• VeraVera

Lät hunden slicka min 10 mån tjej i ansiktet!

aah! vi hade besök av ett jätte trevligt par i helgen, men dom hade med sin 1,5 åriga dobermann som hela tiden ville slicka vår dotter i ansiktet, hon är 10 mån.
    De enda dom sa hela tiden,
    -Oh ne men de är ingen fara han bitts inte.
    Ne kanske inte de men hunden satt just och slicka sig i skrevet o nu i min dotters ansikte...jätte mysigt!
    Fattar inte folk att när jag hela tiden tar bort hunden och säger åt den att dom kanske ska ta bort honom!

• Svar på tråden Lät hunden slicka min 10 mån tjej i ansiktet!
  • 242

jag gillar inte hundar värst mkt,mest för att dom dregglar å luktar,katter är mer min grejj!

men d har hänt att min svärmors hund kommit fram å nosat linnea å försökt pussa henne i ansiktet,lyckligtvis har jag eller svärmor hunnit säga till hunden,skulle det nu kommit hundsaliv på linnea så hade jag torkat av det me en våtservett.

man får ju sätta gränser å säga till folk att man inte tolererar att deras hund gör vad som helst,men världen behöver ju inte gå under...

• Tjohalia

Marlene B skrev 2008-09-06 14:38:03 följande:

Jo det är faktiskt hälsosamt med djursaliv och djurhår..det motverkar allergier.Sedan så är en hundmun väldigt ren trots att den rengjorde rumpan med den för 10 minuter sedan. Saliven byts ju ut kontinueligt.
    jodå det vet jag (att det motverkar allergi), men det luktar ju knappast mumma och det känns inte frächt. Människans saliv lär ju vara ett av dom ställen på kroppen där det frodas mest bakterier och då drar man ju snabbt paralellen att det är samma för hundar... Jag vill iaf inte att en hund ska "pussa" mej eller mina barn i ansiktet för jag tycker det är äckligt...
  • caroline 1987

Haha men snälla....
    Säg ifrån då om det är så jävla farligt.

Dessutom tar det säkert 10 sekunder för en hund att bli ren i munnen efter den varit på konstiga ställen. =P

• Alle

En hund har inte ren mun, även om saliven i sig är "ren".
    Precis som hos människor så fastnar det massor av avlagringar i munnen som förs ut med saliven och det finns gott om bakterier i en hundmun - likaså i en människas mun. Det är inte för inte som det är relativt farligt att bli biten till blodvite av en människa...

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Stargirl
    Marlene B skrev 2008-09-06 14:59:42 följande:
    Okej, då vill jag att du förklarar vad som gör hundens saliv ohälsosam? Eftersom du skrattar så måste du ju kunna bevisa att jag har helt fel, eller hur?Saliven är relativt ren och helt ofarlig, alltså kan den inte vara ohälsosam.Bakterier och kontakt med både djur och andra barn är hälsosamt både för immunförsvar och psyket så därför vågar jag påstå att en hundpuss är hälsosam.

Samma som gör människors saliv väldigt ohälsosam. Bakterier som bildas av mat och avlagringar som fastnar i tänder,tunga etc. Hundar kan ha infektioner i tandkött som man är omedveten om som hundägare dessutom.

Att du gör egna slutsatser är helt ok och att du låter alla möjliga hundar pussa dig och dina barn får du stå för. Då du tycker det är hälsosamt.

Men att tycka att alla ska låta sina barn pussas/slickas av hundar är respektlöst. Jag tycker inte att man ska pussa mina barn på munnen om det inte är släkt eller väldigt goda vänner.  Om en okänd människa eller hund slickar mitt barn i ansiktet så uppelver jag det som ett övegrepp och hundens ägare måste respektera att alla inte gillar att bli slickad i ansiktet fast du tycker om det och finner det hälsosamt.

*~Bugaboo RULES~*
  • Marlene B

Stargirl: Övergrepp för att en hund slickar ett barn i ansiktet....ehh, okej...låter ju inte som ett särskillt rimligt resonemang och känns som ett hån till alla de som blivit utsatta för riktiga övergrepp men, men...

Du har förresten inte svarat på varför man öht bjuder in hunden i hemmet eller varför man låter bebisen vara i hundhöjd, dvs på golvet om man ogillar tanken på att hunden ev kommer att slicka bebisen i ansiktet?

Tjohalia: Nej människan äter värre saker än hundar och har därför mycket sämre munhygien men, men visst kan det ändå vara ofräsht...men det är fortfarande inte farligt. Och om man inte vill att barnen ska bli pussade av en hund så är det då inte bättre att ta upp barnet från golvet än att som i TS fall anta att gästerna utövar tankeläsning och på så vis borde förstå att TS inte vill att hunden pussas?

• Linelle

Fan TS, har du ingen stake i kroppen?! Hört talas om att säga ifrån?

• StaffenAssar

Låter inte vår hund slicka andras barn ute, men om de är hemma hos oss och inte säger ifrån så gör jag inget. Samma sak om folk släpper fram sina ungar hursom både ute och inne, det är deras ansvar...

• Majsan71

Nä fy va´ äckligt Usch, jag mår illa när jag ser folk som låter hundarna slicka dem i ansiktet och jag vill då rakt inte att mina barn ska bli utsatta för det.

• Fille Fjonkan
    StaffenAssar skrev 2008-09-06 18:47:05 följande:
    Låter inte vår hund slicka andras barn ute, men om de är hemma hos oss och inte säger ifrån så gör jag inget. Samma sak om folk släpper fram sina ungar hursom både ute och inne, det är deras ansvar...
    Även om det är i barnens hem? Hälsar man på någon och har sin hund med sig anser jag att det är hunden som ska hållas borta från barnen, inte tvärtom.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
Svar på tråden Lät hunden slicka min 10 mån tjej i ansiktet!