• Tesssan

Cola light vs zero?

Vad är skillnaden på Coca cola light och Coca cola zero?
    Jag trodde först att zero bara va nya namnet på light eftersom det blev så med Sprite. Men dom visar ju reklam för både Cola light och zero nu, så så kan det ju inte vara. Dessutom verkar det ju inte vara så att light ska försvinna.
    Jag e förvirrad..

• Svar på tråden Cola light vs zero?
  • Ceropegia021

vad är det man har kommit fram till förresten?

Malia75 skrev 2008-06-30 14:18:47 följande:
    De har kommit fram till att sukralos är riktigt dåligt, så det är inget bra alternativ tyvärr!
  • Malia75
    Ceropegia021 skrev 2008-06-30 14:25:33 följande:
    vad är det man har kommit fram till förresten?
    Jadu....jag vågar inte svara på det just nu, men jag tror att det jämfördes med något miljögift/bekämpningsmedel eller liknande. Läste det i en artikel som jag inte har kvar.
  • Ceropegia021

okej, det va inte aspartam du läste om då? jag såg en dokumentär om det för länge sedan, och det är ett miljögift också..

Malia75 skrev 2008-06-30 14:30:47 följande:
    Jadu....jag vågar inte svara på det just nu, men jag tror att det jämfördes med något miljögift/bekämpningsmedel eller liknande. Läste det i en artikel som jag inte har kvar.
  • Malia75
    Ceropegia021 skrev 2008-06-30 14:33:54 följande:
    okej, det va inte aspartam du läste om då? jag såg en dokumentär om det för länge sedan, och det är ett miljögift också..
    Nej det var sukralos.
  • Ceropegia021

okej.. ska googla lite nu

• tokelina

Nu har jag bara läst några inlägg, men man kan gå in och läsa om aspartam på livsmedelsverkets sidor. De har inte någon rekommendation om att man bör undvika aspartam över huvudtaget, däremot står det en del dåligt om sukaros...

• LindaLampa
    Svar på #43
    Sukralos är en klorförening som inte bryts ner, inte i våra kroppar och inte i naturen. Därför ansamlas en stor del ute i våra vattendrag - och man vet inte hur detta påverkar vattenlevande organismer. Knappast kan klor vara särkilt nyttigt, inte för oss människor och inte för vattenlevade djur/växter. Sukralos bryts inte ner i våra kroppar - men ändock tas en del upp i vårt blod och cirkulerar runt, till våra celler och våra organ. Personligen tycker jag att det borde vara total bojkott på sötningsmedel, och speciellt sukralos.
  • tokelina

Det står även att du utan fara kan dricka 4 liter läsk om dagen sötat med aspartam om du väger 60 kg.

• Ceropegia021

rättelse

det är sukralos som är miljöboven, inte aspartam. sukralos går inte att bryta ner vilken gör att det till slut hamnar i våra sjöar, vilket gör att det påverkar fiskar och andra levande organismer.

aspartam omvandlas vid 32 grader till metanol. altså när det kommer in i kroppen. ökar bla risken för bröstcanser, leukemi, minnessvårigheter och hjärtumörer MARKANT .

Lightprodukter är alltså REN SKIT som borde förbjudas. i vissa länder är den åtgärden redan vidtagen. Hoppas på en förändring i det här landet också.

Ceropegia021 skrev 2008-06-30 13:45:00 följande:
    är det inte aspartam som är en miljöbov? Har hört att det skulle vara som små onedbrytbara plastbitar som fastanar i de allra minsta blodkärlen i vår kropp, som i hjärnan. det som inte fastnar kissar vi ut, och det kan inte brytas ner, och hamnar i sjöar som då dödar fiskar och växter. om det nu är sant vet jag inte.. men jag tror sukralos är bättre.
  • squipp

Puffar för växten Stevia.
    Funnits i över 30 år i Japan och Coca-Cola säljs där med Stevia som sötningsmedel.

Än är det inte godkänt i EU (verkar vara sist i världen).

Jag vill gärna att det börjar säljas och även i produkter så man kan få smaka

Svar på tråden Cola light vs zero?