, prova på jobb, hitta rätt yrke osv osv. Allt detta är ju högst personligt, men för mig var jag inte redo.

Min mor var 17 när jag kom och helt ärligt har det vart skönt att ha en mamma som förstått mig. MEN - jag såg när hon vid 36 års ålder satte sig vid skolbänken igen att om hon hade kunnat så hade hon nog väntat tills hennes liv var lite mer stadigt än bara 'jag vill ha barn'... självklart ångrar hon inte oss barn, men ja..

visst, det är svårare att bli gravid ju äldre man blir, men 25-30 funkar ju faktiskt fortfarande. För mig är det nog den optimala åldern.. man har hunnit vara sig själv, se och gjort saker och är, enligt mig, redo för att axla detta ansvar som en familj faktiskt bringar.

Min åsikt, igen..
  • Tovsan
    ejjasj skrev 2008-07-31 14:59:55 följande:
    Jag tvivlar egentligen inte heller på att de inte klara av sin roll som förälder - det är mer det känslomässiga jag menar. Livet är så mycket, inte bara familj. jag menar nu inte att pracka ner på dem som har familj, jag menar bara att lite livserfarenhet skadar inte.23 är nog helt ok! jag blev själv gravid vid 21 men gjorde abort. hade inga tvivel alls om att jag inte skulle klara det, men det fanns vissa saker jag kände jag ville göra själv först. Resa lite, ta lite risker, utmana mig själv till att göra bättre, prova på jobb, hitta rätt yrke osv osv. Allt detta är ju högst personligt, men för mig var jag inte redo.Min mor var 17 när jag kom och helt ärligt har det vart skönt att ha en mamma som förstått mig. MEN - jag såg när hon vid 36 års ålder satte sig vid skolbänken igen att om hon hade kunnat så hade hon nog väntat tills hennes liv var lite mer stadigt än bara 'jag vill ha barn'... självklart ångrar hon inte oss barn, men ja..visst, det är svårare att bli gravid ju äldre man blir, men 25-30 funkar ju faktiskt fortfarande. För mig är det nog den optimala åldern.. man har hunnit vara sig själv, se och gjort saker och är, enligt mig, redo för att axla detta ansvar som en familj faktiskt bringar.Min åsikt, igen..
    ja, det är ju individuellt och alla utvecklas vi olika och mognar i vårt eget tempo. Vi utsätts för olika prövningar i livet och bygger våra egna erfarenheter, en del människor tvingas att bli vuxna tidigt av olika anledningar och mognar tidigare än andra som är mer skyddade och bor hemma längre. Andra lär sig att stå på egna ben i tidig ålder och klara sig själva.
    Man är med om hemskheter som stärker ens Jag, eller så börjar man utforska sitt Jag och söka efter sin identitet tidigare än andra och är därför mer mogen och utvecklad än jämnåriga, äldre eller yngre tjejer.
    En del har hunnit med mycket när man kommit upp i 20 års åldern, andra har knappt börjat leva! Siffran står för hur många år man funnits till på jorden och inte vad man har fyllt åren med.
    Tur att vi alla är individer som lever olika liv och utvecklas på ett alldeles unikt sätt som gör oss till dom vi är och blir.
    Man känner själv när man är redo, det finns ingen ålder.. vissa vill vänta tills dom är i 35+ för då har dom "hittat sig själva" och har först då känts sig mogna att ta hand om en annan människa, andra är 20.

Jag vill bara påpeka igen att rent biologiskt så är kvinnan mest fertil mellan 15-25 och jag tror fortfarande att det har en naturlig orsak!
  • Jazmina

Håller med dej fullt ut. Resa osv. gör jag hellre med min familj än med vänner osv. Åker hellre på en resa som jag kan koppla av med dom än att åka och supa. Barn och familj är inget hinder när det gäller det.

Men att ha en inkomst som tillåter att du har råd att ge ditt barn allt det du vill (även om det inte är livsnödvändigt) borde vara en självklarhet. Även att man är i ett stadigt förhållande. Det är inte lätt att ta hand om ett barn och det blir inte lättare om man inte kan hålla ihop som föräldrar (visst finns det dom som lyckas lösa det gallant fastän man går isär men exemplen där barnen blir lidande pga föräldrarnas misstag är allt för många).

Tovsan skrev 2008-07-31 13:03:20 följande:
    måste bara tillägga att det är viktigt med bra förutsättningar för ett barn, för att man ska kunna ge barnet en bra uppväxt och en trygg miljö att växa upp i! att ha det bra ekonomiskt och att ha det bra med sin partner är givetvis viktigt! att ha fast jobb och ha den ekonomiska tryggheten är stora fördelar, och när man är 16, 17 år har man ju inte tagit studenten ännu och man har därför inte något fast jobb med den ekonomiska tryggheten.. Jag kan hålla med om att jag tycker att det är lite för ungt och att man kanske borde ha bättre förutsättningar och att barnet ska vara planerat o efterlängtat.. men det går inte alltid att få det så heller o då får man göra det bästa åt den rådande situationen!
  • MarieHJ
    Tovsan skrev 2008-07-31 16:00:27 följande:
    ja, det är ju individuellt och alla utvecklas vi olika och mognar i vårt eget tempo. Vi utsätts för olika prövningar i livet och bygger våra egna erfarenheter, en del människor tvingas att bli vuxna tidigt av olika anledningar och mognar tidigare än andra som är mer skyddade och bor hemma längre. Andra lär sig att stå på egna ben i tidig ålder och klara sig själva. Man är med om hemskheter som stärker ens Jag, eller så börjar man utforska sitt Jag och söka efter sin identitet tidigare än andra och är därför mer mogen och utvecklad än jämnåriga, äldre eller yngre tjejer.En del har hunnit med mycket när man kommit upp i 20 års åldern, andra har knappt börjat leva! Siffran står för hur många år man funnits till på jorden och inte vad man har fyllt åren med.Tur att vi alla är individer som lever olika liv och utvecklas på ett alldeles unikt sätt som gör oss till dom vi är och blir.Man känner själv när man är redo, det finns ingen ålder.. vissa vill vänta tills dom är i 35+ för då har dom "hittat sig själva" och har först då känts sig mogna att ta hand om en annan människa, andra är 20.Jag vill bara påpeka igen att rent biologiskt så är kvinnan mest fertil mellan 15-25 och jag tror fortfarande att det har en naturlig orsak!
    Verkligen bra skrivet!
  • oio

Ett slags tillägg...i mångt håller jag med vad du skriver.

Kvinnokroppen är ev mest lämpad för att avla barn i 15-25 år åldern. Dock ska vi inte glömma de som blir oplanerat (ev de som äter p-piller) när de är 30+...så det kan gå väldigt lätt att avla barn även då. Många 30+ är pigga och vill en hel del- de har inte ena foten i graven...de flesta av dom har minst 25-35 yrkesverksamma år framför sig.

En annan tanke..."förr"...ja, kanske fram till 40-50-60-talet iaf- blev inte människan lika gammal som vi blir numera (iaf innan 40-talet kanske...), därav att man avlade barn "tidigt"- man behövde arbetskraften på gårdar osv. Det fanns mest 7-årig folkskola och gymnasiet osv är inte som nu.

Därför...när en del skriver att "man började få barn tidigare förr"- så var det enl mina tankar av helt andra anledningar än det är numera.

Tovsan skrev 2008-07-31 16:00:27 följande:
    ja, det är ju individuellt och alla utvecklas vi olika och mognar i vårt eget tempo. Vi utsätts för olika prövningar i livet och bygger våra egna erfarenheter, en del människor tvingas att bli vuxna tidigt av olika anledningar och mognar tidigare än andra som är mer skyddade och bor hemma längre. Andra lär sig att stå på egna ben i tidig ålder och klara sig själva. Man är med om hemskheter som stärker ens Jag, eller så börjar man utforska sitt Jag och söka efter sin identitet tidigare än andra och är därför mer mogen och utvecklad än jämnåriga, äldre eller yngre tjejer.En del har hunnit med mycket när man kommit upp i 20 års åldern, andra har knappt börjat leva! Siffran står för hur många år man funnits till på jorden och inte vad man har fyllt åren med.Tur att vi alla är individer som lever olika liv och utvecklas på ett alldeles unikt sätt som gör oss till dom vi är och blir.Man känner själv när man är redo, det finns ingen ålder.. vissa vill vänta tills dom är i 35+ för då har dom "hittat sig själva" och har först då känts sig mogna att ta hand om en annan människa, andra är 20.Jag vill bara påpeka igen att rent biologiskt så är kvinnan mest fertil mellan 15-25 och jag tror fortfarande att det har en naturlig orsak!
  • Petrakotten

Har BF idag och är 20. Ingen bebis än dock. Min sambo är 23, inget planerat men så välkommet.
    Min mamma fick mig när hon var 20 och min mormor var oxå ung. Så min gammelmormor ska få ett barnbarns-barnbarn snart och jag tycker det är jätteroligt. Det är ett privilegium att ha sina äldre omkring sig.

Hade inte haft nått emot att vänta ett par år till men jag ville absolut inte gå över 30 innan första barnet. Känner att det inte riktigt är min grej..

• Reglementet

Kvinnokroppen är inte alls lämpad att föda barn vid 15 års ålder, den är inte ens färdigvuxen då. Vid 22 ska det vara lämpligast, då är även kroppen färdigvuxen.

• SomeOone
    Reglementet skrev 2008-08-10 18:47:08 följande:
    Kvinnokroppen är inte alls lämpad att föda barn vid 15 års ålder, den är inte ens färdigvuxen då. Vid 22 ska det vara lämpligast, då är även kroppen färdigvuxen.
    Okej .
    Jo det är sant men vissa kanske är mer färdigutvecklade i huvudet då för att bli mammor!
  • SomeOone

Nu menar jag inte att äldre inte är färdigutvecklade men att vissa är det tidigare och vissa senare

Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??