• Tesssan

Cola light vs zero?

Vad är skillnaden på Coca cola light och Coca cola zero?
    Jag trodde först att zero bara va nya namnet på light eftersom det blev så med Sprite. Men dom visar ju reklam för både Cola light och zero nu, så så kan det ju inte vara. Dessutom verkar det ju inte vara så att light ska försvinna.
    Jag e förvirrad..

• Svar på tråden Cola light vs zero?
  • Millan83

vad är egentligen bäst då? aspartam eller sucralos?

vilket är det som går rätt ut ur kroppen, utan att påverka den?

• Malia75

Just nu finns det ju 3 olika lightversioner av cola. Min egen teori är att de gör folk förvirrade med flit för att de ska kunna smyga bort sukralos-varianten eftersom de kommit på att det inte är ett dugg bättre än aspartam och att den dessutom säljer sämre.

Jag skrev ett argt mail till coca cola när de bytte ut aspartamet mot sukralos (skitäckligt med sukralos), men de gjorde mig egentligen en tjänst eftersom jag slutade dricka cola då. Men sen kom Zero och till slut var jag tvungen att testa...så nu är jag fast igen.

• Tesssan
    Malia75 skrev 2008-06-30 01:32:40 följande:
    Just nu finns det ju 3 olika lightversioner av cola. Min egen teori är att de gör folk förvirrade med flit för att de ska kunna smyga bort sukralos-varianten eftersom de kommit på att det inte är ett dugg bättre än aspartam och att den dessutom säljer sämre. Jag skrev ett argt mail till coca cola när de bytte ut aspartamet mot sukralos (skitäckligt med sukralos), men de gjorde mig egentligen en tjänst eftersom jag slutade dricka cola då. Men sen kom Zero och till slut var jag tvungen att testa...så nu är jag fast igen.
    vilken är den tredje? den som vi i tråden kallar "gamla light"?
    finns den? för isf vill jag haa!
  • Malia75
    Tesssan skrev 2008-06-30 10:58:32 följande:
    vilken är den tredje? den som vi i tråden kallar "gamla light"?finns den? för isf vill jag haa!
    1: Cola Zero med aspartam
    2: Cola light med sukralos
    3: Nya cola light med aspartam (silvrig flaska)
  • Mosie

Zero och Light (likasa alla andra coke smaker och pepsi) i olika lander har olika ingredienser/smak och propotioner. Det ar sant att Zero ar riktad till en annan malgrupp men den har ocksa andra propotioner av de olika sotningsmedlerna an vad Light har, men samtidigt har de samma sotningsmedel. Zero ar fran borjan formulerad for att smaka sa likt vanlig coke som mojligt (eftersom light inte smakar som vanlig coke) men samtidigt inte innehalla socker (zero calories).

Personligen kan jag inte dricka coke light eftersom det ger mig vertigo (golvet borjar gunga och jag kan inte sta pa benen) och illamaende, men coke zero gor det inte.

• Mosie

borde kanske tillagga att i sodra hemisfaren har de samma sotningsmedel, men ocksa i de flesta lander i europa och fortfarande i USA tror jag. Sverige var en av dem lander dar "aspartamradslan" grjode att de bytte fran vad jag forstatt.

• Ceropegia021

är det inte aspartam som är en miljöbov? Har hört att det skulle vara som små onedbrytbara plastbitar som fastanar i de allra minsta blodkärlen i vår kropp, som i hjärnan. det som inte fastnar kissar vi ut, och det kan inte brytas ner, och hamnar i sjöar som då dödar fiskar och växter. om det nu är sant vet jag inte.. men jag tror sukralos är bättre.

Millan83 skrev 2008-06-30 01:12:36 följande:
    vad är egentligen bäst då? aspartam eller sucralos?vilket är det som går rätt ut ur kroppen, utan att påverka den?
  • Ceropegia021

därav uttrycket att mna skulle bli dum i huvet av lightprodukter..

Ceropegia021 skrev 2008-06-30 13:45:00 följande:
    är det inte aspartam som är en miljöbov? Har hört att det skulle vara som små onedbrytbara plastbitar som fastanar i de allra minsta blodkärlen i vår kropp, som i hjärnan. det som inte fastnar kissar vi ut, och det kan inte brytas ner, och hamnar i sjöar som då dödar fiskar och växter. om det nu är sant vet jag inte.. men jag tror sukralos är bättre.
  • Malia75
    Ceropegia021 skrev 2008-06-30 13:45:00 följande:
    men jag tror sukralos är bättre.
    De har kommit fram till att sukralos är riktigt dåligt, så det är inget bra alternativ tyvärr!
  • Ceropegia021

pest eler kolera tänkte jag. sa aldrig att det va bra, men att jag tror att det är BÄTTRE än aspartam. gillar inte produkter med sötningsmedel överlag. Inget som finns i vårt hem alls. riktigt socker eller inte alls. och det blir inte mycket socker hellr faktist.

Malia75 skrev 2008-06-30 14:18:47 följande:
    De har kommit fram till att sukralos är riktigt dåligt, så det är inget bra alternativ tyvärr!
Svar på tråden Cola light vs zero?