Marlene B skrev 2008-09-06 14:59:42 följande:
Okej, då vill jag att du förklarar vad som gör hundens saliv ohälsosam? Eftersom du skrattar så måste du ju kunna bevisa att jag har helt fel, eller hur?Saliven är relativt ren och helt ofarlig, alltså kan den inte vara ohälsosam.Bakterier och kontakt med både djur och andra barn är hälsosamt både för immunförsvar och psyket så därför vågar jag påstå att en hundpuss är hälsosam.
Samma som gör människors saliv väldigt ohälsosam. Bakterier som bildas av mat och avlagringar som fastnar i tänder,tunga etc. Hundar kan ha infektioner i tandkött som man är omedveten om som hundägare dessutom.
Att du gör egna slutsatser är helt ok och att du låter alla möjliga hundar pussa dig och dina barn får du stå för. Då du tycker det är hälsosamt.
Men att tycka att alla ska låta sina barn pussas/slickas av hundar är respektlöst. Jag tycker inte att man ska pussa mina barn på munnen om det inte är släkt eller väldigt goda vänner. Om en okänd människa eller hund slickar mitt barn i ansiktet så uppelver jag det som ett övegrepp och hundens ägare måste respektera att alla inte gillar att bli slickad i ansiktet fast du tycker om det och finner det hälsosamt.