ejjasj skrev 2008-07-31 14:59:55 följande:
Jag tvivlar egentligen inte heller på att de inte klara av sin roll som förälder - det är mer det känslomässiga jag menar. Livet är så mycket, inte bara familj. jag menar nu inte att pracka ner på dem som har familj, jag menar bara att lite livserfarenhet skadar inte.23 är nog helt ok! jag blev själv gravid vid 21 men gjorde abort. hade inga tvivel alls om att jag inte skulle klara det, men det fanns vissa saker jag kände jag ville göra själv först. Resa lite, ta lite risker, utmana mig själv till att göra bättre, prova på jobb, hitta rätt yrke osv osv. Allt detta är ju högst personligt, men för mig var jag inte redo.Min mor var 17 när jag kom och helt ärligt har det vart skönt att ha en mamma som förstått mig. MEN - jag såg när hon vid 36 års ålder satte sig vid skolbänken igen att om hon hade kunnat så hade hon nog väntat tills hennes liv var lite mer stadigt än bara 'jag vill ha barn'... självklart ångrar hon inte oss barn, men ja..visst, det är svårare att bli gravid ju äldre man blir, men 25-30 funkar ju faktiskt fortfarande. För mig är det nog den optimala åldern.. man har hunnit vara sig själv, se och gjort saker och är, enligt mig, redo för att axla detta ansvar som en familj faktiskt bringar.Min åsikt, igen..
ja, det är ju individuellt och alla utvecklas vi olika och mognar i vårt eget tempo. Vi utsätts för olika prövningar i livet och bygger våra egna erfarenheter, en del människor tvingas att bli vuxna tidigt av olika anledningar och mognar tidigare än andra som är mer skyddade och bor hemma längre. Andra lär sig att stå på egna ben i tidig ålder och klara sig själva.
Man är med om hemskheter som stärker ens Jag, eller så börjar man utforska sitt Jag och söka efter sin identitet tidigare än andra och är därför mer mogen och utvecklad än jämnåriga, äldre eller yngre tjejer.
En del har hunnit med mycket när man kommit upp i 20 års åldern, andra har knappt börjat leva! Siffran står för hur många år man funnits till på jorden och inte vad man har fyllt åren med.
Tur att vi alla är individer som lever olika liv och utvecklas på ett alldeles unikt sätt som gör oss till dom vi är och blir.
Man känner själv när man är redo, det finns ingen ålder.. vissa vill vänta tills dom är i 35+ för då har dom "hittat sig själva" och har först då känts sig mogna att ta hand om en annan människa, andra är 20.
Jag vill bara påpeka igen att rent biologiskt så är kvinnan mest fertil mellan 15-25 och jag tror fortfarande att det har en naturlig orsak!