• Badbollen

Denna ciggarett rök!!!

Vill bara gnälla lite!!

Bor i en hyresrätt där balkongerna ligger precis brevid varandra med en plåtvägg emellan. Två och två sitter balkongerna.

Mina grannar sitter alltid och bolmar och när man då vill vädra lite hemma så är det enda som kommer in en massa ciggarettrök som snabbt fyller hela min lägenhet. Hur fräscht är det???
    Nu när det är varmt så har man ju alltid balkongdörren öppen, men det går ju inte för då får jag in stanken så fort jag öppnar!

Mitt köksfönster står alltid öppet litegrann,och ligger brevid vardgagsrummet på samma sida som balkongen fast längre bort .. samma sak där.
    Dom sitter och blåser ut röken ut det hållet så allt kommer in till mig!
    Tycker det är sååå äckligt.
    I natt hade jag lite öppet för det va så kvavt. Vaknar kl 05.30 av att det stinger cigg rök i hela lägenheten och i mitt sovrum.
    Tycker det är skit!!

Så nu har jag fått gnälla av mig

• Svar på tråden Denna ciggarett rök!!!
  • Lady Dahmer
    NoXigen skrev 2008-07-17 22:23:04 följande:
    Jo du, d e bara o flytta ut i hus eller liknande utan en människa i närheten...Sälja bilen så barnen slipper dom gifterna och allt annat som är farligt Drömma om att cigg blir olagligt kan du ju alltid göra då ute i skogen, för d lär aldrig hända Lady Dahmer skrev 2008-07-17 18:17:11 följande:
    det var nog inte många som trodde det skulle bli olagligt att röka på krogen heller.... men men.....
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Lady Dahmer
    barnfriföralltid skrev 2008-07-17 22:49:03 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-07-17 18:17:11 följande: Varför ska din granne bry sig om dina barn när du skiter i hennes? What goes around comes around...
    för att jag utsätter inte hennes barn för livsfara men hon utsätter mitt barn. enkelt. varför ska jag bry mig om någon som förgiftar mitt barn?
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Lady Dahmer

nu menar jag inte att jag skiter i andras barn, men om valet står mellan att grannen förgiftar MITT barn eller hennes eget så är valet självklart för mig.

jag skulle aldrig medvetet utsätta nåt barn (eller vuxen) för skada... eller risken att bli allvarligt sjuk, men av nån anledning så ser rökare det som sin rätt. deras behov går före andras hälsa och välmående. hur tänker man då egentligen???

• barnfriföralltid

Lady Dahmer skrev 2008-07-17 23:58:05 följande:

nu menar jag inte att jag skiter i andras barn, men om valet står mellan att grannen förgiftar MITT barn eller hennes eget så är valet självklart för mig. jag skulle aldrig medvetet utsätta nåt barn (eller vuxen) för skada... eller risken att bli allvarligt sjuk, men av nån anledning så ser rökare det som sin rätt. deras behov går före andras hälsa och välmående. hur tänker man då egentligen???
    Så du menar på fullaste allvar att du aldrig åker bil? Att du bara äger ekologiskt odlade rättvismärkta kläder? Och bara äter den sortens mat? Att du aldrig köper tex heminredning från billiga affärer där varorna tillverkats av barn i Taiwan?

Allt detta är faktiskt att medvetet utsätta barn och vuxna för fara och risk att bli allvarligt sjuk.
  • Lady Dahmer
    barnfriföralltid skrev 2008-07-18 00:52:47 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-07-17 23:58:05 följande: Så du menar på fullaste allvar att du aldrig åker bil? Att du bara äger ekologiskt odlade rättvismärkta kläder? Och bara äter den sortens mat? Att du aldrig köper tex heminredning från billiga affärer där varorna tillverkats av barn i Taiwan?Allt detta är faktiskt att medvetet utsätta barn och vuxna för fara och risk att bli allvarligt sjuk.
    fattar du inte skillnaden? man behöver oftast göra vissa av dessa saker. man behöver inte röka. det är också skillnad på att indirekt orsaka skada och att DIREKT göra ett val som orsakar skada. det är en jävla skillnad på att sätta sig i en bil och köra ansvarsfullt och att sätta sig och röka bland människor.

(och nej jag åker kommunalt, och ja jag äter alltid ekologiskt/organiskt när det valet finns (är vegetarian) och nej köper inget som jag vet är tillverkat av barn)

jag antar att du är rökare. rökare brukar kunna hitta på de mest fantasifulla argumenten för att försvara sin drog.
  • VulgusProfanum
    Anemia skrev 2008-07-17 19:04:44 följande:
    Har bara läst TS, men så här är det med oss:Jag har två bolmande grannar omkring mig. Den på vänster sida märker jag aldrig av pga vindrikningen, men damen till höger. Rätt så illa att man aldrig kan ha öppet i sovrumsfönstret ect.Jag gjorde nåt ovanligt! Jag pratade med min granne! Jag sa att jag tyckte det luktade illa och att jag dessutom har astma så det är jobbigt att det kommer in röklukt i sovrummet. Så, nu har vi en deal. Om hon ser att min altandörr är öppen går hon lägre ut på sin uteplats så att det inte kommer in till mig. eller går ut på framsidan (hon vill inte röka inne- vilket jag respekterar)Och, på kvällar efter kl 22 röker hon aldrig på uteplasen- just för att det inte ska komma in i vårat sovrum.Jag la fram det här schysst- och hon är jättebussig som ställer upp så. Tror problemet är att många bara gnäller istället för att försöker få en lösning på problemet tillsammans.Min granne bor där lika mycket som mig!Jag säger ex alltid till innan vi börjar grilla- för den röken luktar oxå!
    Bra tänkt!

Det mesta brukar gå att lösa bara man vågar prata med varandra!
    VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • VulgusProfanum
    Lady Dahmer skrev 2008-07-17 23:50:10 följande:
    det var nog inte många som trodde det skulle bli olagligt att röka på krogen heller.... men men.....
    Det var bra att det förbjöds på krogen men jag tror ärligt talat inte att det kommer att bli förbud emot att röka på sin egen balkong. Inte så länge som själva "rökandet" är tillåtet.
    Anledningen bakom varför det blev olagligt att röka på krogen kan ju ha att göra med att det är bl.a. en arbetsmiljöfråga och det att det påverkade många individer.
  • Lady Dahmer
    VulgusProfanum skrev 2008-07-18 07:18:26 följande:
    Det var bra att det förbjöds på krogen men jag tror ärligt talat inte att det kommer att bli förbud emot att röka på sin egen balkong. Inte så länge som själva "rökandet" är tillåtet.Anledningen bakom varför det blev olagligt att röka på krogen kan ju ha att göra med att det är bl.a. en arbetsmiljöfråga och det att det påverkade många individer.
    rökning på balkong är ju också en miljöfråga... flera hyresföreningar HAR förbjudit rökning på balkonger redan.
  • Mamsis

Jag hoppas dock det blir olagligt att röka på annan plats än inne i sitt eget hem.

För röken är vidrig. Nu bor jag inte i flerfamiljshus på det viset men jag har gjort och vi kunde inte nyttja vår balkong alls eftersom vi var de enda med balkong åt det hållet som inte rökte.
    Ingen har tvingat en rökare att börja röka, ingen tvingar en rökare att inte sluta. Ja, det kan vara svårt att bli av med sitt drogberoende men det finns hjälp att få!

Men en icke rökare blir i offentligheten tvingad att andas in den vidriga röken och riskera sin hälsa samt luktar som fan när h*n kommer hem.
    Jag åker buss för jag har ingen bil,på min busshållsplats står oftast bara jag. Men på andra står det nästan alltid någon som röker, en del är så fräcka att de tränger sig in i busskuren om det regnar MED sin tända cigg! Äckligt!

• VulgusProfanum
    Lady Dahmer skrev 2008-07-18 07:20:11 följande:
    rökning på balkong är ju också en miljöfråga... flera hyresföreningar HAR förbjudit rökning på balkonger redan.
    Det skapar ju absolut olägenhet för grannar i vissa fall.
    Men frågan är om man driver det vidare om en hyresförening kan stoppa någon ifrån att röka på den egna balkongen.
    Jag vet faktiskt inte- men jag vet att jag läste om att "rökaren" i ett fall fått rätt i ett fall gällande just balkongrökning.
    Balkongen ansågs tillhöra det privata boendet.
    Svår fråga det där.
Svar på tråden Denna ciggarett rök!!!