• SomeOone

Varför blir unga föräldrar kritiserade??

Jag är en ung mamma fick min son när jag var 16 år !
    Nu är han 2 år och jag tycker det går jätte bra ..
    Har fått ganska mkt påståenden och kritik från äldre mammor att det är fel att skaffa barn så tidigt och att man själv är ett barn och att vi unga mammor inte kan nått om barn O.S.V. Men jag fattar inte varför kritisera har ni inget eget liv och egna barn att ta hand om ? Vi unga mammor och pappor är väl för F*n lika mycket värda som ni Gammla/äldre

Ta det här på ilket sätt ni vill men jag tycker nog att det skulle vara trevligt att se mina barn barn växa upp ..
    Så att man inte är för gammal och inte hinner uppleva det :)

Undrar bara varför ni kritiserar oss unga föräldrar?

Mamma och Pappa är ingen ålder
    utan något man är och kommer alltid att vara ..

Man växer in i rollen !!!
    /////
    Ung mamma som inte orkar ta mer kritik från
    dom som tror att unga föräldrar inte kan ta hand om sina barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 16:59
    Har själv inga särskilda fördomar om unga/äldre mammor ! Alla är ju ändå lika mycket värda

• Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??
  • SomeOone

Dessutom spelar kvinnans ålder en betydlig roll. Kvinnor är mest fruktbara när de är mellan 15-25 år. Därefter faller fruktbarheten stadigt tills mitt i trettioårsåldern, den sjunker därefter betydligt för att senare helt försvinna.

• Reglementet

Kvinnor är som mest fruktsamma runt 20-årsåldern, javisst. Kroppsligt så klarar kroppen bäst av en graviditet runt 22-års ålder.

Vid 15-års ålder är kroppen inte mogen att föda barn, eftersom man inte är färdigvuxen då.

• SomeOone

Man kan tydligt se att antalet ingrepp i samband med förlossningen ökar ju äldre mamman är. Förlossningen hos kvinnor över 35 måste oftare sättas igång, fostret drabbas oftare av fetal distress (t ex syrebrist), det är vanligare med epiduralbedövning, fler förlossningar sker med tång eller sugklocka, och nästan alla studier visar att antalet kejsarsnitt ökar med mammans ålder. Denna ökning verkar dock inte ha något samband med något specifikt problem. Man kan fråga sig hur många av dessa ingrepp som egentligen behövs och hur mycket som beror på den allmänna uppfattningen att "äldre" mammor är "högriskmammor". När man stör naturens gång med ett ingrepp åtföljs detta ofta av en rad andra ingrepp, så om du vill försöka ha en så naturlig förlossning som möjligt bör du vara välinformerad och beredd på att ifrågasätta.

Det finns dock en liten men allvarlig risk för barnen till äldre mammor. Man vet inte varför, men fler barn dör i livmodern alldeles före förlossningen i denna grupp ? 1 på 440 graviditeter bland mammor som är 35 år och äldre, jämfört med 1 på 1000 bland yngre mammor. Därför kontrolleras ofta äldre mammor mer noggrant under de sista veckorna av graviditeten.

• Reglementet

Saken är att det är samma sak med för unga mammor, när de inte är färdigvuxna. Det är stor risk för sjukdomar hos barnet där med, plus att de kan bli skadade vid förlossningar.

Annars förstår jag inte varför du skriver det, de flesta vet att runt 22 är den bästa tiden för kroppen att skaffa barn, och de flesta vet att fertiliteten går ner när man blir äldre, både hos män och kvinnor. Risken för skador ökar i takt med att kvinnan och mannen blir äldre.

• LadyB
    Reglementet skrev 2008-08-11 15:46:11 följande:
    Saken är att det är samma sak med för unga mammor, när de inte är färdigvuxna. Det är stor risk för sjukdomar hos barnet där med, plus att de kan bli skadade vid förlossningar. Annars förstår jag inte varför du skriver det, de flesta vet att runt 22 är den bästa tiden för kroppen att skaffa barn, och de flesta vet att fertiliteten går ner när man blir äldre, både hos män och kvinnor. Risken för skador ökar i takt med att kvinnan och mannen blir äldre.
    jaså,om det är samma risk varför står inte det på den sidan citatet är taget ifrån?
  • Reglementet

LadyB

Det är större risk för unga kvinnor att få barn med skador. Antagligen står det inte för att i Sverige är det inte för vanligt att så unga kvinnor skaffar barn, så man behöver inte varna för det.

Vilket citat förresten?

• LadyB
    SomeOone skrev 2008-08-11 15:02:19 följande:
    Man kan tydligt se att antalet ingrepp i samband med förlossningen ökar ju äldre mamman är. Förlossningen hos kvinnor över 35 måste oftare sättas igång, fostret drabbas oftare av fetal distress (t ex syrebrist), det är vanligare med epiduralbedövning, fler förlossningar sker med tång eller sugklocka, och nästan alla studier visar att antalet kejsarsnitt ökar med mammans ålder. Denna ökning verkar dock inte ha något samband med något specifikt problem. Man kan fråga sig hur många av dessa ingrepp som egentligen behövs och hur mycket som beror på den allmänna uppfattningen att "äldre" mammor är "högriskmammor". När man stör naturens gång med ett ingrepp åtföljs detta ofta av en rad andra ingrepp, så om du vill försöka ha en så naturlig förlossning som möjligt bör du vara välinformerad och beredd på att ifrågasätta.Det finns dock en liten men allvarlig risk för barnen till äldre mammor. Man vet inte varför, men fler barn dör i livmodern alldeles före förlossningen i denna grupp ? 1 på 440 graviditeter bland mammor som är 35 år och äldre, jämfört med 1 på 1000 bland yngre mammor. Därför kontrolleras ofta äldre mammor mer noggrant under de sista veckorna av graviditeten.
    detta citatet.
  • LadyB
    Reglementet skrev 2008-08-11 16:33:35 följande:
    LadyBDet är större risk för unga kvinnor att få barn med skador. Antagligen står det inte för att i Sverige är det inte för vanligt att så unga kvinnor skaffar barn, så man behöver inte varna för det. Vilket citat förresten?
    inte så många unga som får barn?? jo det vill jag påstå att det e ganska vanligt.
  • Reglementet

LadyB

Det framgick inte att det var ett citat.

Eh, nej, det är inte så vanligt i Sverige, att så unga personer skaffar barn.

• SomeOone
    Reglementet skrev 2008-08-11 16:33:35 följande:
    LadyBDet är större risk för unga kvinnor att få barn med skador. Antagligen står det inte för att i Sverige är det inte för vanligt att så unga kvinnor skaffar barn, så man behöver inte varna för det. Vilket citat förresten?
    Okej . Jo det är väl väldigt vanligt i sverige att unga får barn eller ganska vanligt ändå ..
Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??