• Tesssan

Cola light vs zero?

Vad är skillnaden på Coca cola light och Coca cola zero?
    Jag trodde först att zero bara va nya namnet på light eftersom det blev så med Sprite. Men dom visar ju reklam för både Cola light och zero nu, så så kan det ju inte vara. Dessutom verkar det ju inte vara så att light ska försvinna.
    Jag e förvirrad..

• Svar på tråden Cola light vs zero?
  • Tesssan
    PetraMunchen skrev 2008-06-29 23:30:57 följande:
    Cola zero har så vitt mina smaklökar inte tar fel en något starkare colasmax. Typ som pepsi max i jämförelse med pepsi light...
    med gud.. finns d 2 olika pepsi utan socker oxå.. whyyy??
  • elinvd
    Cola zero har så vitt mina smaklökar inte tar fel en något starkare colasmax. Typ som pepsi max i jämförelse med pepsi light...
    Nä, jag tycker att Zero är totalt smaklös... usch. Dricker bara lighten
    Don't let other people determine your future
  • Ceropegia021

jag har aldrig hört talas om pepsi light. den heter väl pepsi max?

Tesssan skrev 2008-06-29 23:34:19 följande:
    [/citat]
    [citat]
  • PetraMunchen
    Handlar om marknadsföring... pepsi max och cola zero riktar sig till en något yngre målgrupp, killar (och tjejer) som gillar lite tuffare tag. Bergsbestigning eller liknande. Dessa vill ju inte köpa en "mesig" light cola som hjälper dig att hålla figuren i trim... Utan de vill leva livet fullt ut och ha full smak!

Så de är väl ute efter ökad försäljning. Själv bor jag i tyskland och har upptäckt cola light koffeinfri. Perfekt för mig som är gravid och inte vill ha massa koffein i drickat... alltså har de lyckats identifiera mig i målgruppen för koffeinfri cola. Den smakar faktiskt identiskt med vanlig cola light...
  • elinvd
    Ceropegia021 skrev 2008-06-29 23:40:00 följande:
    jodå det finns både pepsi max och pepsi light.
    Don't let other people determine your future
  • PetraMunchen
    Ceropegia021 skrev 2008-06-29 23:40:00 följande:
    Det finns alla möjliga varianter... troligtvis finns inte så mycket pepsi light längre i sverige eftersom pepsi max tagit över mycket av försäljningen.

Men olika marknader har ju också olika namn... Cola light heter i vissa länder Diet cola... därav kopplingen till hälsosam diet och att hålla figuren i trim enligt mitt inlägg ovan.
  • Mälaröbo

Cola light innehöll från början aspartam. När det sen blev en massa skriverier om att det var farligt så böt man till sucralos.
    Smaken förändrades och försäljningen sjönk.
    Då lanserade men cola zero som innehåller aspartam (igen).
    Cola zero är alltså den "gamla" cola light.

• Ceropegia021

men jag har starkt för mig att båda innehåller aspartam, men att en av dom också innehåller ett annat sötningsmedel också, kanske sucralos. jajg tror att det är zero som innehåller båda.

• Tesssan

så det är egentligen ingen skillnad i smaken eller innehållet då? bara namnet å marknadsföringen? va trött jag blir
    känns ju rätt meningslöst å stå å vela i affären om vilken man ska köpa då.
    borde kanske utföra ett "blindtest" på mig själv å kolla om d e nån skillnad på smaken.. hehe

• Mälaröbo
    Tesssan skrev 2008-06-29 23:46:59 följande:
    så det är egentligen ingen skillnad i smaken eller innehållet då? bara namnet å marknadsföringen? va trött jag blirkänns ju rätt meningslöst å stå å vela i affären om vilken man ska köpa då.borde kanske utföra ett "blindtest" på mig själv å kolla om d e nån skillnad på smaken.. hehe
    Jag tycker det är stor skillnad på smaken! Slutade köpa light när de böt till sucralos men zero smakar som jag vill ha det.
Svar på tråden Cola light vs zero?