• VeraVera

Lät hunden slicka min 10 mån tjej i ansiktet!

aah! vi hade besök av ett jätte trevligt par i helgen, men dom hade med sin 1,5 åriga dobermann som hela tiden ville slicka vår dotter i ansiktet, hon är 10 mån.
    De enda dom sa hela tiden,
    -Oh ne men de är ingen fara han bitts inte.
    Ne kanske inte de men hunden satt just och slicka sig i skrevet o nu i min dotters ansikte...jätte mysigt!
    Fattar inte folk att när jag hela tiden tar bort hunden och säger åt den att dom kanske ska ta bort honom!

• Svar på tråden Lät hunden slicka min 10 mån tjej i ansiktet!
  • Shizuka

Marlene B skrev 2008-09-06 18:38:21 följande:

Tjohalia: Nej människan äter värre saker än hundar och har därför mycket sämre munhygien men, men visst kan det ändå vara ofräsht...men det är fortfarande inte farligt. Och om man inte vill att barnen ska bli pussade av en hund så är det då inte bättre att ta upp barnet från golvet än att som i TS fall anta att gästerna utövar tankeläsning och på så vis borde förstå att TS inte vill att hunden pussas?
    Så människan äter värre saker än hunden?! Jag har då aldrig ätit hundskit och gamla äckliga spyor från marken. Jag har sett många hundar göra det däremot.

Hallå..? Hundar rena i munnen.?

Jag accepterar inte att folk kommer fram till mig och slickar mig i ansiktet. Det spelar ingen roll om de bara "tycker om mig" eller "vill hälsa". Tror du att jag då skulle låta något hundkräk med stinkande andedräkt göra det?! Jag låter definitivt inte heller någon köra upp nosen i mitt skrev, inte ens om det är "mammas lilla bebbevovvisen" som vill "lutta lite". Håll din hund borta annars kanske jag blir "rädd" och ger den en spark!

Jag accepterar inte att människor kommer fram och trycker sig mot mig. Varför skulle jag tillåta att ett hundkräk gnider sig mot mig så att jag måste tvätta kläderna för att slippa den vidriga stanken?! Och jag hatar det äckliga dreglet som alltid hamnar på mina byxor och skor! "Det är ju inte farligt..." Jag skiter i om det är farligt. Det är mina brallor, mina skor, min kropp. Och det är MIN fot som träffar baken på odjuret!

För DIG må den vara en familjemedlem av samma värde och rang som dina barn, men för MIG kommer den alltid att vara en HUND, dvs ett DJUR. Du kan pussas och slickas med den, du kan låta dina barn göra detsamma. Jag bryr mig inte. Men JAG kommer aldrig att göra det eftersom jag tycker att det är på gränsen till perverst att hålla på så med ett djur. Det är riktigt jävla äckligt!

Angående det sista du skriver, om tankeläsning...

Eftersom jag inte anser det normalt att människor och djur "pussas" (eller idkar sex för den delen) är det hundägarens jävla skyldighet att hålla odjuret borta från mina barn om jag inte uttryckligen säger att det inte behövs! I ditt eget hem gör du naturligtvis som du själv vill, men respekterar du inte mina gränser vad djur beträffar lär du inte se mig i ditt hem fler gånger.
  • Shizuka

Det finns några här som tvärsäkert uttalar att hundsaliv är hälsosamt eftersom det stimulerar immunförsvaret.

Samtidigt skrivs det om hur "ren" hundsaliven är.

Fattar ni inte att immunförsvarets utveckling stimuleras pga att hundsaliven INTE är ren? Den är FULL MED SKIT som den lilla människan börjar bilda antikroppar mot...

Det är vetenskapligt belagt att barn som växer upp med djur får bättre immunförsvar. Så långt är ni rätt på det. Vad ni verkar ha missförstått är det där med att slickas i ansikte och mun.

I en lägenhet där det finns djur finns det massor av partiklar som verkar stimulerande på ett immunförsvar. Ännu bättre är en gård med hästar, kor och getter. En gård fungerar bättre eftersom partikelfloran är så mycket större. Och man behöver fortfarande INTE låta ungarna slickas..

Så än en gång, gör vad ni vill med ERA EGNA hundar och ungar. Tvinga inte era jobbiga, håriga, skällande, dreglande DJUR på oss andra. Vill vi ha hund skaffar vi själva.

• Gammy

skit samma om det är hälsosamt eller ej...har själv två hundar, de får inte slicka i ansiktet, varken på oss, min son eller andra. men däremot får de "pussa" på händerna eller likn. mer som en puss...inte f*n står de o slickar i 10 min.

men om TS nu tycker det är så himla farligt..varför tog du bara inte bort hunden och säger till ägaren att du inte vill ha den slickandes i ansiktet på din dotter??? tror det är få hundägare som propsar på att deras hundar visst får slicka så barn i ansiktet. sen är det ju faktiskt inte farligt! fräscht kan man ju fråga sig... äckligt..ja, jag tycker det! hälsosamt...vet faktiskt inte, men vem bryr sig? handlar ju mer om hundägaransvar tycker jag mer än om det är hälsosamt eller ej...

• Torparn

Har själv hund och är väldigt uppmärksam när hon är runt andra barn då hon är just en sån som älskar att pussas. Jag avbryter henne direkt om jag ser att hon ens vill försöka.

Om vi får besök av väldigt små barn så stänger vi in henne med ett kompostgaller i ett rum bredvid så barnet lugnt kan krypa omkring.

När det gäller våra egna barn som nu är 7 och 10 år så avgör de själva om de vill ha pussar eller inte. Hon lyssnar om de säger ifrån Sonen älskar just hennes pussar så jag brukar gå in och bryta efter en liten stund då jag tycker det ser smått äckligt ut.

Så säg ifrån nästa gång så löser det sig.

• Csve

orkar inte läsa hela tråden, men varför tog inte DU bort din dotter??
    Hur svårt kan det vara?
    Säg till bestämt att du INTE vill att hunden gör så, o mota bort hunden samtidigt så dom fattar.

?♥ För evigt ♥?
  • Tjohalia

Marlene B skrev 2008-09-06 18:38:21 följande:

Stargirl: Övergrepp för att en hund slickar ett barn i ansiktet....ehh, okej...låter ju inte som ett särskillt rimligt resonemang och känns som ett hån till alla de som blivit utsatta för riktiga övergrepp men, men...Du har förresten inte svarat på varför man öht bjuder in hunden i hemmet eller varför man låter bebisen vara i hundhöjd, dvs på golvet om man ogillar tanken på att hunden ev kommer att slicka bebisen i ansiktet?Tjohalia: Nej människan äter värre saker än hundar och har därför mycket sämre munhygien men, men visst kan det ändå vara ofräsht...men det är fortfarande inte farligt. Och om man inte vill att barnen ska bli pussade av en hund så är det då inte bättre att ta upp barnet från golvet än att som i TS fall anta att gästerna utövar tankeläsning och på så vis borde förstå att TS inte vill att hunden pussas?
    Jodå det håller jag med om, man behöver ju inte bara titta på och förvänta sej att ägarna ska göra något... Jag hade förmodligen sagt till hunden själv eller försökt hindra honom (eller plockat upp barnet)och förmodligen hade ägarna fattat vinken, hade dom inte gjort det så hade jag sagt det rätt ut. Å andra sidan kan ju inte hundägarna förvänta sej att alla tycker det är okej att deras hund slickar dom (eller deras barn) i ansiktet.
    i TS fall hade jag formodligen sagt att jag tyckte det inte kändes så frächt på deras svar om att han inte bits....
  • cloudberry79

Alltså allvarligt, ni som har husdjur, är det inte erat ansvar att uppfostra ert djur? Varför ska jag riskera en konflikt med någons hund för att ni själva inte kan ta tag i den och säga till på skarpen? Jag är som sagt lite hundrädd, jag kan acceptera hundar runt omkring mig, men jag vågar inte ta tag i någon annans hund eller säga åt den ordentligt, det tycker jag är ägarens ansvar. Tänk om det vore så att det var hemma hos någon som hade ormar eller spindlar, som lät dem vara lösa i hemmet. Skulle du vilja plocka bort en nyfiken och påstridig orm från ditt barn, eller är det ägaren som ska hantera sitt djur? Jag gillar djur, på avstånd, men jag vill absolut inte hantera några husdjur.

Skillz that Killz 10k+
  • Torparn

Jag tror och hoppas att de flesta djurägare faktiskt gör det

Sen finns det alltid undantag som i allt annat.

cloudberry79 skrev 2008-09-07 09:35:50 följande:
    Alltså allvarligt, ni som har husdjur, är det inte erat ansvar att uppfostra ert djur? Varför ska jag riskera en konflikt med någons hund för att ni själva inte kan ta tag i den och säga till på skarpen? Jag är som sagt lite hundrädd, jag kan acceptera hundar runt omkring mig, men jag vågar inte ta tag i någon annans hund eller säga åt den ordentligt, det tycker jag är ägarens ansvar. Tänk om det vore så att det var hemma hos någon som hade ormar eller spindlar, som lät dem vara lösa i hemmet. Skulle du vilja plocka bort en nyfiken och påstridig orm från ditt barn, eller är det ägaren som ska hantera sitt djur? Jag gillar djur, på avstånd, men jag vill absolut inte hantera några husdjur.
  • cloudberry79
    Torparn skrev 2008-09-07 09:40:12 följande:
    Jag tror och hoppas att de flesta djurägare faktiskt gör det Sen finns det alltid undantag som i allt annat.
    Fast många verkar tycka att man ska säga till själv att man inte vill ha hunden där, att man själv ska säga till hunden. Jag tycker det ska räcka att jag säger till ägaren av djuret så får de hantera situationen.
    Skillz that Killz 10k+
  • Csve
    jag har hund, o skulle ALDRIG låta honom slicka på någon, hoppa på någon lr dylikt. men tyvärr resonerar långt ifrån alla så. Sen skulle aj inte ens ta med min hund till ett sådant litet barn om inte föräöldrarna sagt att de e okej!  sunt förnuft!
    ?♥ För evigt ♥?
  • Torparn

Att man måste säga till de djurägare som inte har det sunda förnuftet som ändå det flesta av oss har, JA.

Men man ska inte behöva säga åt djuret själv anser jag, det är djurägarens uppgift.

Säger man inte åt de djurägare som låter sina djur göra detta så lär de ju aldrig fatta att det inte är önskvärt.

cloudberry79 skrev 2008-09-07 09:46:31 följande:
    Fast många verkar tycka att man ska säga till själv att man inte vill ha hunden där, att man själv ska säga till hunden. Jag tycker det ska räcka att jag säger till ägaren av djuret så får de hantera situationen.
  • Torparn

Instämmer

Csve skrev 2008-09-07 09:52:26 följande:
    jag har hund, o skulle ALDRIG låta honom slicka på någon, hoppa på någon lr dylikt. men tyvärr resonerar långt ifrån alla så. Sen skulle aj inte ens ta med min hund till ett sådant litet barn om inte föräöldrarna sagt att de e okej!  sunt förnuft!
  • Marlene B
    [citat]

Jag har bra pli på min hund, han får hälsa sedan får han gå och lägga sig. Han skulle aldrig få gå och slicka på en bebis som är på besök.
  • Lovley

fy fasen va äckligt, jag hade blivit skit arg och bara tagit bort barnet, men den måste ju få leka utan att bli slickad i ansiktet, konstigt att ägarna till hunden inte sa nått...

• StaffenAssar

Fille Fjonkan skrev 2008-09-06 20:33:41 följande:

Även om det är i barnens hem? Hälsar man på någon och har sin hund med sig anser jag att det är hunden som ska hållas borta från barnen, inte tvärtom.
    Mmmm, men han håller sig ju borta, går och lägger sig. MEN om ungarna då går fram till honom är det föräldrarnas ansvar. Båda måste ju ta sitt ansvar, jag kan inte ansvara för att deras barn inte stör honom. Sen tar jag ju inte med honom till ouppfostrade ungar med ouppfostrade föräldrar som inte kan låta honom vara ifred. Och med att säga till menar jag att föräldrar ska säga till mig så att jag isf kan säga till min hund, de ska inte säga åt hunden...
  • caroline 1987

Kunde du inte bara plocka upp din unge ifrån golvet eller puffa bort hunden själv då?
    Vad är det som är så svårt med det? Nä sitt och gnäll i ett jäkla forum... Vad blir bättre för det?
    Ingenting.

• Livet30

Jag skulle inte tycka att det är någon fara överhuvudtaget. Om man tycker att det är så vidrigt se till att säga det till era kompisar innan. Många hundar vill slicka människor i ansiktet för att visa att de är undergivna.

• Moonprincess
    Shizuka skrev 2008-09-07 03:47:39 följande:
    Det finns några här som tvärsäkert uttalar att hundsaliv är hälsosamt eftersom det stimulerar immunförsvaret.

Samtidigt skrivs det om hur "ren" hundsaliven är.

Fattar ni inte att immunförsvarets utveckling stimuleras pga att hundsaliven INTE är ren? Den är FULL MED SKIT som den lilla människan börjar bilda antikroppar mot...

Det är vetenskapligt belagt att barn som växer upp med djur får bättre immunförsvar. Så långt är ni rätt på det. Vad ni verkar ha missförstått är det där med att slickas i ansikte och mun.

I en lägenhet där det finns djur finns det massor av partiklar som verkar stimulerande på ett immunförsvar. Ännu bättre är en gård med hästar, kor och getter. En gård fungerar bättre eftersom partikelfloran är så mycket större. Och man behöver fortfarande INTE låta ungarna slickas..

Så än en gång, gör vad ni vill med ERA EGNA hundar och ungar. Tvinga inte era jobbiga, håriga, skällande, dreglande DJUR på oss andra. Vill vi ha hund skaffar vi själva.
    Känner du till att du kan bli polisanmäld om du skadar ett djur? Varför i helvetet ge sig på hunden när det är ägarnas fel? Är väl mer så att du isf VILL skada djur, låter det som. Man ska aldrig skada djur för något som människan fått den till att göra, det är alltid ägarens uppgift att se till att hunden inte gör något som personen inte tycker om. Jag är uppvuxen med hundar, har hundar nu också, men jag tål inte att dom ska slicka på mig, eller om stora hundar kommer och dreglar. Och jag kan hålla med om att äldre hundar luktar riktigt unket, så man bara letar efter närmaste tvål och vatten. Men om en hund upprepade gånger skulle komma och dregla på mig eller min dotter så skulle jag ju säga åt ägaren ordentligt och inte sparka hunden! Hunden förstår ju inte bättre, vanligtvis är den bara för glad.
  • Moonprincess
    VeraVera skrev 2008-07-08 11:35:06 följande:
    Jag sa till och som jag skrev i början så tog jag även hela tiden bort hunden och sa även till hunden att lägga av. Så ne ja behöver inte skylla mig själv...
    Jag förstår inte grejen, TS. Om du nu stör dig så fruktansvärt mycket på händelsen, varför lät du då hunden stå och slicka på dottern i hela 10 minuter? Hunden är ju valp, valpar slickar på allt och alla om man inte håller i dom typ. Stora hundar blir ju vuxna senare än små hundar. Säg åt ägarna istället, valpen förstår ju inte vad du vill. Och vissa ägare är bara lite trögare och behöver TALAS till :P, och inte bara att man buttar bort deras hund om och om igen. Valpen trodde nog bara att du ville leka eftersom den kom tillbaka hela tiden :P
    Tänk bara på att din dotter nu tar in allt och gör som du. Om du visar rädsla eller hat eller dylikt mot något när hon är där så gör hon likadant. Vill du att hon ska tycka illa om djur? Jag har alltid låtit min dotter skapa sin egen uppfattning om saker. Jag är livrädd för spindlar, men jag har aldrig visat det. Om det kommit en spindel så har jag hållit masken och bara sagt lugnt "ja titta, en spindel" och sen ropat på min stora starka mamma som kommer och släpper ut den :P
    Du är ju din dotters stora idol, hon vill ju vara och göra precis som du.
    Hon kanske inte är van vid pälsdjur, men mitt råd är då att göra henne van :) Barn som är uppvuxna med djur eller lär sig respektera och behandla djur rätt blir, som jag tycker, väldigt kärleksfulla och snälla barn. Oftast sådana som inte mobbas :) Om du är rädd för allergi så vet du ju nu att hon inte är allergisk mot hundpäls :) Du kan ju börja ta henne till en bondgård eller typ 4-H, där finns det ju massor av häftiga djur som barnen får hälsa på :)
    Jag förstår dig att du inte gillar när hundar slickar, det gör inte jag heller även om jag är uppvuxen med massa hundar och har flera stycken nu också. Det går väl bra när man kommer hem, att dom får säga hej, men sen får det vara nog. Min dotter blir helt salig av lycka om en hund slickar henne i ansiktet, för som hon själv säger "han tycker om mig!". Men det är bara våra hundar som får göra det, som jag har haft koll på vart tungan har varit! Lyckligtvis så blir hundars mun steril efter 2 minuter tror jag det var eller kanske bara en minut. Kan vara bra att veta ;)
  • GreatMaffian

Har också hund, hälsosamt eller inte MEN jag vill inte att hunden slickar mig i ansiktet & min man gillar det inte heller, så varför skulle han då få göra det på vår dotter.. Näe, jag tycker det är äckligt..

TS, nästa gång får du ju helt enkelt säga ifrån att du inte gillar det.. Inget mer med det.. 

Svar på tråden Lät hunden slicka min 10 mån tjej i ansiktet!