• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Umm Elias

Nej jag håller inte med. Du skriver att barnet ska få lära sig och bland annat fira lite indiska traditioner, låter det som om du raderar eller hindrar barnet fårn sitt ursprung?

Du kommer inte heller byta namn men ge det ett nytt (varför förstår jag inte men det är upp till dig som förälder).

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:32:57 följande:
    Ja en hel del iaf om du läser det här: "föräldrarna gett em svenska namn, uppfostrat dem enligt sina svenska traditioner och normer"...
  • Esperando
    Svar på #149
    UmmElias har fel i mycket hon skriver...Okunniga finns det överallt...
  • Mara
    Thalis skrev 2008-08-10 00:36:08 följande:
    Pratar du fortfarande om de adopterade du känner eller om oss när du i detta inlägg skriver "ni"?
    Umm Elias har ju redan applåderat dig, så det är helt säkert oss andra som menas.
  • Umm Elias

Underbart!!! =D! Blir så glad att höra att ni finns!! fick inlägg i gästboken av ett adoptivbarn som också var tacksam över att föräldrarna respekterat hennes ursprung tillslut!!

Emeli skrev 2008-08-10 00:36:13 följande:
    Du har fel, UmmElias. Enligt grundskoleförordningen kap.2 §§9-14 (= tvingande lag) har adopterade barn rätt till modersmålsundervisning, vilket vi har utnyttjat för ett av våra barn. Det andra barnet ville inte. Våra barn har kvar sina ursprungliga namn, som tilltalsnamn. Till jul blir det resa till ursprungslandet.
  • Tellus1977

Umm Elias:
    Nej, det tycker jag inte att det låter som jag gör, skönt att vi är överens om något iaf...

• Mara

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:38:40 följande:

Nej jag håller inte med. Du skriver att barnet ska få lära sig och bland annat fira lite indiska traditioner, låter det som om du raderar eller hindrar barnet fårn sitt ursprung? Du kommer inte heller byta namn men ge det ett nytt (varför förstår jag inte men det är upp till dig som förälder).
    Men hallå, nyss skrev du ju att det inte var något värt att ha kvar ursprungsnamnet som andranamn eftersom att andranamn glöms bort. Hur ska du ha det? Nu vet vi ju inte hur vi ska göra. Du måste vara konsekvent om vi ska kunna följa dina regler.
  • Umm Elias

vad har jag fel i? Att mina vänner mått dåligt över deras adoptivföräldrars egoism? att många adoptivföräldrar byter namn på barnen? Berätta gärna var jag har fel?

Esperando skrev 2008-08-10 00:38:56 följande:
    Svar på #149UmmElias har fel i mycket hon skriver...Okunniga finns det överallt...
  • Umm Elias

Tycker nog vi varit överens från början. De flesta sätter igång o går emot bara för att andra inte tagit sig tid att läsa vad jag skriver ordentligt.

Det är tråkigt att man tycker sig ha rätt att hoppa på folk när man själv faktiskt borde öppna ögonen och läsa vad som står.

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:41:56 följande:
    Umm Elias: Nej, det tycker jag inte att det låter som jag gör, skönt att vi är överens om något iaf...
  • Thalis
    Mara skrev 2008-08-10 00:39:45 följande:
    Umm Elias har ju redan applåderat dig, så det är helt säkert oss andra som menas.
    Ja,men bara för att hon filtrerade bort sarkasmen....
    Sen behöver jag inte någons applåder,ännu mindre hennes.

Och bara för det så betyder det inte att jag inte får ifrågasätta hennes vrickade åsikter/anklagelser,eller hur?
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Umm Elias

Pågrund av din ignorans och dina otrevligheter väljer jag att ignorera dig och dina påhopp från och med nu. Du läser selektivt och vägrar förstå eller läsa vad jag egentligen skriver, så du får leva i din ignorans själv.

Ha en fortsatt trevlig helg.

Mara skrev 2008-08-10 00:42:09 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:38:40 följande:
    Men hallå, nyss skrev du ju att det inte var något värt att ha kvar ursprungsnamnet som andranamn eftersom att andranamn glöms bort. Hur ska du ha det? Nu vet vi ju inte hur vi ska göra. Du måste vara konsekvent om vi ska kunna följa dina regler.
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?