• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Flaxa1

lollo83:

Det finns lagar på hur små badrum får vara för att man ska kunna handikappanpassa dem vid behov. Man måste kunna få in en rullstol och en medhjälpare och kunna svänga runt rullstolen. Det är en cirkel med en särskild diameter som måste få plats mellan väggar och t.ex. toastol, handfat osv. Och den får inte plats i lilla badrummet i Doppingen. Den här lagen gäller över hela Sverige och är till för att kommunen inte ska behöva lägga ut hundratusentals kronor på handikappanpassning av ert badrum om ni blir handikappade.

Tycker det är skitdåligt av FH att sälja hus med olagliga badrum!!

• Flaxa1

Jag menar, hur man kan rita och sälja hus som strider mot en lag som har funnit "i många år" (enligt handläggaren på kommunen)??

• lollsanT

Trodde inte att det fanns såna regler. Det är ju väldigt många husförsäljare som har pyttebadrum.
    Hur litet är det?

• Flaxa1

Jag har inte de exakta måtten så här på rak arm, men enligt kommunens handläggare var det såpass mkt för litet att det inte fanns en chans att få det godkänt ... Vi ifrågasatte ju det här väldigt mkt som sagt, tyckte det var hur mysko som helst men handläggarens förklaring var bara att om det här badrummet har blivit godkänt nånstans så har den handläggaren gjort fel. Han visade oss reglerna och förklarade principerna och visade skriftliga riktlinjer och bilder som han var tvungen att följa.

• lollsanT

Skumt! Har kollat massor med hus och de flesta badrum på bottenvåningen ligger runt 3,5-4kvm. Då är det vid nybyggnation så det verkar kontigt att i stort sett alla hustillverkare skulle gå emot nån lag och dessutom få det godkänt...

• FH morkullan
    Svar på #145
    Hej
    Tänkte ge min åsikt till några här ovan ställda kommentarer / frågor....
    1) toan - det är väl bara toan på nedervåningen som skulle handikappsanpassas - detta för att en handikappad skall kunna bosätta sig på nedervåningen. Vi har inte haft några problem med vår toa i Morkullan som både är långsmal och liten... kanske beror på hur nitisk kommunen är.
    2) min byggentreprenör stod för att ta emot huset - självklarhet tyckte han och han samordnade också allt som gällde den biten och själva bygget - vi behövde omlastning så det var lite meck med den biten men det löste Morgans (som jag för övrigt kan varmt rekomendera). Han stod inte för sopor och containrar för det står tydligt i FHs åtagande per entreprenör att det gör de inte. Ej heller för presenning - men de kan man hyra billigt (gör vi) under byggtiden. Morgan har inte tagit betalt för ev. samordning.

Är det för sent att byta entreprenör för er?
    jag hoppas det löser sig för er.
    Kram Ina
    3)
  • Flaxa1

FH morkullan: Menar du att din snickare ringer alla övriga entreprenörer och ser till att de kommer och gör sitt jobb i tid, och det gratis? Det låter ju jättebra isf.

lollo83: Jag vet inte vad jag ska tro om toan, både KA och handläggaren är helt säkra på sin sak. Och så är även säljaren ... Men jag uppdaterar här när jag vet mer.

Förhoppningsvis löser det sig med byggfelsförsäkringen oxå, FH och byggaren tittar på det och säger att det kommer att lösa sig.

• FH morkullan
    Svar på #147
    Vi har totalt 4 entreprenader (om vi nu inte räknar schakt och grävning och gjutning) och de 4ra är bygg, el, omlastning och VVS. Dessa har Morgan helt och kollet pratat med och kollat med. Vi har lämnat numret till honom och han har i sin tur ringt dessa om han haft frågor gällande deras entreprenader - vi har dock endast valt att han skulle göra åtagande 1-3 och sedan tog vi över jobbet. Men allt som skedde under dessa 1-3 så skötte han. Och det är ju en del - var skall tex det reglas extra för rör - var skall det tas ur för rör/el osv osv....
    De såg även till att städa efter sig när de åkte efter deras åtaganden var klara - dock till anvisad plats från oss. Och de såg till att kontakta fiskarheden om det var något som var fel alt. andra leverantörer om något missades/skadats.

Sedan det där med bygggarantin.... tycker det är synd att ni skall stå för att entreprenören har anmärkningar - det får antingen han själv stå för alt er säljare fixa.... tycker man ju.

Sedan så är det ju tyvärr så att allt kostar olika beroende på var man bor/kontaktar... tex. KA har min kompis betalat 25000kr för - vi betalar 10 000.... så även det kan säkert skilja sig.

håller tummarna för att allt löser sig för er...
  • MillaJ

Ang. toaletten på Doppingen.

Vi har tagit ritningarna på toa och tvättstugan från Doppingen och lagt in det i vårt Tranan-hus.
    Enl. vår kommun är det precis vad reglerna säger, så om ni inte gjort några ändringar så är det ju kondtigt att de skulle klaga då.
    Som jag har förstått, så är det inte kvm som är avgörandet, utan att det ska finnas en radie där det går att snurra runt en rullstol.

• Busungarnas mamma

Angående toaletterna:

Jag tror inte att det har med kvm att göra, utan precis som Milla J skriver så är det mer svängradien på rullstolen som det ska funka med.
    Vi fick ju trixa en del med vårt badrum för att få till det, men det blev bra till slut.

På kommunen hos oss så sa de att 1 toalett ska vara handikappsanpassad, det fick ju då bli vårt stora badrum, eftersom det inte skulle funka med det lilla badrummet.

Är det ett 1½ plans hus så blir det ju naturligt att man handikappanpassar badrummet på nedervåningen...

Det som strular för oss just nu och känns lite nervöst är att:

På torsdag ska vi på byggsamråd och har efter det planerat in ett möte med banken för att kunna betala tomten så att vi kan börja schakta av så fort som möjligt...

Pratade med vår bankman igår som sa att han då vill ha en kopia på byggfelsförsäkringen.
    Den skickade vi in för godkännande för 10 dagar sedan.

Sambon ringde idag för att kolla hur långt de kommit med den, de svarar då att de har en handläggningstid på 4 veckor....Förvånad

Va fasen gör vi nu då?

Vi väntar på att vår bankman ska ringa upp, så att vi kan höra med honom vad som händer nu...

Tänk om vi inte kan börja med tomten förrän om cirka 3 veckor

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4