• Badbollen

Denna ciggarett rök!!!

Vill bara gnälla lite!!

Bor i en hyresrätt där balkongerna ligger precis brevid varandra med en plåtvägg emellan. Två och två sitter balkongerna.

Mina grannar sitter alltid och bolmar och när man då vill vädra lite hemma så är det enda som kommer in en massa ciggarettrök som snabbt fyller hela min lägenhet. Hur fräscht är det???
    Nu när det är varmt så har man ju alltid balkongdörren öppen, men det går ju inte för då får jag in stanken så fort jag öppnar!

Mitt köksfönster står alltid öppet litegrann,och ligger brevid vardgagsrummet på samma sida som balkongen fast längre bort .. samma sak där.
    Dom sitter och blåser ut röken ut det hållet så allt kommer in till mig!
    Tycker det är sååå äckligt.
    I natt hade jag lite öppet för det va så kvavt. Vaknar kl 05.30 av att det stinger cigg rök i hela lägenheten och i mitt sovrum.
    Tycker det är skit!!

Så nu har jag fått gnälla av mig

• Svar på tråden Denna ciggarett rök!!!
  • Badbollen

Ni som har små bebisar! Ställ ut hinken med bajsblöjor på balkongen! I värmen! Det står ingenstans att ni INTE får det så det är OK!!

• barnfriföralltid
    Badbollen skrev 2008-07-17 14:26:03 följande:
    Jag ska börja med att inte plocka upp bajset efter min hund och strunta i att andra kan gå i det, jag ska kasta skräp omkring mig och förstöra naturenjag ska ställa ut en spyhink på balkongenJag ska äta surströmming varje dag på min balkong.Jag ska hälla ut lite öl på balkongen så det ligger och stinker efter ett par dagarjag ska vara en gris helt enkelt och inte tänka på mina medmänniskor, för det som inte står i lagen FÅR jag göra.
    Det finns faktiskt en liten skillnad mellan allt detta du skrev ovan och mitt rökande. Jag röker inte för att störa dig. Allt du beskrev ovan skulle du göra för att störa mig och utsätta mitt hem för onödig kränkning. Därmed kan du fakstikt bli åtalad för hemfridsbrott. En rökare kan också det, ja visst, men då måste man kunna bevisa att röken gör mer än "stör".
  • Badbollen
    barnfriföralltid skrev 2008-07-17 14:37:50 följande:
    Det finns faktiskt en liten skillnad mellan allt detta du skrev ovan och mitt rökande. Jag röker inte för att störa dig. Allt du beskrev ovan skulle du göra för att störa mig och utsätta mitt hem för onödig kränkning. Därmed kan du fakstikt bli åtalad för hemfridsbrott. En rökare kan också det, ja visst, men då måste man kunna bevisa att röken gör mer än "stör".
    Så om jag skulle vilja äta surströmming varje dag på min härliga balkong på sommarkvällarna är det knappast för att störa dig. Jag gör det för att det är gott, du röker för att du tycker det är gott. Men man kanske kan tänka på att lukten kan vara störande??
  • barnfriföralltid
    Badbollen skrev 2008-07-17 14:39:31 följande:
    Så om jag skulle vilja äta surströmming varje dag på min härliga balkong på sommarkvällarna är det knappast för att störa dig. Jag gör det för att det är gott, du röker för att du tycker det är gott. Men man kanske kan tänka på att lukten kan vara störande??
    Naturligtvis får du äta vad du vill på din balkong. Det är din och du har betalat för den. Så vill du käka surströmming varje dag, gärna för mig. Men då har du inte direkt något spelrum för att gnälla om ciggrök.
  • Badbollen
    barnfriföralltid skrev 2008-07-17 14:44:02 följande:
    Naturligtvis får du äta vad du vill på din balkong. Det är din och du har betalat för den. Så vill du käka surströmming varje dag, gärna för mig. Men då har du inte direkt något spelrum för att gnälla om ciggrök.
    Så du säger alltså att det inte skulle störa dig???? Du skulle mer än gärna vilja ha den doften dygnet runt i din lägenhet??

Tvivlar jag starkt på måste jag säga.
  • Bellsam

Jag har också balkongdörren öppen hela dagarna och grannar som röker så att det åker in i lägenheten. Jag är gravid och känsligare än många andra, så att det är ju inte så att jag tycker att det är gott. Samtidigt som det irriterar mig lite så låter jag faktiskt det vara. Dom gånger det irriterar mig mycket så kan jag stänga dörren de 5 minuterna som det tar för dom att röka upp sin cigg, kan öppna fönster där dom inte sitter istället. Hade det varit att dom hade rökt konstant så hade jag frågat dom om dom kan tänka sig att gå ut och röka några av gångerna för att det faktiskt osar i min lägenhet.

Men jag tycker att det är så många som klagar på dom som röker, dom får inte röka någonstans längre. Och här så skriver endel att dom inte får röka på balkongen eller under fläkten, men om de nu inte får göra det och det inte ska störa någon så måste dom gå långt bort innan de inte stör någon. Sen om de bor centralt och står utanför porten och röker så är det många som klagar då med.
    Jag tror på att man inte ska klaga på allt, utan att man kan försöka göra något åt det själv. Sen när man måste så kan man klaga, men det är när man måste. Men det är min åsikt. Nu kommer jag ju säkerligen få en massa skit för det, men men.

• barnfriföralltid
    Badbollen skrev 2008-07-17 14:45:10 följande:
    Så du säger alltså att det inte skulle störa dig???? Du skulle mer än gärna vilja ha den doften dygnet runt i din lägenhet??Tvivlar jag starkt på måste jag säga.
    Nej, det är inget jag skulle vilja. Men det är något jag måste acceptera. När man bor i ett flerfamiljshus ( dvs lägenheter ) måste man vara beredd på att andra inte alltid lever som man själv. Vill man kunna bestämma över allt, ja då får man nog köpa sig en stuga i skogen.
  • Badbollen
    Bellsam skrev 2008-07-17 14:46:56 följande:
    Jag har också balkongdörren öppen hela dagarna och grannar som röker så att det åker in i lägenheten. Jag är gravid och känsligare än många andra, så att det är ju inte så att jag tycker att det är gott. Samtidigt som det irriterar mig lite så låter jag faktiskt det vara. Dom gånger det irriterar mig mycket så kan jag stänga dörren de 5 minuterna som det tar för dom att röka upp sin cigg, kan öppna fönster där dom inte sitter istället. Hade det varit att dom hade rökt konstant så hade jag frågat dom om dom kan tänka sig att gå ut och röka några av gångerna för att det faktiskt osar i min lägenhet.Men jag tycker att det är så många som klagar på dom som röker, dom får inte röka någonstans längre. Och här så skriver endel att dom inte får röka på balkongen eller under fläkten, men om de nu inte får göra det och det inte ska störa någon så måste dom gå långt bort innan de inte stör någon. Sen om de bor centralt och står utanför porten och röker så är det många som klagar då med.Jag tror på att man inte ska klaga på allt, utan att man kan försöka göra något åt det själv. Sen när man måste så kan man klaga, men det är när man måste. Men det är min åsikt. Nu kommer jag ju säkerligen få en massa skit för det, men men.
    jag håller med dig till viss del, men har stått ut med detta nu i ett år, och det är inte en cigg, dom röker om vartannat hela tiden. Och som jag skrev innan så ska jag tala med dom vid tillfälle.
    Inte så kul och komma hem från jobbet när man haft köksfönstret öppet, och mötas av cigarett lukt i hela hemmet
  • Bellsam
    Badbollen skrev 2008-07-17 14:26:03 följande:
    Jag ska börja med att inte plocka upp bajset efter min hund och strunta i att andra kan gå i det, jag ska kasta skräp omkring mig och förstöra naturenjag ska ställa ut en spyhink på balkongenJag ska äta surströmming varje dag på min balkong.Jag ska hälla ut lite öl på balkongen så det ligger och stinker efter ett par dagarjag ska vara en gris helt enkelt och inte tänka på mina medmänniskor, för det som inte står i lagen FÅR jag göra.
    Att inte plocka upp hundbajset och att kasta skräp i naturen och förstöra ÄR faktiskt olagligt.
  • Bellsam
    Badbollen skrev 2008-07-17 14:49:23 följande:
    jag håller med dig till viss del, men har stått ut med detta nu i ett år, och det är inte en cigg, dom röker om vartannat hela tiden. Och som jag skrev innan så ska jag tala med dom vid tillfälle. Inte så kul och komma hem från jobbet när man haft köksfönstret öppet, och mötas av cigarett lukt i hela hemmet
    Men röker dom ofta så kan du ju i alla fall be dom att ta en del av ciggen utanför porten eller något där det inte blåser in hos dig (speciellt om dom kan se att du har fönstret eller något öppet). Men du kanske kan ge med dig och säga att det är ok att dom röker morgonciggen på balkongen. Många rökare tar den gärna precis när dom gått upp och är i morgonrocken. Om du visar att du både kan ge och ta och är redo att kompromissa lite så får du säkert ett ännu bättre bemötande :)
Svar på tråden Denna ciggarett rök!!!