• Tesssan

Cola light vs zero?

Vad är skillnaden på Coca cola light och Coca cola zero?
    Jag trodde först att zero bara va nya namnet på light eftersom det blev så med Sprite. Men dom visar ju reklam för både Cola light och zero nu, så så kan det ju inte vara. Dessutom verkar det ju inte vara så att light ska försvinna.
    Jag e förvirrad..

• Svar på tråden Cola light vs zero?
  • Tesssan
    Mälaröbo skrev 2008-06-29 23:43:59 följande:
    Cola light innehöll från början aspartam. När det sen blev en massa skriverier om att det var farligt så böt man till sucralos.Smaken förändrades och försäljningen sjönk.Då lanserade men cola zero som innehåller aspartam (igen).Cola zero är alltså den "gamla" cola light.
    detta låter jäkligt vettigt.. för nu när jag tänker efter så slutade jag va så besatt av cola light när den nya cola light kom. tyckte/tycker inte att den va/e lika god.

åh va jag önskar att jag hade en flaska av var sort här nu. haha
  • Ceropegia021

zeros sötningsmedel är
    aspartam, acesulfam K

lights sötningsmedel är
    sukralos och acesulfam K

kollade colas hemsida

• Tesssan
    Ceropegia021 skrev 2008-06-29 23:51:10 följande:
    zeros sötningsmedel äraspartam, acesulfam Klights sötningsmedel ärsukralos och acesulfam Kkollade colas hemsida
    och detta är enda skillnaden? som då resulterar i lite olika smak? zero smakar som gamla light?

har jag koll nu?
  • Ceropegia021

cola zero innehåller koldioxid..

det va lite andra saker som skiljde dom åt också

• Ceropegia021

nej det vet jag inte, det står ju bland annat bara att dom innehåller aromer, bl a koffein, men resen vet man ju inte. kanske är olika?

Tesssan skrev 2008-06-29 23:53:28 följande:
    och detta är enda skillnaden? som då resulterar i lite olika smak? zero smakar som gamla light?har jag koll nu?
  • Mälaröbo
    Tesssan skrev 2008-06-29 23:53:28 följande:
    och detta är enda skillnaden? som då resulterar i lite olika smak? zero smakar som gamla light?har jag koll nu?
    Enligt mina smaklökar så smakar zero som gamla light.
  • Ceropegia021

båda har 2 olika surhetsreglerande medel,

1 av dom har dom gemensamt och dom andra sklijer dom åt. men det borde inte ha med smaken att göra.

annars tror jag inte det va fler skillnader

• Ceropegia021

så grabbarna är lurade på kärringdrickat, som någon skrev ovan
    i skälva verket är det ju cola light dom dricker altså?
    hahaha
    och vi kvinnor fick då den nya smaken

om nu den teorin stämde så HAHAHA

Mälaröbo skrev 2008-06-29 23:56:34 följande:
    Enligt mina smaklökar så smakar zero som gamla light.
  • Felidae

Jag tycker det är en avsevärd skillnad i smak mellan "gamla" cola light (som fortf säljs i Tyskland och Danmark), cola zero, cola light med succralos och nya cola light. Har gjort ett blindtest och fått alla rätt.

Svar på tråden Cola light vs zero?