• Tesssan

Cola light vs zero?

Vad är skillnaden på Coca cola light och Coca cola zero?
    Jag trodde först att zero bara va nya namnet på light eftersom det blev så med Sprite. Men dom visar ju reklam för både Cola light och zero nu, så så kan det ju inte vara. Dessutom verkar det ju inte vara så att light ska försvinna.
    Jag e förvirrad..

• Svar på tråden Cola light vs zero?
  • tokelina
    Ceropegia021 skrev 2008-06-30 15:00:48 följande:
    rättelse det är sukralos som är miljöboven, inte aspartam. sukralos går inte att bryta ner vilken gör att det till slut hamnar i våra sjöar, vilket gör att det påverkar fiskar och andra levande organismer. aspartam omvandlas vid 32 grader till metanol. altså när det kommer in i kroppen. ökar bla risken för bröstcanser, leukemi, minnessvårigheter och hjärtumörer MARKANT .Lightprodukter är alltså REN SKIT som borde förbjudas. i vissa länder är den åtgärden redan vidtagen. Hoppas på en förändring i det här landet också.
    Precis vad som händer när du äter fruktsocker som finns i all frukt. Det är ren skrämselpropaganda.
  • LindaLampa
    tokelina skrev 2008-06-30 15:11:15 följande:
    Precis vad som händer när du äter fruktsocker som finns i all frukt. Det är ren skrämselpropaganda.
    Menar du att fruktsocker ökar risken för sjukdomar? Måste bara kolla att jag fattat dig rätt..?
  • Bobbenn

aspartam=zero
    sukralos=light

Lika farligt

Azaah är här! 22/3-08 Vår egyptiska prinsessa. Ommi bethabeni aboya behebeni
  • Malia75

Men ni som tycker det är så farligt, låt bli att dricka det då. Och låt mig som inte tror det är så farligt och som älskar cola zero dricka.

• Ceropegia021

ja varsogod tror ingen sagt än du inte får dricka det faktist. och du tar ju ansvar vad du stoppar i dig, men jag hoppas för all del du inte proppar i dina barn den skiten. för det ÄR farligt.

Malia75 skrev 2008-06-30 17:17:46 följande:
    Men ni som tycker det är så farligt, låt bli att dricka det då. Och låt mig som inte tror det är så farligt och som älskar cola zero dricka.
  • PicaGirl

Malia75 - I'm with you, baby! Ta inte min coke Zero från mig!

/Picagirl

• Ceropegia021

jag hoppas ju däremot att det kommer att bli olagligt, och att det finns andra ämnen man kan ersätta med som inte är lika farliga. ÄVEN fast jag inte dricker det själv.

• Ceropegia021

eller äter för den delen.

• z86a

jag är diabetiker och läste så här :
    cola light har fruktos i sig, vilket är sämre för diabetiker, för är en sorts socker.

cola zero har bara sötningsmedel.

så cola zero för mig !

• Ceropegia021

men samtidigt säger jag inget om att diabetiker ersätter sockret mot dessa ämnen. men det kan ju användas med måtta och försiktighet även i de fallet

Svar på tråden Cola light vs zero?